• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • Anonym (Kim)
    alade skrev 2017-05-30 19:24:36 följande:

Om det bara är sprutor är det korta programmet. Det långa börjar med några veckors nedreglering med nässpray innan sprutorna är aktuella. Hur många dagar man sprutar beror på hur kroppen svarat på hormonerna och det brukar de kolla med ultraljud och på vissa ställen verkar man också ge blodprov. Efter att de kollat får man veta om doserna ska ändras på något sätt och hur länge man ska hålla på, datum för äggplock osv.

Om du inte fått den informationen är det nog bra att ta kontakt med kliniken för att reda ut allt!

Ja men då är det nog de korta programmet. Va på Apoteket idag och hämta ut allting. Fanns bara en massa sprutor och två kartonger tabletter.

Blir nog bäst om jag åker och pratar med dem imorgon
  • Kv89

Tack för svar ni som svarade ???? då kan jag vara lugn ang det jag känner.

En annan fråga hur har ni gjort med arbetet?

Jobbade ni mellan äggplock å insättning? Hur många dagar odlade ni då? Var ni hemma dagarna efter insättning oxå och vad var orsaken till det? har man oftast jätteont efter allt? Tog ni semester eller sjukskrev er? Sjukskrev ni er etersom ni insåg att ni inte kunde jobba eller förberedde ni er chef?

Jag berättade för min chef igår att vi ska göra ivf nästa vecka. Ska göra VUL på fredag och därefter får vi veta när under nationaldagsveckan vi ska till umeå för äggplocket. Svårt att veta om man kan jobba mellan plocket å insättning och hur man mår efter allt. Sen vet vi ju inte hur länge dom odlar. Får man reda på det när man gör äggplocket? Min chef vet ju om att jag ni kommer behöva vara borta delar av eller ev hela nästa vecka men som sagt svårt att veta. Hur var det för er och vad skulle ni rekommendera mig att göra?

• Jangeles
    Kv89 skrev 2017-05-30 19:58:41 följande:

Tack för svar ni som svarade ???? då kan jag vara lugn ang det jag känner.

En annan fråga hur har ni gjort med arbetet?

Jobbade ni mellan äggplock å insättning? Hur många dagar odlade ni då? Var ni hemma dagarna efter insättning oxå och vad var orsaken till det? har man oftast jätteont efter allt? Tog ni semester eller sjukskrev er? Sjukskrev ni er etersom ni insåg att ni inte kunde jobba eller förberedde ni er chef?

Jag berättade för min chef igår att vi ska göra ivf nästa vecka. Ska göra VUL på fredag och därefter får vi veta när under nationaldagsveckan vi ska till umeå för äggplocket. Svårt att veta om man kan jobba mellan plocket å insättning och hur man mår efter allt. Sen vet vi ju inte hur länge dom odlar. Får man reda på det när man gör äggplocket? Min chef vet ju om att jag ni kommer behöva vara borta delar av eller ev hela nästa vecka men som sagt svårt att veta. Hur var det för er och vad skulle ni rekommendera mig att göra?

Jag jobbade mellan äggplock och återföringen förutom dagen efter äggplocket (smärta!!)
    Jobbar natten så jag har åkt direkt från jobbet till klinik samt sjukhus för blodprover och ultraljud.

Återföringsdagen rekommenderades jag att vila (inget jobb alltså) . Angående smärtan så var den näst intill obefintlig :)

Jag har inte berättat för min chef att vi genomgår ivf behandling då jag inte känner något förtroende för henne.
  • Jangeles
    Jangeles skrev 2017-05-30 20:23:48 följande:
    Jag jobbade mellan äggplock och återföringen förutom dagen efter äggplocket (smärta!!)
    Jobbar natten så jag har åkt direkt från jobbet till klinik samt sjukhus för blodprover och ultraljud.

