• Anonym (Trött mamma)

Helvetes bussresa

Först en fråga, inte sjutton måste man lämna företräde till rullstolar när man var först på med vagnen?

Det var första tjafset. Var nära att bli avslängd för att jag inte fällde ihop min barnvagn när det kom en rullstol. Mina barn satt dessutom i vagnen.

Sen senare under samma resa blev jag påhoppad av flera för att jag inte reste mig från min plats för en kvinna med rullator! Jag sa gång på gång att jag har problem med höfterna och inte kan stå upp, men det hjälpte inte. Är det hacka-på-Mia-dagen idag eller vad är det frågan om!?

Vad säger reglerna egentligen? Trodde jag hade koll, men efter den här resan börjar jag undra om jag hamnat i en alternativ verklighet eller nåt. Två tjafs på samma sabla busstur!

• Svar på tråden Helvetes bussresa
  • Vingelklara

Att vara handikappad/skadad/sjuk utan att det syns kan vara skitjobbigt. Jag har själv stått upp på bussar ibland för att jag inte orkar höja rösten, förklara min situation och be om en plats - med smärta som följd.

Förmodligen trodde inte de andra passagerarna på TS när hon berättade om sina höfter.

Fanns det inga säten i bussen avsedda för rörelsehindrade?

Hur som helst vill jag passa på att uppmana alla friska att aldrig sätta sig på en sån plats. Du kan inte se på någon om de är skadade etc och det gör livet så mycket lättare för oss om vi slipper förklara varenda gång. För ja, man kan vara i tjugoårsåldern och se pigg och rask ut men leva med ständiga smärtor.

• Anonym (sundsvall)
    Lilit skrev 2017-03-16 06:58:58 följande:
    Ingen, absolut ingen, gör så i Stockholm. Det är inte så det fungerar här.
    Inte här i lilla Sundsvall heller kan jag meddela. Jag har aldrig sett en förälder fälla ihop barnvagnen på bussen utan i den sitter barnet kvar.
  • Vingelklara
    Anonym (oOo) skrev 2017-03-16 06:38:05 följande:

Det är inte meningen att barnen ska sitta i vagnen när de är på bussen. Så Ts skulle givetvis fällt ihop sin vagn och lämat plats.

Det funkar på långfärdsbussar men i stadstrafik blir det ju jättestökigt. Jag har aldrig sett ngn på stadsbuden fälla ihop vagnen, förutom små sulkyvagnar. Men TS har en tvillingvagn. Och på vilket sätt skulle vagnen ta mindre plats ihopfälld? Den blir lägre, men tar lika stor golvyta. Visst kan man ställa den på högkant men det blir jättevingligt och man måste stå och hålla i den. Lät också som att TS då dessutom skulle få två sittdelar att jonglera med, samtidigt som hon höll i sina ettåringar. Det går ju inte.
  • LFF
    Glinda från Oz skrev 2017-03-16 00:55:06 följande:

Vilken osympatisk människa du är! Klart att du ska fälla ihop vagnen så personen i rullstol kan få åka med. Det var inte så att du blev utkastad!

Har du provat att ta ut två 1,5 åringar ur vagnen på en full buss och sen försöka ha koll på barnen samtidigt som du ska fälla ihop en vagn på samma fulla buss???
  • Fairydust

Så mycket puckade svar!

Du har självklart rätt TS. Du ska såklart inte gå av och du hade all rätt att sitta. Det måste ju ha funnits massor med friska människor som kunde ställt sig upp och lämnat en plats till kvinnan med rullator. Egoistiska idioter!

Ni som tycker att man ska fälla ihop vagnen har nog aldrig åkt buss i Stockholm. Det funkar möjligtvis med en paraplysulky. Men med två små barn och fälla ihop en tvillingvagn, som förövrigt inte hjälper särskilt mkt eftersom den tar lika mkt plats ändå, det är så totalt orimligt. Det finns inte en chans att man gör det i en fullsatt buss i Stockholm. Vart sätter man de små barnen medan man meckar med vagnen?? Och vad gör man sen när det inte finns några platser att sitta på? Står upp med höftproblem med båda barnen i famnen eller?

• Anonym (Lilly)
    Vingelklara skrev 2017-03-16 07:02:04 följande:

Att vara handikappad/skadad/sjuk utan att det syns kan vara skitjobbigt. Jag har själv stått upp på bussar ibland för att jag inte orkar höja rösten, förklara min situation och be om en plats - med smärta som följd.

Förmodligen trodde inte de andra passagerarna på TS när hon berättade om sina höfter.

Fanns det inga säten i bussen avsedda för rörelsehindrade?

Hur som helst vill jag passa på att uppmana alla friska att aldrig sätta sig på en sån plats. Du kan inte se på någon om de är skadade etc och det gör livet så mycket lättare för oss om vi slipper förklara varenda gång. För ja, man kan vara i tjugoårsåldern och se pigg och rask ut men leva med ständiga smärtor.

Fast du vet inte om den som sitter där har ett dolt handikapp heller, precis som du!
  • Axe

Rullstolar har företräde iaf i Göteborg.

Det beror på att det Finns ett avtal med bussarna för att personer med handikapp alltid ska kunna få åka buss där det finns plats för rullstol.

• KonsekventInkonsekvent
    Vingelklara skrev 2017-03-16 07:12:05 följande:

Det funkar på långfärdsbussar men i stadstrafik blir det ju jättestökigt. Jag har aldrig sett ngn på stadsbuden fälla ihop vagnen, förutom små sulkyvagnar. Men TS har en tvillingvagn. Och på vilket sätt skulle vagnen ta mindre plats ihopfälld? Den blir lägre, men tar lika stor golvyta. Visst kan man ställa den på högkant men det blir jättevingligt och man måste stå och hålla i den. Lät också som att TS då dessutom skulle få två sittdelar att jonglera med, samtidigt som hon höll i sina ettåringar. Det går ju inte.

När TS och barnen sen ska gå av så står bussen naturligtvis stilla och väntar i fem minuter medan TS monterar ihop sin vagn, samtidigt som hon håller ordning på barnen, för att sen knöka ner dem i vagnen igen, allt i en överfull buss som har tider att passa? :D. Fullständigt orimligt
  • No Logo

Det verkar som ett ganska osäkert projekt att ta ut 2 småbarn ur en dubbelvagn och hålla ordning på dem samtidigt som man fäller ihop vagnen. Kan tänka mig att en dubbelvagn inte blir så mycket mindre ihopfälld heller. Finns det dessutom inga sittplatser är det trafikfarligt att stå upp och försöka förhindra att barnen trillar omkull + med 2 barn har man ingen hand ledig för att hålla i sig själv. Sedan när man ska av, hur gör man då? Finns det då plötsligt plats för vagnen? För den bör fällas upp på bussen (vingligt att göra medan bussen kör, samtidigt som man har koll på barnen) så barnen kan sätta sig i den innan man går av. För det är inte att rekommendera att lyfta av vagn + småbarn och låta dem stå själva på trottoaren bredvid vägen medan man fäller upp vagnen.

Att man reser gratis med barnvagn hos SL beror just på detta - det är trafiksäkrare att låta barnen sitta kvar i vagnen med föräldern bredvid.

Svar på tråden Helvetes bussresa