• Anonym (Ambulanssjuksköterska)

Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!

Som rubriken lyder.
    Jag har lång erfarenhet som ambualnssjuksköterska. 
    Fråga vad ni vill!
    Icke relevanta frågor som inte rör yrket kommer jag inte att besvara, för trevlighetens skull

• Svar på tråden Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-06 22:02:43 följande:

Varsågod! Trist när någon ska in o provocera. Men det är inte första gången samma person gör så här.

Det är första gången JAG engagerar mig i en amb.tråd. har du andra invändningar så får du gärna länka.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ellie) skrev 2017-06-06 22:06:43 följande:

Jag har en gång varit med om att med hjälp av adrenalin få igång ett hjärta som helt slutat slå. Det var en intox. Ung patient. Vi tittade med ultraljud på hjärtat och såg ingen aktivitet alls = hjärtat slog inte. HLR en timme och upprepade doser adrenalin innan hjärtat kom igång. Tyvärr krävdes adrenalin sedan kontinuerligt för att hålla igång hjärtat och till slut orkade det inte mer.

Så jo - man kan få igång ett hjärta som helt slutat slå (även om det är bra mycket lättare om man har kvar någon typ av aktivitet)

Nej. Och det har du redan bekräftar i inlägget.
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-06 22:53:58 följande:

Inte med ett hjärta som är helt dött. Har du upplevt det så har tidningarna/tv/etc skrivit om det då är en stor världsnyhet. Så du får gärna länka till den nyheten.

Asystoli!
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-06 23:06:34 följande:

Asystoli!

Ja?

Det har inget med mitt inlägg att göra.
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-06 23:20:34 följande:

Ja?

Det har inget med mitt inlägg att göra.

I allra högsta grad!
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-06 23:23:01 följande:

I allra högsta grad!

Nej
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-06 22:56:24 följande:

Nej. Och det har du redan bekräftar i inlägget.

Fast en ambulans-ssk vet ofta inte hur det går i fortsättningen. Så om personen skriver att det är häftigt att få igång ett hjärta som slutat slå i jobbet så betyder ju det enbart att personen varit med om ett hjärta som slutat slå och sedan börjat igen. Och sedan lämnat av personen på akuten. Att hjärtat sen inte orkade vet ju inte ambulanspersonalen. Så att en person säger så tyder inte någonstans på att personen inte skulle vara ambsulans-ssk.
  • modsey
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-06 22:52:24 följande:

Då behövs knappast HLR...

Pk missade ett inte. ...
    Anonym (Ellie) skrev 2017-06-07 06:19:04 följande:

Fast en ambulans-ssk vet ofta inte hur det går i fortsättningen. Så om personen skriver att det är häftigt att få igång ett hjärta som slutat slå i jobbet så betyder ju det enbart att personen varit med om ett hjärta som slutat slå och sedan börjat igen. Och sedan lämnat av personen på akuten. Att hjärtat sen inte orkade vet ju inte ambulanspersonalen. Så att en person säger så tyder inte någonstans på att personen inte skulle vara ambsulans-ssk.

Rätt! Men när vi har "intressanta" fall har vi alltid möjlighet att ta reda på hur det gick
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-07 07:17:23 följande:

Rätt! Men när vi har "intressanta" fall har vi alltid möjlighet att ta reda på hur det gick

Som icke vårdgivare har du inte rätt att gå in i journalen för att se hur det gick vidare för patienten.
Svar på tråden Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!