• Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Hej alla.

Jag ligger just nu på lasarettet på avdelning 85.

Haft stor blödning i v10 , en större med sammandragningar varannan minut i nio timmar och med massor av klumpar och blod i vecka 15.

Det har varit alla gånger i samband med mitt jobb när jag lyfter och ingen ville lyssna på mig. De har sagt att man kan jobba som vanligt när man är gravid och att de inte kan säga vad det beror på.

Hade inte fått någon sjukskrivning än men tänkte kämpa för det och skulle ringa igår. Fick istället tryck nedåt i måndags och i tisdags på jobbet. Onsdagen så misstänkte jag att vattnet gick och ringde 1177. De sa åt mig att vänta och ringa gyn på morgonen efter.

Kom hit och de konstaterade att allt vatten är borta. De sa att de inte kan göra något och de vill ha mig här några dagar för att sen sätta igång mig om det inte kommer igång av sig självt. Nu är jag jätteledsen och de säger att fostret tar skada ju längre det går så de hellre sätter igång mig. Jag vill verkligen inte att de ska göra det.

Det har inte kommit mer vatten sen undersökningen igår och jag har inte ont och inga bruna eller röda flytningar.

Hur gör jag nu?

Jag undrar även om fostervattnet har gått, och det finns inget fostervatten kvar, borde det fortsätta att sippra ut lite vatten ändå efter någon dag eller slutar det helt när hinnan har spruckit?

• Svar på tråden Vattenavgång v.18
  • Tjolahejtjolahopp
    Xxtipptipp skrev 2017-03-27 20:43:14 följande:

Har med vatten avgång vecka 19 och blir mindre och mindre. Har nästan inget kvar nu vecka 20 men mig skickade de hem. Så nu äter jag antibiotika då sänka var över 40. Men mår bra annars. Har inte märkt att det har gått vatten.

Skriv gärna och uppdatera efter undersökningarna. ????

Hur såg ditt rutinultraljud ut?
  • Tjolahejtjolahopp

Jag gjorde rutinultraljudet i morse och de hittade ingenting avvikande . Hjärtat har alla kammare , även njurarna kissblåsa och hjärnhalvorna ser ut som de ska, flöde från navelsträngen var bra. Vissa grejer var svåra att se pga att det inte finns vatten. Så jag blir vidare undersökt framöver. Huvudet var visserligen lite konat i formen men inte konstigt eftersom det inte är något vatten runtomkring. Jag skickar en bild.

• Xxtipptipp
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-03-29 11:11:22 följande:

Skriv gärna och uppdatera efter undersökningarna. ????

Hur såg ditt rutinultraljud ut?

Rutin ultraljudet var ju inte direkt någon bra upplevelse. Man såg ju att det var mindre fostervatten än i vecka 16. Man har haft svårt att se detaljer på barnet då jag är överviktig och har ärr vävnad från kejsarsnitt med dottern. Men av de som dom kunde se så såg allt bra ut. Ska imorgon till gyn på halv akuten. Eftersom jag hade förhöjd sänka. Men har nästan ställt in mig på det värsta och jag mår fruktansvärt dåligt psykiskt.
  • Tjolahejtjolahopp
    Xxtipptipp skrev 2017-03-29 13:35:54 följande:

Rutin ultraljudet var ju inte direkt någon bra upplevelse. Man såg ju att det var mindre fostervatten än i vecka 16. Man har haft svårt att se detaljer på barnet då jag är överviktig och har ärr vävnad från kejsarsnitt med dottern. Men av de som dom kunde se så såg allt bra ut. Ska imorgon till gyn på halv akuten. Eftersom jag hade förhöjd sänka. Men har nästan ställt in mig på det värsta och jag mår fruktansvärt dåligt psykiskt.

Jag känner precis som du. Det är verkligen hemskt. ????
  • Xxtipptipp
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-03-29 16:02:27 följande:

Jag känner precis som du. Det är verkligen hemskt. ????

Sen känner man sig väldigt ensam. Vissa jämför det som ett "vanligt" missfall som dom innan vecka 12. Vilket gör mig arg. Detta är ett barn som kommer födas fram. Men tyvärr inte kommer att leva med oss . Har inte sagt nått till vår dotter än. Hon pratar ständigt om att bli stora syster vilket på et sätt gör ont att höra. Sen säger vissa eller ja svärmor, att ni kan ju alltid skaffa en ny . Det gör ont att höra.
  • Tjolahejtjolahopp
    Xxtipptipp skrev 2017-03-29 22:45:56 följande:

Sen känner man sig väldigt ensam. Vissa jämför det som ett "vanligt" missfall som dom innan vecka 12. Vilket gör mig arg. Detta är ett barn som kommer födas fram. Men tyvärr inte kommer att leva med oss . Har inte sagt nått till vår dotter än. Hon pratar ständigt om att bli stora syster vilket på et sätt gör ont att höra. Sen säger vissa eller ja svärmor, att ni kan ju alltid skaffa en ny . Det gör ont att höra.

Ja. Det är verkligen en liten person därinne nu. De hör och reagerar på ljud nu.

Det tycker jag låter hemskt , som att man bara kan ersätta någon. Den här bebisen kommer ha en stor plats i era hjärtan och det kommer även nästa få. Men ingen kan ta bort sorgen från den ena. Däremot kanske det här blir lättare med tiden och ännu lättare när ni väl har en liten bebis i livet.

Jag hann aldrig berätta för barnen den här gången. Väntade lite för blödningarna först och sen tänkte jag att jag ville veta könet innan den här gången innan jag sa nåt. Däremot har de tjatat om syskon. Jag berättade för dem förra veckan vad som hänt, men så hann jag ju säga direkt att det här är en bebis som är för liten för att överleva, men så ni vet om och varför mamma kanske blir lite ledsen sen. Så visade jag bilder och förklarade allting och om de ville komma och hälsa på bebisen när den föds.

De reagerade båda bra tycker jag. Min minsta (5år snart 6) höll om mig och magen länge och kramade mig flera gånger. Den stora (11 snart 12) tyckte det va synd och frågade om de inte kunde fylla på med vatten.

Men båda verkar som vanligt nu och de pratar gärna om bebisen om den kan få ett namn osv och att jag måste tänka på att vila för den lilla chans som finns . Att vi får hitta på saker den när den har kommit.
  • Tjolahejtjolahopp

Jag kände äntligen sparkar med handen idag. Vilken lycka ändå!

Är 18+0 idag enligt ÄL (18+3 enligt sista mens) även min yngsta dotter fick känns sparkarna. Sa till henne innan att säg hej eller hallå så hör bebisen dig. Tog inte lång stund efter hennes "hej hej lilla bebisen , *fnitter*" innan sparkarna kom igång . Mysigt.

• Xxtipptipp
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-03-30 21:25:42 följande:

Jag kände äntligen sparkar med handen idag. Vilken lycka ändå!

Är 18+0 idag enligt ÄL (18+3 enligt sista mens) även min yngsta dotter fick känns sparkarna. Sa till henne innan att säg hej eller hallå så hör bebisen dig. Tog inte lång stund efter hennes "hej hej lilla bebisen , *fnitter*" innan sparkarna kom igång . Mysigt.

Skönt att du säger så. Jag mår dåligt så fort hen sparkar.
Svar på tråden Vattenavgång v.18