• Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Hej alla.

Jag ligger just nu på lasarettet på avdelning 85.

Haft stor blödning i v10 , en större med sammandragningar varannan minut i nio timmar och med massor av klumpar och blod i vecka 15.

Det har varit alla gånger i samband med mitt jobb när jag lyfter och ingen ville lyssna på mig. De har sagt att man kan jobba som vanligt när man är gravid och att de inte kan säga vad det beror på.

Hade inte fått någon sjukskrivning än men tänkte kämpa för det och skulle ringa igår. Fick istället tryck nedåt i måndags och i tisdags på jobbet. Onsdagen så misstänkte jag att vattnet gick och ringde 1177. De sa åt mig att vänta och ringa gyn på morgonen efter.

Kom hit och de konstaterade att allt vatten är borta. De sa att de inte kan göra något och de vill ha mig här några dagar för att sen sätta igång mig om det inte kommer igång av sig självt. Nu är jag jätteledsen och de säger att fostret tar skada ju längre det går så de hellre sätter igång mig. Jag vill verkligen inte att de ska göra det.

Det har inte kommit mer vatten sen undersökningen igår och jag har inte ont och inga bruna eller röda flytningar.

Hur gör jag nu?

Jag undrar även om fostervattnet har gått, och det finns inget fostervatten kvar, borde det fortsätta att sippra ut lite vatten ändå efter någon dag eller slutar det helt när hinnan har spruckit?

• Svar på tråden Vattenavgång v.18
  • Tjolahejtjolahopp
    Treansresa skrev 2017-04-01 23:10:44 följande:

Hur går allt?<3

Jag kände sparkar idag igen. Fick för mig igår ,, att om det bildas nytt fostervatten var tredje timme så om jag kan få det att stanna i kroppen en stund, så kanske bebisen får träna sina lungor då. Tittade på bilder hur livmoderhalsen är placerad så kom fram till att ligga på mage , eller nästan iaf kanske skulle hålla lite vatten inne ett tag. (Man försöker ju med allt) . Iaf så idag har jag läckt mycket mer fostervatten men lite senare på dagen. Var livrädd att det var blod som kom först så vågade inte titta. Men nu vet jag iaf att det fortfarande kommer fostervatten, kanske att liten fick lite mer än vanligt. Dock vet jag ju också då att inte hinnan kan ha läkt än :/ jag är livrädd för minsta lilla jag känner nu att det ska dra igång allt.

Nästa kontroll jag har är om fem dagar , på fredag. Jag ska försöka ta det lugnt i veckan som kommer.

Är det någon som vet om det är farligt att bli sjuk nu?

Eller är det endast infektion i underlivet som är fara? Kan jag få en infektion i livmodern av att bli sjuk också?
  • Treansresa
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-04-02 19:03:13 följande:

Jag kände sparkar idag igen. Fick för mig igår ,, att om det bildas nytt fostervatten var tredje timme så om jag kan få det att stanna i kroppen en stund, så kanske bebisen får träna sina lungor då. Tittade på bilder hur livmoderhalsen är placerad så kom fram till att ligga på mage , eller nästan iaf kanske skulle hålla lite vatten inne ett tag. (Man försöker ju med allt) . Iaf så idag har jag läckt mycket mer fostervatten men lite senare på dagen. Var livrädd att det var blod som kom först så vågade inte titta. Men nu vet jag iaf att det fortfarande kommer fostervatten, kanske att liten fick lite mer än vanligt. Dock vet jag ju också då att inte hinnan kan ha läkt än :/ jag är livrädd för minsta lilla jag känner nu att det ska dra igång allt.

Nästa kontroll jag har är om fem dagar , på fredag. Jag ska försöka ta det lugnt i veckan som kommer.

Är det någon som vet om det är farligt att bli sjuk nu?

Eller är det endast infektion i underlivet som är fara? Kan jag få en infektion i livmodern av att bli sjuk också?

