• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • Mjbo
    Hornkatten skrev 2017-06-01 16:41:27 följande:

Jag mår illa till och från olika tider och dagar. Har köpt hem ett åksjukearmband i förebyggande syfte om de blir värre.

Hade mycket värk på kvällarna förut men nu känner jag inte av de så mycket heller. Läste på lite om de och är man orolig så är de bättre att man ringer sjukvården en gång för mycket än för lite. Men skulle inte oroa mig så mycket om de inte kommer blod eller extrema flytningar.

Försöker själv tagga ner lite och inte tänka på de. De första veckorna var jag så glad och ville bra skrika ut att jag va gravid. Men höll de inne så klart..känns som att man sitter på världens hemlighet. Är i vecka 6 nu och det är ju så mycket som kan hända än så ska hålla mig tills efter ultraljudet innan jag berättar för mina närmsta tänkte jag. Chefen på jobbet vet och några till som har varit väldigt inblandade.

Jadå jag känner mig ganska avslappnad jag med. Nästan lite för avslappnad. Endast magontet på nätterna som gjort mig lite nervös. Men jag har inga symptom på mens alls som jag brukar ha. Inte ens ont i tuttarna som jag kan få ca 1 v innan mens. Aningen lite öm bara men inte alls så mycket som ja brukar.

Ja går in i vecka 6 på lördag, helt otroligt :)

Pratade med kliniken idag för att mina lutinus va slut, ja nämnde då att ja redan sett att de va positivt, dom blev såklart super glada, men jag ska återkomma på måndag som tänkt :)
  • Mjbo
    CazaAzur skrev 2017-06-01 15:01:21 följande:

Usch jag gjorde testet idag, hade lovat mig själv att inte göra det, egentligen är det rd 7 (blasto på 5) och det var ju negativt. Jag tyckte först att jag kunde se något men tror att jag väl inbillade mig.. Har haft så konstig känsla i magen som att mens kommer (fast det är typ en vecka till mens). Hade super ont om (.)(.) jättelänge som nu har avtagit... 

Har ni andra redan sett positivt på rd 7?

Jag såg potivit på rd7 med en 5dagars blasto. Men de är ju väldigt olika såklart! Jag tycker du ska vänta någon dag och testa igen. Det kan vara så att de är för tidigt men de vet du säkert. Men försök lugna dig med det iallafall. Kram till dig, förstår att de är ett par nervösa dagar nu <3
  • Villhabulle

Så otroligt lättad en gång till, 11 ägg blev befruktade så återinförandet blir framskjutet till måndag ist, femdagarsembryo, blastocyst eller vad man nu säger :) kan andas ut lite mer för var dag..

• Mjbo
    Villhabulle skrev 2017-06-01 21:51:26 följande:

Så otroligt lättad en gång till, 11 ägg blev befruktade så återinförandet blir framskjutet till måndag ist, femdagarsembryo, blastocyst eller vad man nu säger :) kan andas ut lite mer för var dag..

Åh va bra! Super resultat ju! Nu hoppas vi dom växer sig fina tills på måndag då :)
  • CazaAzur
    Mjbo skrev 2017-06-01 21:36:22 följande:
    Jag såg potivit på rd7 med en 5dagars blasto. Men de är ju väldigt olika såklart! Jag tycker du ska vänta någon dag och testa igen. Det kan vara så att de är för tidigt men de vet du säkert. Men försök lugna dig med det iallafall. Kram till dig, förstår att de är ett par nervösa dagar nu <3
    tack!! ska försöka vänta... 
    Kram!!
  • kastrullen

Härligt! :) Håller tummarna för att det blir några superembryon till dess!
  • Sophiasophia

Kanonbra ju!!! Och med en blastocyst är det 50% chans att det funkar fick jag veta! Spännande dag på måndag för dig. Vi fick se blastocysten på en tv-skärm först innan det satte in den. Den var helt fascinerade och vacker på nåt sätt. Ångrar så att vinintresse fotade. Så det är mitt tips om du oxå får se.
  • Sophiasophia
    CazaAzur skrev 2017-06-01 23:17:45 följande:
    tack!! ska försöka vänta... 
    Kram!!
    Jag fick plus på rd 5 (med blastocyst), sjuuuukt svagt dock. Och jag har nog läst allt som finns på nätet ang plus vid ivf och det är väldigt vanligt att man inte plussar förrän tidigast rd 9. Det finns en anledning till att man inte tar klinikens test förrän typ 3 veckor efter insättning ;)
  • Sophiasophia

Idag vågade jag ta digitalt, rd 9. Nu börjar man våga hoppas och tro lite på riktigt.

Idag så mitt vanliga test ungefär likadant ut som igår och inte direkt starkare dock. Funderar på detta med clearblue med veckoindikator och om det funkar även vid ivf eller om det är dumt när man vet exakt när befruktning skett, man är ju lite rädd att få för få veckor på den. Nån här som testat det?

• A1987

Här tog nog lyckan slut för oss. Började precis blöda mera, inte bara rosa nu. Får inget blodprov mera idag, kanske skulle vara onödigt hur som helst.

Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017