• Anonym (Trött mamma)

Helvetes bussresa

Först en fråga, inte sjutton måste man lämna företräde till rullstolar när man var först på med vagnen?

Det var första tjafset. Var nära att bli avslängd för att jag inte fällde ihop min barnvagn när det kom en rullstol. Mina barn satt dessutom i vagnen.

Sen senare under samma resa blev jag påhoppad av flera för att jag inte reste mig från min plats för en kvinna med rullator! Jag sa gång på gång att jag har problem med höfterna och inte kan stå upp, men det hjälpte inte. Är det hacka-på-Mia-dagen idag eller vad är det frågan om!?

Vad säger reglerna egentligen? Trodde jag hade koll, men efter den här resan börjar jag undra om jag hamnat i en alternativ verklighet eller nåt. Två tjafs på samma sabla busstur!

• Svar på tråden Helvetes bussresa
  • Life

Tycker många i tråden resonerar konstigt. Förutom Det faktum att TS hade två barn i em van som är trasslig att fälla ihop så har ju hon också ont. Hon har väl lika stor rätt att få åka buss som de andra?

• LFF
    Anonym (Friends of Frida) skrev 2017-03-16 17:43:53 följande:

Jag har inte sagt att Frida skulle be någon flytta sig, det är hon för snäll för. Hon skulle säkert rulla av och vänta på nästa buss. Hon har inte färdtjänst, inte alla rullstolburna har det om det var någon som trodde det, hon har inte heller råd med en taxi. Däremot skulle JAG om jag var med henne fråga en kvinna som inte ser ut att ha några tydliga handikapp, varför hon anser sig befogad att nyttja platsen framför någon som av uppenbara skäl behöver den. Det är också jag tolkar TS beskrivning av alla andra på bussen. I deras ögon är hon en lat morsa som inte flyttar sig för handikappade. Om hon har höftproblem så är det bara att vända sig till närmsta sätesgranne, förklara problematiken och be dem stå. Problemet löst. Lite inovativ får man ju vara om man reser kollektivt.

Jag har aldrig sagt att hon ska sätta barnen hos främlingar. Hon har en bugaboo, så varje säte är avtagbart. Be två främlingar resa sig så hon kan ställa barnens säten där. Fäll ihop vagnen. Det finns ju lösningar. Men att gråta ut på nätet istället för att ta tag i det på plats kommer ju aldrig göra någon skillnad.

Jag du kan visserligen ta bort sätena från buggan men aldrig i helvete att jag hade riskerat mina tvillingars säkerhet genom att ställa sitsarna på sätet! Hur jäkla korkad får man bli med tanke på hur bussarna kör?
  • Rehab

Om du har sådana problem med höfterna, hur lyckas du kånka runt på en barnvagn och två barn om du inte kan gå efter du stått en stund?

Du skulle troligen behöva en bra sjukgymnast i första hand. I andra hand kan du börja fundera över dina sunkiga värderingar som du lär ut till dina barn. Om du har sådana problem med kroppen finns andra alternativ för dig, ansöka om färdtjänst eller skaffa en bil. Har du inte råd kan du söka fonder.

• Anonym (Ts har rätt!)
    Jag har inte sagt att Frida skulle be någon flytta sig, det är hon för snäll för. Hon skulle säkert rulla av och vänta på nästa buss. Hon har inte färdtjänst, inte alla rullstolburna har det om det var någon som trodde det, hon har inte heller råd med en taxi. Däremot skulle JAG om jag var med henne fråga en kvinna som inte ser ut att ha några tydliga handikapp, varför hon anser sig befogad att nyttja platsen framför någon som av uppenbara skäl behöver den. Det är också jag tolkar TS beskrivning av alla andra på bussen. I deras ögon är hon en lat morsa som inte flyttar sig för handikappade. Om hon har höftproblem så är det bara att vända sig till närmsta sätesgranne, förklara problematiken och be dem stå. Problemet löst. Lite inovativ får man ju vara om man reser kollektivt.
    Jag har aldrig sagt att hon ska sätta barnen hos främlingar. Hon har en bugaboo, så varje säte är avtagbart. Be två främlingar resa sig så hon kan ställa barnens säten där. Fäll ihop vagnen. Det finns ju lösningar. Men att gråta ut på nätet istället för att ta tag i det på plats kommer ju aldrig göra någon skillnad.
    Ts kanske inte heller har råd med taxi, eller ens tid att vänta in nästa buss. De flesta som har en tid att passa ser till att komma i god tid eller ett par bussar i förväg - men hur vet du att ts inte redan fått vänta? Det kanske hon hade! Det kanske var hennes tredje buss? Nu tror jag inte att det var det, men nästa person som du tycker ska flytta på sig, kanske redan HAR flyttat på sig. Hur många gånger ska man ens behöva flytta på sig?

