• Anonym (Ambulanssjuksköterska)

Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!

Som rubriken lyder.
    Jag har lång erfarenhet som ambualnssjuksköterska. 
    Fråga vad ni vill!
    Icke relevanta frågor som inte rör yrket kommer jag inte att besvara, för trevlighetens skull

• Svar på tråden Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!
    Anonym (asking) skrev 2017-06-04 01:08:33 följande:

Hur lång är genomsnittstiden, samt den längsta tiden, från det att alarmet når SOS-centralen tills att ni anländer till patienten?

Ja säg det Har inte någon statistik på det. Men jag tror Sverige i stort har som mål att nå alla Prio 1 inom 20 min. 
    Så är det inte, det vet jag. Men ibland råkar man befinna sig 2 minuter bort (man passerar adressen) och ibland har man 1 timma i framkörning. 
    Prio 2 och 3 kan ju få vänta flera timmar innan vi ens blir utlarmade, för vi är upptagna med annat. 

Allt skiljer sig i Svergie, och om man jobbar i storstad eller på landsbyggd.

<3

Hjärta
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-05-31 16:14:09 följande:

Plötslig spädbarnsdöd

Förlossning

Ytterligheter....

Men man möter så många och ibland är det inte det där extrema som blir det bästa. Eller sämsta. Det kan vara att oavsett vad man gör är patienten inte nöjd. Eller att ibland kan man lösa nåt så patienten blir så extremt nöjd. I det lilla. 

Plötslig spädbarnsdöd i ambulansen? Måste säga att det är extremt ovanligt mao händer inte så det har du så inte upplevt.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-05-31 16:14:59 följande:

Sen att få igång ett hjärta som slutat slå....det är en häftig känsla. Eller när patienten ivarjefall säger, tack, nu känns det inte som jag skall dö längre!

Få igång ett hjärta som helt slutat slå är totalt omöjligt.

Är du verkligen ambulanssjuksköterska? Dvs spec.sjuksköterska med inriktning prehospital vård?
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-01 10:22:22 följande:

Har aldrig varit på någon som slutat andas på luftvägsstopp. Vet ngr enstaka fall men jag tror det är mkt mkt ovanligt att någon dör av det. Men det händer ju. Men de jag vet om har varit gamla.

Det är ett väldigt vanlig dödsorsak.

Jag tyckte du skrev att du ÄR ambulanssjuksköterska?!
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-06 00:25:41 följande:

Statistik på det tack så mycket!
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-06 00:24:26 följande:
    Få igång ett hjärta som helt slutat slå är totalt omöjligt.

Är du verkligen ambulanssjuksköterska? Dvs spec.sjuksköterska med inriktning prehospital vård?
    Självklart har hjärat slutat slå, det står och flimmrar vi de flesta tillfällen man har möjlighet att få igång det. Men jag har även fått igång hjärta där det varit asystoli enligt övervakningen. Frågor på det?
  • Aniiee
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-06 00:25:41 följande:

Vanlig vetefasen, 62 personer totalt under 2015...  inte många.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (A) skrev 2017-05-31 20:47:02 följande:

Råkar ni ofta ut med påverkade människor! Som är aggressiva? Med tanke på hur mycket knark, som läkarna skriver ut idag?

Ingen läkare skriver ut knark då det är olagliga preparat som man inte fått på recept. Däremot skrivs det ut narkotika på recept.
Svar på tråden Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!