• Anonym (Trött mamma)

Helvetes bussresa

Först en fråga, inte sjutton måste man lämna företräde till rullstolar när man var först på med vagnen?

Det var första tjafset. Var nära att bli avslängd för att jag inte fällde ihop min barnvagn när det kom en rullstol. Mina barn satt dessutom i vagnen.

Sen senare under samma resa blev jag påhoppad av flera för att jag inte reste mig från min plats för en kvinna med rullator! Jag sa gång på gång att jag har problem med höfterna och inte kan stå upp, men det hjälpte inte. Är det hacka-på-Mia-dagen idag eller vad är det frågan om!?

Vad säger reglerna egentligen? Trodde jag hade koll, men efter den här resan börjar jag undra om jag hamnat i en alternativ verklighet eller nåt. Två tjafs på samma sabla busstur!

• Svar på tråden Helvetes bussresa
  • Anonym (Nehejdu)

Men näe, inte skall du väl ställa dig på en buss och plocka ur ungarna ur vagnen och fälla ihop en donkey? Vad är det för vansinne? Och inte skall väl du behöva gå av och vänta på nästa när du redan är på bussen?

Nu bor jag iof i Stockholm, och nästa buss kommer som längst 10 minuter senare. Var bor du?

Den i rullstol sitter väl bra där den sitter, den kan vänta på nästa buss. Lika med rullatorn, det finns ju bänkar på busshållplatsen. 

Nej, nån jädra hejd på hetsjakten på föräldrar får det ju vara! 

• elyse

TS, vad andra tycker är moraliskt rätt kan du strunta i. Maila kundtjänst och fråga om förtur etc. Då vet du till nästa gång. Det som gäller för SL gäller inte för t.ex. UL. Alla bolag har olika regler.

• Anonym (Rullstolsburen)

Jag ser inget konstigt med att jag får vänta på nästa buss om de platser som är reserverade är full av barnvagnar. Hälsningar rullstolsburen

• Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Nehejdu) skrev 2017-03-15 17:08:06 följande:

Men näe, inte skall du väl ställa dig på en buss och plocka ur ungarna ur vagnen och fälla ihop en donkey? Vad är det för vansinne? Och inte skall väl du behöva gå av och vänta på nästa när du redan är på bussen?

Nu bor jag iof i Stockholm, och nästa buss kommer som längst 10 minuter senare. Var bor du?

Den i rullstol sitter väl bra där den sitter, den kan vänta på nästa buss. Lika med rullatorn, det finns ju bänkar på busshållplatsen. 

Nej, nån jädra hejd på hetsjakten på föräldrar får det ju vara! 

Stockholm här också. Bussarna kom en gång i kvarten ungefär.
  • Anonym (trött)

Det fanns förmodligen en hel hoper pigga och raska människor på bussen som utan större besvär hade kunnat erbjuda rollator-damen en sittplats och hjälpt henne dit. Men nej, vi klagar på mamman med ledbesvär istället!

• Anonym (Rosy)

Till alla som säger att TS borde bara ha stått istället, trots att TS upprepade gånger sagt att hon har höftproblem och inte kan stå på bussen, vad gjorde alla andra resenärer då? Satt tysta och stirrade ner i sina iPhones och låtsades som inget hände? Någon på den där fullproppade bussen borde ju kunnat ge upp sin plats om nu TS inte kunde ställa sig.

• Anonym (Japp)

Har läst alla dina inlägg ts och är helt på din sida. Ser absolut inte att du skulle gjort fel heller!

P.s sitter på en buss i detta nu med ett klistermärke på rutan med en barnvagn på. Finns även en blå knapp med en barnvagn på att trycka på när man ska av D.s

• Anonym (Lathet)

För mig har rullstolar alltid företräde plus personer med kryckor. Det finns ju en anledning till att en person har en rullstol. Kan du gå så kan du stå ett par minuter tills det finns mer plats. Självklart fäller man ihop sin vagn för den delen också.

• Anonym (Va)
    Anonym (Lathet) skrev 2017-03-15 17:32:46 följande:

För mig har rullstolar alltid företräde plus personer med kryckor. Det finns ju en anledning till att en person har en rullstol. Kan du gå så kan du stå ett par minuter tills det finns mer plats. Självklart fäller man ihop sin vagn för den delen också.

Kunde inte "sagt" det bättre själv!
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Lathet) skrev 2017-03-15 17:32:46 följande:

Nej jag kan inte det, när jag står och försöker hålla balansen så pajjar jag höfterna, då kan jag knappt gå alls sen.
Svar på tråden Helvetes bussresa