• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • Mjbo
    Sophiasophia skrev 2017-05-30 11:38:30 följande:

Jasså, jag har fått instruktion att fortsätta med progesteron flera veckor efter det officiella graviditetstestet. Gör inte alla det?

Jag ska ta till dagen innan testdag, så jag tar sista på fredag kväll :)
  • Mjbo
    alade skrev 2017-05-30 11:48:18 följande:

9 ägg. Mindre ont idag än sist. Det är nästan så att jag tror på att jag ska kunna jobba imorgon! Har inte behövt ta en enda citodon ännu. Jag är lite chockad av hur mycket bättre det känts denna omgång, både fysiskt och psykiskt. Särskilt idag!

Åh va roligt! 9 ägg är ju super bra!! :) :)

Och va skönt att du mår så bra nu, själv mådde jag pyton i ca 5 dagar efteråt. Varenda steg va en pina! Haha:)

Spännande att höra va dom säger när dom ringer imorgon nudå! Uppdatera oss:D
  • Sophiasophia
    alade skrev 2017-05-30 11:48:18 följande:
    9 ägg. Mindre ont idag än sist. Det är nästan så att jag tror på att jag ska kunna jobba imorgon! Har inte behövt ta en enda citodon ännu. Jag är lite chockad av hur mycket bättre det känts denna omgång, både fysiskt och psykiskt. Särskilt idag!
    Wow, vad härligt!! Vad skönt att det känns så bra oxå! Hoppas många blir normalbefruktade :)
  • Sophiasophia
    kastrullen skrev 2017-05-30 11:58:16 följande:
    Nä 14 dagar skulle jag ta det, men fick recept för 21 dagar så jag tog fram till testdag och då frågade jag kliniken om jag kunde sluta eller om jag skulle fortsätta. Hon sa att om jag inte har oregelbundna cykler så finns det ingen anledning att fortsätta. Men jag tror det är väldigt olika från klinik till klinik. CvL har 14 dagar som standard och man brukar sluta ett par dagar innan testdag.
    Ah, jag har oregelbunden cykel så det kan vara det :)
  • A1987
    Anonym (Kim) skrev 2017-05-30 12:18:07 följande:

Hej! Först och främst så vill jag bara säga grattis till alla er som har plussat. Har läst den har tråden sen den skapades och höll tummarna för er alla.

Jag hoppar in i denna tråden nu för att jag och min sambo ska börja med ivf nu den 6/6. Vi har försökt få barn i ca 2 år utan att lyckas. Har testat pergotime och vi har även gjort 1 insiminering. Läkaren ville att vi skulle testa 3 st insimineringar men jag ville ej slösa tid då det känns hopplöst med insiminering i vårt fall. Dem hittar inget fel på mig o inte på min sambo. Nu hoppas jag att ivf kommer att funka och att vi får vårt efterlängtade barn.

Välkommen och lycka till!

Tycker själv den här tråden har varit jätte bra! Man blir liksom inte deprimerad av att läsa här, vilket jag känner jag blir av många andra trådar och forum! :)

Skall du köra långa eller korta?
  • alade
    Mjbo skrev 2017-05-30 12:41:21 följande:

Åh va roligt! 9 ägg är ju super bra!! :) :)

Och va skönt att du mår så bra nu, själv mådde jag pyton i ca 5 dagar efteråt. Varenda steg va en pina! Haha:)

Spännande att höra va dom säger när dom ringer imorgon nudå! Uppdatera oss:D

Sist fick jag ju 16 ägg och då kunde jag varken sitta eller gå och bara ligga i en viss ställning trots smärtis. Och det tog några dagar innan jag kunde jobba igen och typ en vecka innan jag mådde hyfsat normalt och kunde gå på toa utan smärta. Värst var det dagen efter äggplock.

Nu är det ju nästan bara hälften av äggen, så det kanske är därför jag mår bättre? Nu känns det visserligen sämre än för några timmar sedan, men med lite smärtlindring tror jag att jag ska kunna sitta upp till middagen ikväll! Så får vi se hur morgondagen blir.

De ringer inte om allt går bra, utan bara om jag inte får några befruktade ägg. Annars får jag inte veta mer förrän fredag då det är insättning. Så jag hoppas verkligen på att slippa höra av dem denna gång.
  • alade
    Sophiasophia skrev 2017-05-30 12:51:37 följande:

Wow, vad härligt!! Vad skönt att det känns så bra oxå! Hoppas många blir normalbefruktade :)

Tack för pepp, både du och alla andra!

Det blir icsi på alla ägg som är mogna, jag hoppas att de ska komma igång och dela sig som de ska så att vi får något tillbaka på fredag
  • Hornkatten
    Sophiasophia skrev 2017-05-30 12:52:32 följande:

Ah, jag har oregelbunden cykel så det kan vara det :)

Jag har aldrig haft oregelbunden cykel men tror det är sophiahemmets rutin med lång Lutinus behandling. Ska fortsätta med dem 21 dagar till efter testdag... är så sjukt trött på dem nu men man vill ju göra de bästa för den där inne.
  • Anonym (Kim)
    A1987 skrev 2017-05-30 13:01:12 följande:

Välkommen och lycka till!

Tycker själv den här tråden har varit jätte bra! Man blir liksom inte deprimerad av att läsa här, vilket jag känner jag blir av många andra trådar och forum! :)

Skall du köra långa eller korta?

Om jag ska vara ärlig så har jag absolut ingen aning. Jag har inte fått någon information alls nästan. Dem skicka hem lite papper där det stod vilka dagar jag ska ta sprutorna men ja förstår ändå inte då det inte står hur länge jag ska ta dem. Tror jag måste åka till dem och fråga hur jag ska göra så att det inte blir fel.

Jag håller med dig, man blir glad av att gå in och läsa i den här tråden när man ser att någon har plussat för man vet själv hur mycket man har gått igenom fram tills idag. Hur ledsen man blir varje månad när mensen kommer osv..
  • alade
    Anonym (Kim) skrev 2017-05-30 19:09:47 följande:

Om jag ska vara ärlig så har jag absolut ingen aning. Jag har inte fått någon information alls nästan. Dem skicka hem lite papper där det stod vilka dagar jag ska ta sprutorna men ja förstår ändå inte då det inte står hur länge jag ska ta dem. Tror jag måste åka till dem och fråga hur jag ska göra så att det inte blir fel.

Jag håller med dig, man blir glad av att gå in och läsa i den här tråden när man ser att någon har plussat för man vet själv hur mycket man har gått igenom fram tills idag. Hur ledsen man blir varje månad när mensen kommer osv..

Om det bara är sprutor är det korta programmet. Det långa börjar med några veckors nedreglering med nässpray innan sprutorna är aktuella. Hur många dagar man sprutar beror på hur kroppen svarat på hormonerna och det brukar de kolla med ultraljud och på vissa ställen verkar man också ge blodprov. Efter att de kollat får man veta om doserna ska ändras på något sätt och hur länge man ska hålla på, datum för äggplock osv.

Om du inte fått den informationen är det nog bra att ta kontakt med kliniken för att reda ut allt!
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017