• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • Mjbo
    Sophiasophia skrev 2017-05-30 09:27:45 följande:

Tack! Jag vågar nog lita på plusset, för det är verkligen där, men det är så svagt att jag avvaktar med digitalt test, är ju bara på ruvardag 6. Väntar med det tills jag tycker plusset är väldigt tydligt. Men nu vet jag att min blastocyst har fäst iaf, det känns ju väldigt bra :)

Sen vet man ju inte hur det blir med blödningen. Känns som att det borde kommit mer än bara några droppar igår morse om det är början till ett missfall. Men jag har aldrig haft ett missfall så jag vet inte hur det funkar.

Härligt att du bara får starkare och starkare plus, är ju fortfarande tidigt så det är ju ett jättegott tecken. Visst är du på ruvardag 9? Har du haft mensvärk nåt? Jag hade ordentlig värk igår (hjälpte syrran att pack inför flytt) men det gick över med vila och nattsömn.

Ja idag är jag på dag9 :) fick plus på digitalt igår på dag8, trotts att de visade svagt på vanlig sticka :)

Jag har mensvärk ibland, de typ sticker till ibland. Men på nätterna har jag rejält ont. Men de har jag alltid innan mens med, så lite nervös är man allt.. Ska egentligen ha mens idag men jag hoppas den håller sig borta nått år nu! :D

Jag har aldrig heller haft missfall så jag vet inte heller alls hur de känns eller "ska" vara... hoppas vi slipper få reda på det med! :)
  • kastrullen
    Sophiasophia skrev 2017-05-30 09:30:18 följande:

Fråga: hur långt upp stoppar ni lutinus? Jag har fått för mig att den ska så högt upp som möjligt och sticker därför in den rejält långt, typ 80% av applikatorn.

Jag stoppade in den så långt jag kunde :) men jag hade tur och befriad från irritation och blödningar ändå. Nu har jag slutat med dom (så himla skönt men läskigt att vara helt utan mediciner)
  • Jangeles
    Sophiasophia skrev 2017-05-30 09:30:18 följande:

Fråga: hur långt upp stoppar ni lutinus? Jag har fått för mig att den ska så högt upp som möjligt och sticker därför in den rejält långt, typ 80% av applikatorn.

Jag stoppar upp den väldigt högt! Försöker inte att träffa livmodertappen bara :)
  • A1987

Va e de här för någon knasig grupp, så här många plus trodde jag aldrig på! Framför allt inte av mej själv! Känns helt overklit att ha plussat och att ni skriver grattisar till dom som plussat, oso e man en av dom?! :D

Var till apoteket och laddade upp med test nu. Hon i kassan tyckte "nu om nånsin skall du nog kunna vara säker oberoende av resultatet!" XD

• Sophiasophia
    kastrullen skrev 2017-05-30 10:10:42 följande:
    Jag stoppade in den så långt jag kunde :) men jag hade tur och befriad från irritation och blödningar ändå. Nu har jag slutat med dom (så himla skönt men läskigt att vara helt utan mediciner)
    Jasså, jag har fått instruktion att fortsätta med progesteron flera veckor efter det officiella graviditetstestet. Gör inte alla det?
  • alade
    Sophiasophia skrev 2017-05-29 22:33:17 följande:

Åh, lycka till!! Hoppas du får ut fina ägg! Skriv hur det gick sen.

9 ägg. Mindre ont idag än sist. Det är nästan så att jag tror på att jag ska kunna jobba imorgon! Har inte behövt ta en enda citodon ännu. Jag är lite chockad av hur mycket bättre det känts denna omgång, både fysiskt och psykiskt. Särskilt idag!
  • kastrullen
    Sophiasophia skrev 2017-05-30 11:38:30 följande:

Jasså, jag har fått instruktion att fortsätta med progesteron flera veckor efter det officiella graviditetstestet. Gör inte alla det?

Nä 14 dagar skulle jag ta det, men fick recept för 21 dagar så jag tog fram till testdag och då frågade jag kliniken om jag kunde sluta eller om jag skulle fortsätta. Hon sa att om jag inte har oregelbundna cykler så finns det ingen anledning att fortsätta. Men jag tror det är väldigt olika från klinik till klinik. CvL har 14 dagar som standard och man brukar sluta ett par dagar innan testdag.
  • kastrullen
    alade skrev 2017-05-30 11:48:18 följande:

9 ägg. Mindre ont idag än sist. Det är nästan så att jag tror på att jag ska kunna jobba imorgon! Har inte behövt ta en enda citodon ännu. Jag är lite chockad av hur mycket bättre det känts denna omgång, både fysiskt och psykiskt. Särskilt idag!

Skönt att höra att det gått bra! Hoppas du fortsätter må bra och att många blir befruktade! :)
  • Anonym (Kim)

Hej! Först och främst så vill jag bara säga grattis till alla er som har plussat. Har läst den har tråden sen den skapades och höll tummarna för er alla.

Jag hoppar in i denna tråden nu för att jag och min sambo ska börja med ivf nu den 6/6. Vi har försökt få barn i ca 2 år utan att lyckas. Har testat pergotime och vi har även gjort 1 insiminering. Läkaren ville att vi skulle testa 3 st insimineringar men jag ville ej slösa tid då det känns hopplöst med insiminering i vårt fall. Dem hittar inget fel på mig o inte på min sambo. Nu hoppas jag att ivf kommer att funka och att vi får vårt efterlängtade barn.

Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017