• As86

Vattenavgång v.18

Åh, följer tråden. Tänker på er och hoppas så innerligt att allt går bra.

• As86
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-04-12 03:05:33 följande:

Hej.

Nu har det gått tre dagar sen i söndags. Hade det jobbigt ett tag med alla tankar kring det här så orkade inte skriva förrän nu. Iaf i söndags så kände jag massor av sparkar och livmodern kändes mjukare än vanligt. Fick normala flytningar och hoppades på att det skulle vara ett tecken på mer vatten. Förhoppningarna har försvunnit när jag sen tyckt att den har blivit hårdare igen. Inga sammandragningar alls på 5 dagar nu.

Sen kom måndagen och jag har inte haft så mycket tid att känna efter om bebis rör sig. Tänkte jag känner på tisdagen, men den dagen gick fort den med, och har känt mig ovanligt normal i kroppen. Tex så har jag rört mig normalt och utan att känna något slags obehag. Det här gjorde mig dock fundersam igen. Har även tyckt att livmodern varit ovanligt mjuk för att sedan bli hård igen. Dock inga rörelser så tänkte mig det värsta och att det var därför allt kändes så normalt helt plötsligt.

Jag har oroat mig massor över om det inte finns något fostervatten igen när jag nu ska på undersökning om någon dag. Oroar mig hur den lilla mår där inne , beroende på hur jag sitter om det blir ännu mer trångt.

När jag la mig igår så försökte jag känna några rörelser bara för att kunna slappna av men inga alls :(

Vaknade efter någon timma och kände efter igen och försökte buffa flera ggr men ingenting.

Började söka på nätet om fler som inte känner några rörelser men hittade inte så mycket mer än de som aldrig börjat känt eller de som känt efter någon dag igen. För mig hade det ändå gått 2,5 dygn och jag har legat i timmar för att känna. Men ingenting!

Minns en natt då jag vaknade och var orolig mitt i natten, så blev då ledsen och tårarna rann, då kom puffen.

Tänkte att om tårarna kommer nu så skulle det bli samma sak igen, men ingenting. Kom då hemska tankar. Sökte på nätet och fann fler som skrev om "inga fosterrörelser" precis när jag började läsa en som lät så här "hörni tjejer nu får ni sluta oroa er, alla graviditeter är olika och..." .... då kom puffen! Hjälp vilken lycka! Känns som att jag väntat i timmar. Jag kan slappna av igen och nu kan jag försöka sova vidare. Under tiden jag har skrivit nu har jag fått minst 20 sparkar. Tappat räkningen :) Nu ska jag gå och dricka vatten och sen försöka sova igen. <3

Jag har förresten skrivit ett mail för att få svar på alla frågor av en expert. Hoppas på svar snart då de behövde komplettera med även en annan läkare för olika frågor.

Frågorna gäller risker, komplikationer och statistik för prematura och även med tidig Vattenavgång och "trälungor" .

De som jag har skrivit till ska vara experter och vana för just prematura barn då de jobbar med detta dagligen.

Har fått kämpa så mycket med mina tankar och oro så kände att jag behövde söka svar någonstans. Har även funnit att vi just i Sverige ska vara väldigt ledande inom just prematur.

Men utomlands fick jag veta att de gör "amnioinfusion" på de med tidig Vattenavgång före vecka 20, de provar iaf.

Hoppas verkligen att forskningen går framåt snabbt. Önskar man kunde göra en sån varje dag tills fostret har tränat lungorna tillräckligt och kan överleva utanför livmodern.

Hittade även någon som "läkte fosterhinnan" men då ska man veta var hålet är! Allt detta kräver nog en hel del pengar av staten och tyvärr så stannar det där då :/

Känner också att sjukhuset vill slippa alla sjukskrivningar så de ser hellre än tidig abort än att chansa när chansen ändå är så liten. Om de ändå tog chansen att forska i det här och fick mer resurser till det och mer tid. Det vore nåt! Vi har ändå kommit väldigt långt. Spola fram tiden tack.

Vilken kämpe du är. Följer dig och önskar så att allt ska gå så bra som möjligt. Njut av tanken på rörelser. Förstår hur lugnande det är. Stor kram till dig.
  • As86
    Xxtipptipp skrev 2017-04-13 11:41:02 följande:

Jag känner värkligen med dig, är i samma situation. Har någon liten pöl med fostervatten men har inget alls kvar nästan. Är i vecka 23 nu men har varit så här sen vecka 18-19. Jag har dok inte själv märkt att jag har läkt vatten. Den lille mår bra än så länge och sparkar då och då. Men man lever med en ständig ångest och rädsla gör att det ska gå dåligt.

Jag läste dina första inlägg i tråden. Kul att höra att det går bra för dig också. Hoppas att det fortsätter så. Lycka till.
  • As86
    Xxtipptipp skrev 2017-05-04 10:48:00 följande:

Inatt gick vattnet . Vaknade av att det forsade ur mig. Ambulans in till lund och medecin för att stoppa värkarna och kortisonsprutor för lungarna. Är inlagd nu i lund till minst vecka 28. Är i vecka 25+5

Lyckas till, håller tummarna för att det ska gå bra.
  • As86

Stort grattis. Har följt dig länge och hoppas få följa er resa framåt nu med. Bra kämpat och hoppas så att allt fortsätter gå bra.

• As86

Så fantastiskt. Hon är då verkligen en kämpe och ett mirakel. Ha en fantastisk mors dag.

Svar på tråden Vattenavgång v.18