• Anonym (Trött mamma)

Helvetes bussresa

Först en fråga, inte sjutton måste man lämna företräde till rullstolar när man var först på med vagnen?

Det var första tjafset. Var nära att bli avslängd för att jag inte fällde ihop min barnvagn när det kom en rullstol. Mina barn satt dessutom i vagnen.

Sen senare under samma resa blev jag påhoppad av flera för att jag inte reste mig från min plats för en kvinna med rullator! Jag sa gång på gång att jag har problem med höfterna och inte kan stå upp, men det hjälpte inte. Är det hacka-på-Mia-dagen idag eller vad är det frågan om!?

Vad säger reglerna egentligen? Trodde jag hade koll, men efter den här resan börjar jag undra om jag hamnat i en alternativ verklighet eller nåt. Två tjafs på samma sabla busstur!

• Svar på tråden Helvetes bussresa
  • Anonym (Idiotertillmänniskor)
    Anonym (Lilly) skrev 2017-03-16 11:24:55 följande:
    Det är ingen som nämnt någon om någon nyfödd och det har inte med tråden att göra.

Det är sådana som du och ts som gör att man ogillar barnvagnsmorsor . För att de är egoister.
    En handikappad har inte valt sitt handikapp!

De äldre ar arbetat och betalat skatt och byggt upp vårt samhälle, du visar de bara skit som tack. Skäms!
    Sa inte att någon nämn något om en nyfödd, det var jag som kom med ett nytt scenario. Hade du tagit upp din nyfödda bebis på en buss med mycket folk, fällt ihop din barnvagn och satt dig på ett säte? Skulle knappast tro det.

Hata "oss" så mycket du vill, men vilken tur att det finns så bra morsor som du som skulle ge upp det du var påväg till för att en rullstolsburen inte kan vänta.
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Ja, du) skrev 2017-03-16 11:36:14 följande:

Ja du TS, det var inte längesen du bråkade med just en rullstolsburen. Var det då du var gravid kanske? Den rullstolsburna kallade dig gravid kossa?

Har inte en aning vad du pratar om.
  • Anonym (bella)

Är det inte särskild hänvisade platser för rullstolsbundna och handikappade? Och barnvagnar med om jag inte har helt fel. Borde det inte bero på vilken plats ts ockuperade?

• Vingellklara
    Anonym (Lilly) skrev 2017-03-16 07:51:25 följande:

Fast du vet inte om den som sitter där har ett dolt handikapp heller, precis som du!

Det var därför jag skrev friska personer. Jag ser ofta folk som sitter på handikapplatser och som sedan reser sig för äldre och funktionshindrade/skadade. Det är jättevanligt att friska tar den platsen, tom även om det fin s andra lediga platser (men då måste de sitta bredvid någon - hu, hemska tanke!).
  • Anonym (Lilly)
    Vingellklara skrev 2017-03-16 11:55:34 följande:

Det var därför jag skrev friska personer. Jag ser ofta folk som sitter på handikapplatser och som sedan reser sig för äldre och funktionshindrade/skadade. Det är jättevanligt att friska tar den platsen, tom även om det fin s andra lediga platser (men då måste de sitta bredvid någon - hu, hemska tanke!).

Ok, ja då förstår jag och håller med dig.
  • Anonym (Linköping landet)

Jag bor lite utanför linköping och det går 2 bussar o timmen med 15 min mellan typ dom går dock olika vägar så får man kliva av handlar det om en timme till nästa buss. Har oxå en donkey och en 1åring o en 3åring. Här är rullstolsplatsen och barnvagnsplatsen samma. Jag hade aldrig försökt mig på att fälla ihop vagnen. Jag kan trycka ihop den till mono och sätta 3åringen på ett säte om flera behöver få plats. För någon vecka sen kom en mamma och skulle kliva på med dubbelvagn och sa högt och tydligt att hon hade läkarbesök och verkade tycka att jag skulle kliva av. Men jag hade oxå läkarbesök. Hon fick ha sin vagn placerad i gången. En annan gång var det redan två vagnar på varav ena var en tom sulky. Då ropade jah och frågade vems den var och bad personen fälla ihop den så vi oxå fick plats.

• Poppy75
    Glinda från Oz skrev 2017-03-16 11:23:05 följande:

Klarar man inte det ska man inte gå ut med barnen ensamma. Det kan hända allt möjligt som gör att man måste lyfta dem ur vagnen och då kan det bli en farlig situation om man inte fixar det.

Okej. Jag nappar.., Vid vilken situation måste man klara att ta ut två 1,5 åringar ur vagnen på en full buss och sen försöka ha koll på barnen samtidigt som du ska fälla ihop en vagn på samma fulla buss???

Jag funderar och funderar men jag kan inte komma på ett enda senario där det skulle bli nödvändigt.
  • Anonym (Ronja)

Inget att bry sig om. Rullstolsfolk är ofta lite bittra och lättkränkta av naturliga skäl sas. Deras supporters likaså, förmodligen miljöpartister eller såna som ger bort halva lönen till tiggare och rädda barnen varje månad. Skit i dem, dina ungar går först.

• Anonym (Eeeh)
    KonsekventInkonsekvent skrev 2017-03-16 08:57:04 följande:

När TS och barnen sen ska gå av så står bussen naturligtvis stilla och väntar i fem minuter medan TS monterar ihop sin vagn, samtidigt som hon håller ordning på barnen, för att sen knöka ner dem i vagnen igen, allt i en överfull buss som har tider att passa? :D. Fullständigt orimligt

Haha exakt!! Här i Sthlm hinner man knappt på och av innan dom stänger dörrarna vet inte hur många gånger jag inte ens hunnit låsa vagnen innan bussen kör.. pensionärer hinner knappt sätta sig.. folk är fan inte kloka.
Svar på tråden Helvetes bussresa