Och om nu ts ska vända sig till grannen och be dem flytta sig så hon kan byta säte, kan ju likagärna personen som behöver sätet be "grannen" själv, och inte be ts att be "grannen". Istället för att TVÅ personer flyttar sig, så kan EN flytta sig. Behöver man sitta så frågar man tills man möter någon som är frisk nog att flytta sig, man ber inte en annan som behöver sitt säte att be någon att få dennas säte, eller hur?

Barn ska sitta fastspända i barnvagnen när man åker buss, och vagnen ska i sin tur spännas fast.
    Likaså rullstolar ska spännas fast, och jag antar att din kompis Frida tänker på sin säkerhet och spänner fast sig när hon åker buss. Men du tycker att ts ska riskera sina barns liv och sätta dem helt lösa i ett säte? 

Frågan är varför man anses "lat" för att man som förälder väljer att åka buss och inte kan eller vill flytta på sig? Varför är det FÖRST på plats lat, men inte den sist på plats? Alltså vad är skillnaden, varför ska person nr 1 vänta och om den inte väntar är den "lat" medan nummer två inte ska vänta?

Visserligen har Frida inte valt sitt handikapp, men hon och väldigt många andra, typ alla, kommer vara glada för att folk skaffar barn, eftersom det är dessa barn som någon gång i framtiden kommer vara den som kör bussen du och Frida åker i, eller är läkaren på läkarbesöket ni går till , eller som tar hand om er när ni blir gamla. Du och din kompis Frida var också barn en gång, och kanske kommer skaffa barn.

jag blir så trött på att barn ska "skuffas undan" och inte få samma rättigheter som alla andra för att de är just barn. Nej, de ska flyttas på för här kommer jag och jag och mitt är viktigast!
  • CStoner
    Anonym (Lilly) skrev 2017-03-16 11:24:55 följande:
    Det är ingen som nämnt någon om någon nyfödd och det har inte med tråden att göra.

Det är sådana som du och ts som gör att man ogillar barnvagnsmorsor . För att de är egoister.
    En handikappad har inte valt sitt handikapp!

De äldre ar arbetat och betalat skatt och byggt upp vårt samhälle, du visar de bara skit som tack. Skäms!
    Jag är säker på att du är en av idioterna som står i långa köer till en toalett, när det finns en ledig handikappanpassad toalett vi sidan om.

Visst tror du att den toaletten endast är till för handikappade? :D
  • CStoner
    Jag har försökt att bekämpa idioti sedan 1982. Men på familjeliv går det fan inte. Ni är för många och för dumma.

Jag ger upp.
  • elyse

Man tar givetvis inte av några sittdelar och låter dem vara lösa i en buss. De slungas iväg rätt hårt vid en kraftig inbromsning eller krock. Vagnar, rullstolar och rullatorer (som ingen håller i) ska spännas fast i säkerhetsremmarna, för allas säkerhet.
  • Anonym (trött)
    Rehab skrev 2017-03-16 19:23:54 följande:
    Om du har sådana problem med höfterna, hur lyckas du kånka runt på en barnvagn och två barn om du inte kan gå efter du stått en stund? Du skulle troligen behöva en bra sjukgymnast i första hand. I andra hand kan du börja fundera över dina sunkiga värderingar som du lär ut till dina barn. Om du har sådana problem med kroppen finns andra alternativ för dig, ansöka om färdtjänst eller skaffa en bil. Har du inte råd kan du söka fonder.

Att stå en stund och att stå på en körande buss en stund är två väldigt olika saker. När bussen accelererar, bromsar, svänger och kränger tar det hårt på leder och muskler att parera för att hålla sig på fötter. Ingenting man inte klarar av om man är frisk, men hur kan man inte förstå att det kan orsaka stora problem för någon vars kropp redan är trasig?
  • Anonym (Ronja)
    CStoner skrev 2017-03-16 19:56:48 följande:

Jag har försökt att bekämpa idioti sedan 1982. Men på familjeliv går det fan inte. Ni är för många och för dumma.

Jag ger upp.

Hahaha! Fan sant. Som att spotta i motvind eller skita i dykardräkt. Forumfolk : )
  • Anonym (Lilly)
    CStoner skrev 2017-03-16 19:49:54 följande:
    Jag är säker på att du är en av idioterna som står i långa köer till en toalett, när det finns en ledig handikappanpassad toalett vi sidan om.

Visst tror du att den toaletten endast är till för handikappade? :D
    Jag använder toaletten om den är ledig. Skulle jag däremot stå i kö till den toan och det kom en rullstolsburen person så skulle hen givetvis få ta min, och förhoppningsvis, de andra i köns plats längst fram.
Svar på tråden Helvetes bussresa