Vet tyvärr inget om infektioner. Men jag håller alls tummarna att du lyckas få lite vatten så lungorna kan utvecklas lite mer. Och att bebis stannar inne till gränsen!
  • Tjolahejtjolahopp

Kom ännu mera vatten nu, och rött blod. Sen kom det brunröttblod .. 11 dagar sen vattnet gick första gången. 18+3 idag (+6 enl SM)

• typ89
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-04-02 19:46:44 följande:

Kom ännu mera vatten nu, och rött blod. Sen kom det brunröttblod .. 11 dagar sen vattnet gick första gången. 18+3 idag (+6 enl SM)

Följer din tråd ovh håller alla tummar och tår för att det ska gå bra!!

Det där med infektioner, när mitt vatten gick fick jag äta penicillin men det var mycket längre fram i graviditeten. Mem det borde du väl kunna få i förebyggande syfte? Eller gör dom verkligen inget alls? Känns som att det är ju väl bara någon vecka tills barnet kan klara sej?
  • Tjolahejtjolahopp
    typ89 skrev 2017-04-02 19:56:08 följande:

Följer din tråd ovh håller alla tummar och tår för att det ska gå bra!!

Det där med infektioner, när mitt vatten gick fick jag äta penicillin men det var mycket längre fram i graviditeten. Mem det borde du väl kunna få i förebyggande syfte? Eller gör dom verkligen inget alls? Känns som att det är ju väl bara någon vecka tills barnet kan klara sej?

Det är tre veckor kvar idag till de skulle försöka rädda (21+6). Jag frågade om antibiotika förut men det skulle jag bara få om jag väl fick en infektion för att man inte skulle bli resistent. Dessutom ville de inte ens försöka hålla fostret inne.

O det är ju supersvårt att vara så still hemma. Har dessutom tre andra barn att ta hand om här så det har ju inte blivit superlugnt. Denna vecka som kommer är dock min sambo pappaledig.

Usch! Är så orolig nu att det ska sätta igång. Börjar närma sig två veckor och det spänner , och dessutom blodet som de alltid har frågat efter kom ju idag.
  • typ89
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-04-02 21:43:00 följande:

Det är tre veckor kvar idag till de skulle försöka rädda (21+6). Jag frågade om antibiotika förut men det skulle jag bara få om jag väl fick en infektion för att man inte skulle bli resistent. Dessutom ville de inte ens försöka hålla fostret inne.

O det är ju supersvårt att vara så still hemma. Har dessutom tre andra barn att ta hand om här så det har ju inte blivit superlugnt. Denna vecka som kommer är dock min sambo pappaledig.

Usch! Är så orolig nu att det ska sätta igång. Börjar närma sig två veckor och det spänner , och dessutom blodet som de alltid har frågat efter kom ju idag.

Det är så nära men ändå långt bort när dom säger så. Blir man verkligen resistent efter 1 extra antibiotika kur? Förstår att du är orolig även om man aldrig kan förstå just någon annans situation. Hoppas verkligen det ser bättre ut på fredag.
  • Tjolahejtjolahopp
    typ89 skrev 2017-04-03 15:05:52 följande:

Det är så nära men ändå långt bort när dom säger så. Blir man verkligen resistent efter 1 extra antibiotika kur? Förstår att du är orolig även om man aldrig kan förstå just någon annans situation. Hoppas verkligen det ser bättre ut på fredag.

Tror väl inte man som person blir resistent men att vi i världen måste komma på nya kurer hela tiden för att när vi använder en viss antibiotika så funkar den inte längre sen mot "bakterierna"

Det var blödning i morse men sen har det varit som vanligt nästan. Lite obehagligt med lite extra sammandragningar och så. Eftersom man verkligen är orolig nu att det ska starta igång . Men det var ändå en ganska stor blödning, så som jag haft förut men då hade ju inte vattnet gått innan :/
  • As86

Åh, följer tråden. Tänker på er och hoppas så innerligt att allt går bra.

• FrökenMp

Åhh vad jag känner med dig ts! Blir ledsen när jag läser ditt inlägg. Hoppas av hela mitt hjärta att det lilla knytet fortsätter kämpa och att bebisen lyckas överleva.

Kan inte föreställa mig hur du och din partner måste känna i det här läget.

• Xxtipptipp

Barnet i magen är frisk och växer som den ska. Fortfarande lite fostervatten men det finns lite. Man vet inte om det har fyllts på. Bara hålla tummarna.

Svar på tråden Vattenavgång v.18