• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • Mjbo
    Sophiasophia skrev 2017-05-31 19:22:00 följande:

Det är ett blodprov man kan ta från vecka 9+0, som ger en svar på om bebisen har vissa sjukdomar och kromosomförändringar. Man kan oxå få veta kön. Det är mer korrekt än kubtestet. Men kostar mycket. Läste någonstans att det rekommenderades om man har gjort ivf och om man är lite äldre (vi är 37 och 38).

Okej, tack för svar :) aldrig hört talas om förut. Lär sig nå nytt varje dag :D

Ska ni göra ett sånt test? :)
  • Sophiasophia
    Mjbo skrev 2017-05-31 20:22:36 följande:
    Okej, tack för svar :) aldrig hört talas om förut. Lär sig nå nytt varje dag :D

Ska ni göra ett sånt test? :)
    Ja, det känns tryggast. Men man måste ju fundera både en och 2 svängar till hur man ska ställa sig vid ett resultat som tex downs. Jag tror inte vi skulle kunna ta bort ett livsdugligt barn men jag vill gärna vara förberedd på vad jag har att vänta!

Sen tror jag oxå att vi tar reda på kön och det är ju en kul bonus att få veta så tidigt. Vi hade först tänkt att inte göra det denna gång (vi gjorde det förra gången) men kom på att vi bara försökte vara duktiga inför andra på nåt vis. Som att man är lite bättre om man inte kollar. Vi är på tok för vetgiriga och jag vill inte gå 9 mån och gissa faktiskt. Dock håller vi det nog för oss själva precis som förra gången.

Nu känns det ju lite tidigt att tänka i dessa banor, men jag tror nog att man måste boka in sig i tid, och testet skulle i så fall göras om drygt 5 veckor.
  • Villhabulle
    Mjbo skrev 2017-05-31 14:10:59 följande:

Va roligt att de är klart, och vilket jätte bra resultat! 14 ägg är ju hur bra som helst! När ringer dom till er och meddelar angående befruktningen? :) Stort lycka till oavsett!

Ja de sa att det var jättebra men många behöver ju inte vara av god kvalitet eller befruktade men det återstår att se, får svar imon :) tusen tack!
  • STHLMivf17

Hej tjejer,
    Helt otroligt hur mycket som händer när man varit borta ett par dagar! :)
    Stort grattis till alla er som plussat! Och till er som inte plussat och istället fått mens lider jag verkligen med. Så tråkigt. Men vi måste fortsätta kämpa.
    Vi fick ju börja om efter att inget av våra 16 ägg blivit befruktade. Var tillbaka på kliniken för att kolla slemhinnan, allt hade återgått fint så vi fick börja om _direkt_ med sprutor trots att min mens redan passerat och tagit slut. Så, here we go again. Lite oväntat. Sprutomgång två inledd och planerat äggplock den 21:a. Sedan kommer de (om det blir något den här omgången) frysas och insättning efter sommaren. Just nu ser jag bara detta som ett projekt och en fas vi ska gå igenom. Jag gillar inte sprutorna, men det är värre för min man nu när vi vet att orsaken till vår barnlöshet beror på att spermierna inte kan ta sig in i ägget. Han är rätt deppig stundvis. Hur har era män reagerat som ska göra icsi? Alade, det känns som att vi ligger varann närmast i tid just nu. Jag är på sprutdag 2. Någon annan i närheten?

• Villhabulle
    Rosenblad skrev 2017-05-31 16:01:01 följande:

Fick precis reda på att inget av de 3 äggen som vidareodlats i fem dagar kommer att frysas pga deras utveckling inte var optimal. Så nu har vi ett embryo kvar som jag ruvar på, vi fick ut 6 st, 4 st som blev befruktade och endast 1 kvar. Kommer alltså behöva göra om hela skiten om de inte tar sig. Trodde jag skulle behöva slippa de. Har inte mycket hopp om detta jag ruvar på heller.. Vist "det behövs bara ett embryo" för att få ett barn men jag vet inte om jag orkar gå igenom hela skiten igen. Helvete alltså. De måste ta sig nu. Gör det inte de så måste vi vänta tills de öppnar igen och då börja om igen med sprutorna bla bla.. Hur fan orkar man? Kommer ju bli deprimerad om mensen kommer som den gjort nu i alla år. Hade inte ens något hopp om att de ska ta sig men när vi får höra att resten varit dåliga, ja då är vell det jag fick tillbaka lika kasst. Så det lilla hopp försvann nu och jag förväntar mig mens nästa vecka. Ville bara skriva av mig lite, söker inte tröst. Alla går igenom liknande med ivf men man blir ju bara så jävla trött.

