• Anonym (Trött mamma)

Helvetes bussresa

Först en fråga, inte sjutton måste man lämna företräde till rullstolar när man var först på med vagnen?

Det var första tjafset. Var nära att bli avslängd för att jag inte fällde ihop min barnvagn när det kom en rullstol. Mina barn satt dessutom i vagnen.

Sen senare under samma resa blev jag påhoppad av flera för att jag inte reste mig från min plats för en kvinna med rullator! Jag sa gång på gång att jag har problem med höfterna och inte kan stå upp, men det hjälpte inte. Är det hacka-på-Mia-dagen idag eller vad är det frågan om!?

Vad säger reglerna egentligen? Trodde jag hade koll, men efter den här resan börjar jag undra om jag hamnat i en alternativ verklighet eller nåt. Två tjafs på samma sabla busstur!

• Svar på tråden Helvetes bussresa
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Lilly) skrev 2017-03-15 15:44:09 följande:

Är du säker på det eller är det något du drar till med nu för att få lite mer rätt?

JAg har nämligen aldrig sett det.

Finns tom en blå stoppknapp med en barnvagn på.
  • PurpleHeart
    Anonym (Trött mamma) skrev 2017-03-15 15:38:19 följande:

Så du anser alltså att man ska behöva gå av för att det kommer en rullstol? Varför i så fall?

Därför att det utrymmet att avsett för just rullstolar. Någon som inte har rullstol får alltså åka i mån av plats. Ungefär som att man får åka tåg utan platsbiljett, men kommer någon som har just den platsen så får man flytta på sig.
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Mia är en lat kossa) skrev 2017-03-15 15:44:43 följande:

Du är ju ignorant. Ja pensionärer med rullator har företräde framför din lathet att sitta, och personer med rullstol har företräde framför dina dina snorungar. Om du inte har ett spädbarn som sover, tar ur ungen ur vagenen och fäll ihop den din egoist. Annars får du skaffa egen bil.

Det är inte lathet det handlar om och du behöver inte attackera mina barn.
  • senalena
    Anonym (Trött mamma) skrev 2017-03-15 15:27:36 följande:

Barnen sitter säkrare i vagnen om det skulle hända nåt. Dessutom är en donkey inget man bara fäller ihop och fäller ut i en handvändning.

Haha, Donkey är den jag har, det är just det fantastiska att man kan fälla ihop den i en handvändning. En knapp. Man ska bara ha motivationen.
    Det låter som om du förlorar den här striden baserat på komentarerna.
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (H) skrev 2017-03-15 15:44:36 följande:

Från hemsidan :

handikapptips.wordpress.com/tag/sl-rorelsehinder/

Allmänna råd gällande tillgänglighet på SL-bussar

Jag var 2016-11-15 på en informationstur per buss anordnad av Keolis & Sl som handlade om hur man säkrast åker buss i Stockholm om man är äldre eller har funktionsnedsättning.

I foldern: Information och råd inför bussresan, står det mesta jag skrivit här.

För övrigt gäller nog de flesta råden också om du åkeråer buss i någon annan del av Sverige (min anm.)

Allmänna råd gällande tillgänglighet på SL-bussar

"Eftersom det finns begränsat utrymme för såväl rullstolar, rollatorer och barnvagnar, gäller ?först till kvarn? övriga får vänta till nästa buss."

Tack.
  • zooägaren
    Anonym (Trött mamma) skrev 2017-03-15 15:43:11 följande:
    Jag kunde ju inte fälla ihop den. Hade blivit kaos. Klart som tusan att jag inte kliver av, vi var på först.
    jag föreslår att du tar bilen nästa gång, eller promenerar. Om du verkligen måste åka buss, skaffa en vagn som går att fälla ihop.  Att man kan vara så egocentrisk och ignorant är en gåta....
    Jag är hård , men ärlig!
  • Duckan

En Donkey hade inte jag börjat mecka med att fälla ihop. (En sån vagn tar inte så mycket mindre plats hopfälld och sen ska man fälla upp den och mecka på sitsen igen inför avstigning medan bussen kör och vem passar barnen då?)

Har inte råkat ut för detta själv med att en rullstol vill på när det är fullt med barnvagnar redan. Vet inte hur jag hade gjort, men jag bor i city så jag hade nog gått av om jag ombads göra det. Börjat promenera till nästa hållplats i väntan på en ny buss.

• Anonym (Trött mamma)
    senalena skrev 2017-03-15 15:48:03 följande:

Haha, Donkey är den jag har, det är just det fantastiska att man kan fälla ihop den i en handvändning. En knapp. Man ska bara ha motivationen.

Det låter som om du förlorar den här striden baserat på komentarerna.

Inte när man har två lösa sittdelar plus två små barn att hantera.

Jag har reglerna på min sida enligt #29 :)
  • Anonym (???)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2017-03-15 15:41:59 följande:
    Fanns inga andra säten och jag behövde vara nära barnen.
    Då gjorde du jävligt fel och jag hade blivit riktigt arg om jag träffade på dig och du inte flyttade ditt arsle så fler fick plats.
  • Anonym (H)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2017-03-15 15:34:23 följande:

Jag anser inte att jag hade det av flera orsaker.

1. Barnen sitter säkrare i vagnen.

2. Vagnen är omständig att fälla ihop och blir flera delar att hantera.

3. Barnen är bara 1,5. Känns allt annat än tryggt att hantera dem själv i ett säte.

Ring SL's kundtjänst om fråga vilka regler som gäller.

Vad du tycker och vad folk som svarar tycker är mindre relevant.

Typisk FL , du frågar om reger så alla postar sina personliga åsikter utan källa till några reglar.

;)
Svar på tråden Helvetes bussresa