• Anonym (Ambulanssjuksköterska)

Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!

Som rubriken lyder.
    Jag har lång erfarenhet som ambualnssjuksköterska. 
    Fråga vad ni vill!
    Icke relevanta frågor som inte rör yrket kommer jag inte att besvara, för trevlighetens skull

• Svar på tråden Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!
  • Anonym (kk)

Hur stort upptagningsområde har ambulansen där du jobbar?
    Hur ofta händer det att det är väldigt lugna pass, med inga eller väldigt få utryckningar?

Anonym (kk) skrev 2017-06-08 17:38:57 följande:

Det är precis det det är. Flera landsting tillåter sin ambulanspersonal att ha tillgång till patientjournaler. Allt för patientsäkerheten. Uppfölhning, att ambssk får reda på om det var "rätt" leder till ssk m mer erfarenhet.Hade vi båda inte varit anonyma så hade jag kunnat messa dig precis vilka landsting som tillåter detta! Gediget arbete las ner för att utreda innan ssk fick inlogg.

-------

Det är troligen ovanstående som "dr" syftar på. Där skriver du ju faktiskt att det är tillåtet "för din nyfikenhets skull".

Fast jag skriver inget av det du citerar mitt allra första inlägg i frågan, som svar till ngn helt annan, kan säkert tolkas som nyfiket, om man nu vill vränga ord, som DR vill. Men jag har, tycker jag, varit mkt tydlig därefter.
    Anonym (kk) skrev 2017-06-08 17:40:25 följande:

Hur stort upptagningsområde har ambulansen där du jobbar?

Hur ofta händer det att det är väldigt lugna pass, med inga eller väldigt få utryckningar?

Det heter att det är gränslös dirigering. Närmsta ambulans. Så är alla ambulanser hemma kanske vi har 10000 personer. Oklar yta men kanske 6×6 mil. Men på några minuter kan det bli 3-4 gånger så myxket/stort.

1 pass av 30 kanske är noll. 1 av 10 är lite. 1 av 5 är mycket är så olika.
  • Anonym (Ignorera)

Grymt bra moderering här på FL. Himla bra att rensa bort mitt inlägg men de som verkligen enbart och helt uppenbart går in här för att sabotera, deras inlägg får stå kvar. Lysande. Verkligen lysande.

.

Och FL, nu är jag IRONISK. Det är sjukt dåligt modererat och nej jag kommer inte maila er, det har hittills aldrig lett till något vettigt alls. De gånger ni ens svarar alltså. 

• Anonym (Ignorera)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-08 17:31:55 följande:

Ska vi återgå till lite mer seriösa frågor?

Nu vet jag inte var du jobbar man ibland läser man om hur polis, ambulans, brandkår osv blir utsatta för stenkastning osv, har du varit med om det?
    Anonym (Ignorera) skrev 2017-06-08 19:20:27 följande:

Nu vet jag inte var du jobbar man ibland läser man om hur polis, ambulans, brandkår osv blir utsatta för stenkastning osv, har du varit med om det?

Nej, tack o lov. Men man känner hur det kommer närmare o närmare
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-08 12:01:31 följande:

Du lever i en annan värld. Är jag eller inte när payienten inte är i ambulansen? Se du vet ju inte ens vad du skriver.

Utveckling går framåt och att läsa journal eller ringa ett samtal funkar utmärkt.

Så länge du har hand om patienten är du vårdgivare, dvs när patienten vårdas i ambulansen. Inte efter det. Vilket innebär att du lagligen inte har rätt att få reda på vad som hänt efter i vårdkedjan. Är det på något sätt svårt för dig att förstå?
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-08 12:17:14 följande:

Hade vi båda inte varit anonyma så hade jag kunnat messa dig precis vilka landsting som tillåter detta! Gediget arbete las ner för att utreda innan ssk fick inlogg.

Det finns inget landsting som tillåter detta då det bryter mot paaientaäkerhetslagen och förmodligen något datasäkerhetslag.
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-08 21:59:41 följande:

Det finns inget landsting som tillåter detta då det bryter mot paaientaäkerhetslagen och förmodligen något datasäkerhetslag.

Var snäll o citera från "patientsäkerhetslagen" o "datasäkerhetslag" var detta regleras
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-08 21:57:43 följande:

Så länge du har hand om patienten är du vårdgivare, dvs när patienten vårdas i ambulansen. Inte efter det. Vilket innebär att du lagligen inte har rätt att få reda på vad som hänt efter i vårdkedjan. Är det på något sätt svårt för dig att förstå?

Och var nånstans i "lagen" står detta?
Svar på tråden Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!