• Anonym (Ambulanssjuksköterska)

Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!

Som rubriken lyder.
    Jag har lång erfarenhet som ambualnssjuksköterska. 
    Fråga vad ni vill!
    Icke relevanta frågor som inte rör yrket kommer jag inte att besvara, för trevlighetens skull

• Svar på tråden Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (menförfaan) skrev 2017-06-06 18:29:14 följande:

De flesta vet inte skillnaden, så det är naturligtvis en fullt acceptabel förklaring att kalla det hjärtstopp.

Är uppenbarligen många som inte vet skillnaden. Pinsamt att inte ens någon som utger sig vara ambulanssjuksköterska vet skillnaden.
  • Anonym (menförfaan)
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-06 20:25:19 följande:
    Uppenbarligen inte.

Det inte ens att denna medlem har skrivit i tråden. Såvida hon inte är du eller ambulanssjuksköterska.
    Okej, om vi släpper den frågan: kommer det ett svar på 2?
  • Vlad

Alltså, med tanke på att både 1177 och läkartidningen använder ordet hjärtstopp om tillstånd som går att rädda, så känns det inte helt osannolikt att en person som använder ordet likadant i en forumtråd, faktiskt är sjuksköterska.
    (faktiskt mer sannolikt än att någon som aldrig har lagt märke till detta bruk av ordet i till exempel läkartidningen och 1177 är det )

Anonym (Ssk) skrev 2017-06-06 20:14:45 följande:

Flimmer/flimmrar är inte detsamma som att hjärtat slår.

Nej, hjärtat har slutat slå. Det är ett hjärtstopp
  • Vlad

Förresten, minns jag helt fel när jag har för mig att man faktiskt kan vara "död" och ändå återupplivas bara det inte har gått för lång tid?

• modsey
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-06 20:22:53 följande:
    Vt är ventrikeltakykardi och vt ventrikeltakykardi. Enkelt förklarat, hjärtat slår raskare än normalt pga ett fel i en av kamrarna. Blodet får svårt att cirkulera och hjärtat fylls inte med blod.

Kan leda till hjärtstopp. Behöver dock inte det.
    och vilken rytm kan du finna när du larmas ut till medvetslös patient, HLR pågår?
  • Anonym (Ignorera)

Men alltså, bara IGNORERA den där som kallar sig ssk, hen är ju uppenbarligen här enbart för att sabotera en annars intressant tråd.

Du ssk kan väl göra en egen tråd och sluta sabba den här, alla utom du förstår vad TS skriver.

Vlad skrev 2017-06-06 20:54:36 följande:

Förresten, minns jag helt fel när jag har för mig att man faktiskt kan vara "död" och ändå återupplivas bara det inte har gått för lång tid?

Absolut! Beroende på omständigheter har man ngr minuter på sig om hjärtat slutat slå. Det behövs oftast en strömstöt (hjärtat har en arytmi som gör att det inte pumpar blod, det slår inte utan bara flimmrar alt har en extremt snabb frekvens). Men påbörjas HLR har man lite extra tid på sig att ge stöten. Det handlarvom att ktoppen behöver försörjas m syre.
  • modsey
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-06 20:23:45 följande:

Det är stor skillnad på ett hjärta som inte slår och ett som har annan rytm.

Ja det är en annan rytm. Så långt är det korrekt
  • Anonym (Ev blivande ambulansssk)

Hur ofta jobbar du helger?

Hur mycket tjänar du på jobbet?

Om du hade valt idag, hade du valt en annan inriktning?

Svar på tråden Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!