Återföringsdagen rekommenderades jag att vila (inget jobb alltså) . Angående smärtan så var den näst intill obefintlig :)

Jag har inte berättat för min chef att vi genomgår ivf behandling då jag inte känner något förtroende för henne.
    Odlade i 5 och 6 dagar :) satt in ett femdagars embryo
  • alade

Jag har jobbat efter äggplock, så snart jag mår bra nog att göra det. Jag hoppas på att jobba imorgon med äggplock idag. Jag har förberett de som behöver veta på jobbet (chef, vikarieansvarig) innan, men det det som planerade sjukdagar snarare än semester/ledighet. Jag gör ett medicinskt ingrepp och det anser jag vara likställt med en annan liten operation. Om fler dagar behövs pga smärta ringer jag in dem allt eftersom.

Vid återföring gör det inte ont och jag är borta från jobbet bara den tid jag behöver vara på sjukhuset och restiden.

Men då jobbar jag ett par mil från mitt sjukhus och bor bara några minuter från det så jag tar det lite som det kommer och det är lättare än om jag skulle haft långt. Jag har en bekant som skulle åka närmare 50 mil till Umeå för äggplock och återföring och då tog de ledigt och bodde kvar de dagar dom behövdes för att fixa allt i ett svep.

• Sophiasophia
    Hornkatten skrev 2017-05-30 17:29:27 följande:
    Jag har aldrig haft oregelbunden cykel men tror det är sophiahemmets rutin med lång Lutinus behandling. Ska fortsätta med dem 21 dagar till efter testdag... är så sjukt trött på dem nu men man vill ju göra de bästa för den där inne.
    Jag tycker oxå de är jättejobbiga, jag har sån ångest varje gång jag sätter in dem och hoppas att applikatorn inte ska vara blodig eller ha färgade flytningar. Jag har nog sköra slemhinnor (precis som min förra graviditet då jag blödde vid varje samlag i början) och tycker att man får kämpa lite för att få in tabletten.

Tyvärr kommer jag få fortsätta ta lutinus fram till vecka 34 om denna graviditet fortsätter. Fast då 2 ggr per dag. Gjorde det under hela förra graviditeten då jag har en svag livmodertapp och lutinus stärker den.

I USA får man den i sprutform istället, hade verkligen velat ha det istället.
  • Jangeles
    Sophiasophia skrev 2017-05-30 22:50:42 följande:
    Jag tycker oxå de är jättejobbiga, jag har sån ångest varje gång jag sätter in dem och hoppas att applikatorn inte ska vara blodig eller ha färgade flytningar. Jag har nog sköra slemhinnor (precis som min förra graviditet då jag blödde vid varje samlag i början) och tycker att man får kämpa lite för att få in tabletten.

Tyvärr kommer jag få fortsätta ta lutinus fram till vecka 34 om denna graviditet fortsätter. Fast då 2 ggr per dag. Gjorde det under hela förra graviditeten då jag har en svag livmodertapp och lutinus stärker den.

I USA får man den i sprutform istället, hade verkligen velat ha det istället.
    Ja ångesten finns där och påminner en 3 ggr per dag om att det kanske kan vara över :( sjukt påfrestande!

V.34?! Varför så länge? Gud så träligt!, men som sagt vad gör man inte för att få sin dröm uppfylld...
  • Sophiasophia
    Jangeles skrev 2017-05-31 00:54:59 följande:

Ja ångesten finns där och påminner en 3 ggr per dag om att det kanske kan vara över :( sjukt påfrestande!

V.34?! Varför så länge? Gud så träligt!, men som sagt vad gör man inte för att få sin dröm uppfylld...

Det är för att stärka upp min livmodertapp. Opererade bort väldigt mycket av den pga cellförändringar och lutinus hjälper till att stärka upp den. Jag har dessutom ett cerclage (ett band inopererat runt tappen) som hjälper till att hålla ihop livmodertappen. Om jag inte har det så föder jag mellan vecka 18-22 typ.

Så det är ju väldigt värt besväret men jag önskar ändå att jag sluppit.
  • Mjbo
    Sophiasophia skrev 2017-05-31 06:24:49 följande:

Hur svaga var era tester rd 7? Tycker det är så jäkla svagt fortfarande. Ökar bara lite.

Min såg ut ungefär exakt sådär som din gör på dag 7. Men på dag 8 tog jag ju digitalt sen och fick plus där. Så prova ta ett digitalt om någon dag, man känner sig konstigt nog säkrare då, jag iallafall:) grattis igen! :)
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017