Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!
Som rubriken lyder.
Jag har lång erfarenhet som ambualnssjuksköterska.
Fråga vad ni vill!
Icke relevanta frågor som inte rör yrket kommer jag inte att besvara, för trevlighetens skull
Som rubriken lyder.
Jag har lång erfarenhet som ambualnssjuksköterska.
Fråga vad ni vill!
Icke relevanta frågor som inte rör yrket kommer jag inte att besvara, för trevlighetens skull
Och? Finns det något kvarstående problem menar du? Jag läser journaler på patienter jag vårdat ömt o innerligt! Jag vill utveckla mig o min ag har gett mig tillåtelse att läsa journalerna i efterhand, för att se om min bedömning var korrekt. Och ditt problem är vad?
Kvarstående problem finns uppenbarligen hos dig eftersom du inte förstått alt. accepterat att du svarade felaktigt upprepade gånger för att du inte läste vad du svarade på och detta gör dig tydligen väldigt känslosam och irriterad. De flesta hade nog bara "ja oj jag läste visst slarvigt/dåligt innan jag svarade så det blev fel" men uppenbarligen inte du eftersom du fortsätter och gör det till en större och större grej. Ja även inkluderar personangrepp. Det är inte jag som går upp i limningen här.
Men föregå då med gott exempel o tala om vad jag läste fel innan jag svarade. Vilka höga hästar anser du dig sitta på? Vilken inblick har du i vården?
Men du...jag bara undrar VAR jag påstår att man får gå in på nyfikenhet? Nä, just det, ingenstans alls! Du läser in saker som inte står, och det är ju tråkigt för dig. Jag FÅR, min arbetsgivare har beslutat detta, jag FÅR logga in i sjukhusets journalsystem och läsa journalen kring den patient jag vårdat i ambulansen. Detta för att ge oss legitimerade sjuksköterskor i ambulans möjlighet att följa upp patienterna och ta reda på om vår bedömning och behandling var rätt. På så vis stärks vi i vår yrkesroll och övertid gör vi bättre bedömningar, ger bättre vård och ökar vår kunskap totalt sett.
Vad är det i detta du har att anmärka på?
Att utbilda sig, skaffa mer kött på benen, att utvecklas, ja kalla det vad du vill, såklart finns det ett visst mått av nyfikenhet i det hela, annars vill man inte utvecklas. Men man får skilja på det jag misstänker du vill ha det till, ren och skär nyfikenhet på skvallernivå eller en äkta nyfikenhet som inte rör patienten som person utan det tillstånd som den befann sig i under vårdtillfället.
Sen vilken yrkesroll du har väljer jag att eg inte spekulera i, även om jag är nyfiken men den måste röra sig en bra bit från den patientnära vården. Annars hade du förstått utan problem.
Men du...jag bara undrar VAR jag påstår att man får gå in på nyfikenhet? Nä, just det, ingenstans alls! Du läser in saker som inte står, och det är ju tråkigt för dig. Jag FÅR, min arbetsgivare har beslutat detta, jag FÅR logga in i sjukhusets journalsystem och läsa journalen kring den patient jag vårdat i ambulansen. Detta för att ge oss legitimerade sjuksköterskor i ambulans möjlighet att följa upp patienterna och ta reda på om vår bedömning och behandling var rätt. På så vis stärks vi i vår yrkesroll och övertid gör vi bättre bedömningar, ger bättre vård och ökar vår kunskap totalt sett.
Vad är det i detta du har att anmärka på?
Att utbilda sig, skaffa mer kött på benen, att utvecklas, ja kalla det vad du vill, såklart finns det ett visst mått av nyfikenhet i det hela, annars vill man inte utvecklas. Men man får skilja på det jag misstänker du vill ha det till, ren och skär nyfikenhet på skvallernivå eller en äkta nyfikenhet som inte rör patienten som person utan det tillstånd som den befann sig i under vårdtillfället.
Sen vilken yrkesroll du har väljer jag att eg inte spekulera i, även om jag är nyfiken men den måste röra sig en bra bit från den patientnära vården. Annars hade du förstått utan problem.
Jag har hela tiden, i diskussionen oss emellan, hänvisat till patientsäkerhet, uppföljning mm. Vad du däremot hävdar, är ju att jag skriver om nyfikenhet, jag väljer bort det ordet, och håller mig till saken, varför svarar du inte på om du anser det vara tillåtet vad gäller uppföljning mm? Om du nu utger dig för att vara doktor, så borde du vara väldigt öppen för att hela vårdkedjan kan ta del av patientens journal (obs ej psyk) för att säkerställa god vård, vilket även underlättar arbetet för de som kommer efter ambulansensen.
Istället lägger du tid på att hänga upp dig på petitesser, jag skriver aldrig nyfikenhet, det är du som gör, Jag tog det en nivå högre upp direkt, Du valde att ligga kvar därnere och kräla! Doktor in my ass....
Ska vi återgå till lite mer seriösa frågor?
Du är inte vårdgivare på akutmottagningen, på intensiven, på eventuell avdelning patienten sedan hamnar. Att utan godkännande läsa journaler därifrån för din nyfikenhets skull eller få veta sådan info över telefon är inte tillåtet.
Det handlar inte om patientsäkerhet eller kompetenshöjning när man går in i journaler eller ringer och kollar upp med avdelningen t ex för sin nyfikenhets skull. Inga landsting är det tillåtet i.