Ta inte ut något i förskott. Min kompis var i samma situation och nu är hon höggravid! Jag förstår att det känns tungt ändå. Jag håller alla mina tummar och tår åt dig! Styrkekram
  • Sophiasophia

Ni som plussat, mår ni illa? Funderar på om det är lutinus som orsakar det för så här tidigt började jag inte må illa med min son. Det är inget kraftigt men jag känner ett lätt illamående hela tiden.

Sen hade jag helt glömt bort alla matregler som gravid. Vi har folk över och ska äta ostbricka ikväll, den blir rätt fattig för min del :D

• Mjbo
    Sophiasophia skrev 2017-06-01 07:15:12 följande:

Ni som plussat, mår ni illa? Funderar på om det är lutinus som orsakar det för så här tidigt började jag inte må illa med min son. Det är inget kraftigt men jag känner ett lätt illamående hela tiden.

Sen hade jag helt glömt bort alla matregler som gravid. Vi har folk över och ska äta ostbricka ikväll, den blir rätt fattig för min del :D

Jag mår illa lite stundvis. Inte hela tiden men de kommer ibland. Däremot har jag ont i magen på nätterna. Vet inte varför :( någon mer som har det?? Har haft det i säkert 4 nätter nu. Hoppas inte de är mf på gång.... inget blod över huvud taget och tuttarna gör inte ont som jag annars har varje mens..
  • kastrullen
    Sophiasophia skrev 2017-06-01 07:15:12 följande:

I början mådde jag lite illa, men då tror jag det berodde på Lutinus. Nu har jag börjat må illa på ett annat sätt, det är kraftigare och kommer väldigt plötsligt.
  • alade
    STHLMivf17 skrev 2017-05-31 22:44:17 följande:

Hej tjejer,

Helt otroligt hur mycket som händer när man varit borta ett par dagar! :)

Stort grattis till alla er som plussat! Och till er som inte plussat och istället fått mens lider jag verkligen med. Så tråkigt. Men vi måste fortsätta kämpa.

Vi fick ju börja om efter att inget av våra 16 ägg blivit befruktade. Var tillbaka på kliniken för att kolla slemhinnan, allt hade återgått fint så vi fick börja om _direkt_ med sprutor trots att min mens redan passerat och tagit slut. Så, here we go again. Lite oväntat. Sprutomgång två inledd och planerat äggplock den 21:a. Sedan kommer de (om det blir något den här omgången) frysas och insättning efter sommaren. Just nu ser jag bara detta som ett projekt och en fas vi ska gå igenom. Jag gillar inte sprutorna, men det är värre för min man nu när vi vet att orsaken till vår barnlöshet beror på att spermierna inte kan ta sig in i ägget. Han är rätt deppig stundvis. Hur har era män reagerat som ska göra icsi? Alade, det känns som att vi ligger varann närmast i tid just nu. Jag är på sprutdag 2. Någon annan i närheten?

Oj, vad oväntat och bra att ni får nytt försök så snart!

Vi vet ju inte om det är hårda äggskal eller knas med spermierna som gör att inga ägg blev befruktade, så vi har nog reagerat ungefär likadant båda två. Sambon har i alla fall inte pratat med mig om att det känns värre än tidigare. Han är iofs inte den som vill prata så mycket om detta alls, utan håller det gärna på armlängds avstånd för att slippa må dåligt hela tiden.
  • Sophiasophia
    Mjbo skrev 2017-06-01 07:29:01 följande:
    Jag mår illa lite stundvis. Inte hela tiden men de kommer ibland. Däremot har jag ont i magen på nätterna. Vet inte varför :( någon mer som har det?? Har haft det i säkert 4 nätter nu. Hoppas inte de är mf på gång.... inget blod över huvud taget och tuttarna gör inte ont som jag annars har varje mens..
    Jag har knappt några symptom alls längre, förutom just det där illamåendet. Men mina test ökar i styrka varje dag och det tar jag som ett positivt tecken.

Men mååånga vittnar ju om värk när livmodern växer, ska tydligen vara värre när det är 2, så vem vet :P
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017