• Anonym (Trött mamma)

Helvetes bussresa

Först en fråga, inte sjutton måste man lämna företräde till rullstolar när man var först på med vagnen?

Det var första tjafset. Var nära att bli avslängd för att jag inte fällde ihop min barnvagn när det kom en rullstol. Mina barn satt dessutom i vagnen.

Sen senare under samma resa blev jag påhoppad av flera för att jag inte reste mig från min plats för en kvinna med rullator! Jag sa gång på gång att jag har problem med höfterna och inte kan stå upp, men det hjälpte inte. Är det hacka-på-Mia-dagen idag eller vad är det frågan om!?

Vad säger reglerna egentligen? Trodde jag hade koll, men efter den här resan börjar jag undra om jag hamnat i en alternativ verklighet eller nåt. Två tjafs på samma sabla busstur!

• Svar på tråden Helvetes bussresa
  • Anonym (Ts har rätt!)

Ts, du gjorde såklart inte fel. Självklart ska dina små sitta kvar i vagnen vid färd, det säger sig ju självt, för säkerhetens skull. Nu för tiden ska alla bussar ha bälte, och så små kan inte sitta med bälte i ett säte. Alltså SKA de sitta i vagnen. 

Och givetvis gäller först till kvarn för alla, sittandes, ståendes, barnvagnar, rullstolar, rullatorer. Vill man vara helt säker på att få en plats så får man beställa färdtjänst eller taxi, hur svårt kan det vara!?

Dessutom undrar jag varför inte någon av alla människor på bussen som undrade varför du inte ställde dig upp, varför inte DE gjorde det? Nej, de tog ut det på dig för att slippa, genom att lägga all skuld på dig så gick de "fria" i sina ögon.

Stå på dig ts. Du har rätt i det här! Men detta är FL, det går typ inflation i att gnabbas med varenda trådstartare nu för tiden. Hade du skrivit inlägget om att du var den rullstolsburne eller rullator-tanten, så hade du fått precis lika många emot dig. Det räcker med att läsa trådarna här, hur mycket ts än förklarar sin situation så ska det alltid komma en jäkla massa anonyma som gör allt för att trycka ner och missförstå. Så himla tråkigt klimat har det blivit här, så var det inte förr.

• Anonym (Eeeh)
    Anonym (Lilly) skrev 2017-03-15 15:44:09 följande:

Är du säker på det eller är det något du drar till med nu för att få lite mer rätt?

JAg har nämligen aldrig sett det.

Då undrar jag vart du bor för här i Stockholm finns den en plats för barnvagn och en plats för rullstol..
  • Anonym (Eeeh)

Jag är på din sida TS! Det är först till kvarn som gäller enligt SLs regler.. och du ska inte behöva gå av oavsett rullstol eller inte. Donkey tar inte upp mindre plats ihopfälld och ni som menar att ts själv ska fälla ihop vagnen som är sjukt jobbig att fälla ihop och ta hand om två små barn på 1.5 år som knappt sitter bra på ett säte måste ju antingen inte ha barn själva eller så är ni bara rent ut sagt dumma

I huvudet. TS har precis lika stor rätt att åka buss med sina barn och barnvagn som rullstolar och rullatorer har! Jag bor i Stockholm och här går bussarna var 15e minut och vi har både plats för barnvagn och rullstol.. om det bara finns rullstolsplatsen ledig och man står på hållplatsen tillsammans med en rullstol så får rullstolen gå på först. Men bussar där det inte finns avsett för barnvagn är det först till kvarn som gäller. Är jag ute och åker med mina barn så gör jag det av en anledning och ingen kan kräva att jag ska kliva av med barnen sen får folk tycka om jag är egoistiskt men det skiter jag fullständigt i.

• Anonym (Eeeh)
    senalena skrev 2017-03-15 15:48:03 följande:

Haha, Donkey är den jag har, det är just det fantastiska att man kan fälla ihop den i en handvändning. En knapp. Man ska bara ha motivationen.

Det låter som om du förlorar den här striden baserat på komentarerna.

Haha va? Nej så enkelt är det inte att fälla ihop en Donkey?! Och om du nu har en så vet du också att den inte blir särskilt mycket mindre ihopfälld.
  • legomum

Nä du har inte gjort fel.

Har också tvillingar och jag skulle aldrig flytta vagnen om jag var först på (åt sidan, ja men inte av bussen).

Låter som du har haft en riktigt dålig busstur. Idioter finns det gott om så srunta i dem bara.

• Glinda från Oz

Vilken osympatisk människa du är! Klart att du ska fälla ihop vagnen så personen i rullstol kan få åka med. Det var inte så att du blev utkastad!

• whippo

Har kört buss under många år i Stockholm och det som det har varit mest bråk om har faktiskt varit barnvagnar.

Lastutrymmet är till för all sorts last och regeln är att den som kommer först får platsen. Det hindrar dock inte någon att visa hänsyn och hjälpa varandra. Det finns även osynliga funktionshinder och sjukdomar så man ska inte vara för snabb med att döma.

Allt går snabbare, smidigare och trevligare med hjälpsamhet och hänsyn. Ibland är det bara sorgligt att jag som förare ska behöva lämna min plats för att två morsor bråkar om vem som kom först.

• sextiotalist
    Anonym (Lathet) skrev 2017-03-15 17:32:46 följande:

För mig har rullstolar alltid företräde plus personer med kryckor. Det finns ju en anledning till att en person har en rullstol. Kan du gå så kan du stå ett par minuter tills det finns mer plats. Självklart fäller man ihop sin vagn för den delen också.

Det finns en anledning att man har krycka också. När jag hade brutit foten så fick jag inte stå på bussen. Ett fall hade kunnat skada foten när den var som svagas (jag fick inte stödja på foten). Min MS-sjuka kollega tar sig fram med kryckor för att han inte har balans.

Så nej, man kan inte stå bars för att man har kryckor.
  • Anonym (oOo)

Det är inte meningen att barnen ska sitta i vagnen när de är på bussen. Så Ts skulle givetvis fällt ihop sin vagn och lämat plats.

• Lilit
    Anonym (oOo) skrev 2017-03-16 06:38:05 följande:

Det är inte meningen att barnen ska sitta i vagnen när de är på bussen. Så Ts skulle givetvis fällt ihop sin vagn och lämat plats.

Ingen, absolut ingen, gör så i Stockholm. Det är inte så det fungerar här.
Svar på tråden Helvetes bussresa