• Anonym (Ambulanssjuksköterska)

Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!

Som rubriken lyder.
    Jag har lång erfarenhet som ambualnssjuksköterska. 
    Fråga vad ni vill!
    Icke relevanta frågor som inte rör yrket kommer jag inte att besvara, för trevlighetens skull

• Svar på tråden Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-06 21:39:24 följande:

Då är personen död och du kan detta dig blå utan att då igång hjärtat.

Det kan man få ändå....har upplevt det så jag, till skillnad från dig, vet vad jag pratar om!
    Anonym (Ev blivande ambulansssk) skrev 2017-06-06 21:43:24 följande:

Tack för svar :)

Hur ser arbetstiderna ut? Jag som jobbar som ssk på en vårdavdelning tycker jag jobbar jämt och ständigt, oftast 4 pass ena veckan och 6 pass veckan efter och så snurrar det på.

Tror det skiljer sig mkt var du jobbar.

Dygn förekommer (men med jour). Jag jobbar 12 timmar utan jour. Snittar 3 pass i veckan. Sen finns säkert kortare pass, och längre.
    modsey skrev 2017-06-06 20:59:02 följande:

och vilken rytm kan du finna när du larmas ut till medvetslös patient, HLR pågår?

JAG VET!!!!

Ventrikelflimmer, ventrikeltackykardi, pulslös elektrisk aktivitet eller asystoli.
    Anonym (Cia) skrev 2017-06-06 21:45:17 följande:

Inte jag utan min man

Oki.
  • modsey
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-06 21:41:23 följande:

Jadu, inte har hjärtat stoppat helt iallafall. Det flimmrar och hålla igång av kompressioner.

Nu finns det ju några fler arytmier än ett snabbt vt vid de larmen / tillstånden
  • Anonym (menförfaan)

Ingen fråga, men vill bara tacka TS för en intressant tråd.

Anonym (menförfaan) skrev 2017-06-06 21:55:22 följande:

Ingen fråga, men vill bara tacka TS för en intressant tråd.

Varsågod! Trist när någon ska in o provocera. Men det är inte första gången samma person gör så här.
  • Anonym (Ellie)

Jag har en gång varit med om att med hjälp av adrenalin få igång ett hjärta som helt slutat slå. Det var en intox. Ung patient. Vi tittade med ultraljud på hjärtat och såg ingen aktivitet alls = hjärtat slog inte. HLR en timme och upprepade doser adrenalin innan hjärtat kom igång. Tyvärr krävdes adrenalin sedan kontinuerligt för att hålla igång hjärtat och till slut orkade det inte mer.

Så jo - man kan få igång ett hjärta som helt slutat slå (även om det är bra mycket lättare om man har kvar någon typ av aktivitet)

• Anonym (Ssk)
    modsey skrev 2017-06-06 21:43:44 följande:

Och patienten är vid medveten och andas?

Jag tror du förstår egentligen men bill tjafsa lite.Ehe? Asystoli ? Då skår hjärtat jäkligt lite! Typ inget.

Då behövs knappast HLR...
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-06 21:47:07 följande:

Det kan man få ändå....har upplevt det så jag, till skillnad från dig, vet vad jag pratar om!

Inte med ett hjärta som är helt dött. Har du upplevt det så har tidningarna/tv/etc skrivit om det då är en stor världsnyhet. Så du får gärna länka till den nyheten.
Svar på tråden Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!