• Anonym (Trött mamma)

Helvetes bussresa

Först en fråga, inte sjutton måste man lämna företräde till rullstolar när man var först på med vagnen?

Det var första tjafset. Var nära att bli avslängd för att jag inte fällde ihop min barnvagn när det kom en rullstol. Mina barn satt dessutom i vagnen.

Sen senare under samma resa blev jag påhoppad av flera för att jag inte reste mig från min plats för en kvinna med rullator! Jag sa gång på gång att jag har problem med höfterna och inte kan stå upp, men det hjälpte inte. Är det hacka-på-Mia-dagen idag eller vad är det frågan om!?

Vad säger reglerna egentligen? Trodde jag hade koll, men efter den här resan börjar jag undra om jag hamnat i en alternativ verklighet eller nåt. Två tjafs på samma sabla busstur!

• Svar på tråden Helvetes bussresa
  • Anonym (Jo)
    Anonym (trött) skrev 2017-03-17 14:59:03 följande:

Då är det många på den bussen som borde handla slängts av...

I och med att bussen var fullsatt hade det ju varit en säkerhetsrisk om någon t.ex långt bak i bussen hade lämnat sitt säte åt ts.

Det bästa hade ju varit om ts släppt sin egen "tjurighet" och lämnat plats åt personen i rullstol.
  • legomum
    mamaleona skrev 2017-03-17 14:53:05 följande:

Sååå dåligg kan det inte vara med höften iom att du klarar vardagen med småbarn, vag, ut o röra på er. Eller?

Så arrogant att skriva så. Ts skriver att hon har problem då är det väl så. Vad vet vi om resterande del av hennes liv än just denna bussresa?

• Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Jo) skrev 2017-03-17 15:04:35 följande:

I och med att bussen var fullsatt hade det ju varit en säkerhetsrisk om någon t.ex långt bak i bussen hade lämnat sitt säte åt ts.

Det bästa hade ju varit om ts släppt sin egen "tjurighet" och lämnat plats åt personen i rullstol.

Långt bak i bussen? Så jag skulle alltså lämna mina barn själva? Varför är det jag som ska byta när jag faktiskt behöver platsen själv?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2017-03-17 15:16:44 följande:

Långt bak i bussen? Så jag skulle alltså lämna mina barn själva? Varför är det jag som ska byta när jag faktiskt behöver platsen själv?

Högst troligen behövde personen i rullstol platsen betydligt mer än dig.

Förresten aviserade du på något särskilt högljutt och burdust sätt att du inte ville lämna plats åt personen i rullstol?

För hur kunde annars övriga passagerare i bussen lägga märke till dig, och göra "påhopp" på dig?
  • LaFontaine
    mamaleona skrev 2017-03-17 14:53:05 följande:

Sååå dåligg kan det inte vara med höften iom att du klarar vardagen med småbarn, vag, ut o röra på er. Eller?

Nu är jag inte TS, men jag klarar vardagen med ett barn, vagnen och träning flera gånger i veckan. Däremot klarar jag inte att stå några längre stunder. Det orkar den reumatiska ryggen tyvärr inte med.

Det är rätt obildat att tro att alla smärttillstånd ter sig likadana.
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Jo) skrev 2017-03-17 15:21:41 följande:

Förresten aviserade du på något särskilt högljutt och burdust sätt att du inte ville lämna plats åt personen i rullstol?

För hur kunde annars övriga passagerare i bussen lägga märke till dig, och göra "påhopp" på dig?

Nej, lika mycket, men inte mer. Hade det funnits mer utrymme eller barnen varit större och vagnen mindre hade hon behövt den mer, men inte vid det tillfället.

Jag förklarade lugnt att jag inte kunde fälla ihop vagnen och varför, det var andra som blev arga och började gapa.
  • Fairydust
    Anonym (Jo) skrev 2017-03-17 15:21:41 följande:

Varför skulle personen i rullstol behöva platsen mer?
  • taquine
    Fairydust skrev 2017-03-17 17:20:44 följande:
    Varför skulle personen i rullstol behöva platsen mer?
    Vad tror du? Skulle personen helt plötsligt ställa sig upp?Ungar kan man ha i knät samt det är nog så mycket lättare att fälla ihop en barnvagn än en rullstol. 
    Herregud
    Goodness me
  • Fairydust
    taquine skrev 2017-03-17 17:25:07 följande:

Vad tror du? Skulle personen helt plötsligt ställa sig upp?Ungar kan man ha i knät samt det är nog så mycket lättare att fälla ihop en barnvagn än en rullstol. 

Herregud

Herregud på dig själv! Personen i rullstol kan vänta på nästa buss, precis som folk med barnvagnar får göra om det är fullt på bussen.
  • taquine
    Fairydust skrev 2017-03-17 17:31:00 följande:
    Herregud på dig själv! Personen i rullstol kan vänta på nästa buss, precis som folk med barnvagnar får göra om det är fullt på bussen.
    Gör dom verkligen det ? Väntar på nästa buss? Skulle inte tro det .... 
    Goodness me
  • legomum
    Herregud
    Skulle inte fälla ihop min tvillingvagn för någon. Hade gjort precis som ts. Är det fullt på bussen får den som inte får plats åka med nästa. Enklare än så kan det inte vara.

Du talar om ETT barn där det kan vara enklare att ha i famnen. Tvillingar som är ett år är inte enkelt ens hemma i soffan.
  • Fairydust
    taquine skrev 2017-03-17 17:34:09 följande:

Va?

Om jag ska gå på bussen med barnvagn och den är full så kan jag ju inte gå på...eller hur menar du?
  • legomum
    Nä jag gör inte alltid det, ibland så går jag..
  • Anonym (Jo)

Herregud

• Anonym (trött)
    Goodness me

Vad ska de annars göra?
  • Anonym (A)

Om det nu var så självklart och enkelt att fälla ihop vagnen kunde väl några av de sittande medpassagerarna lämnat plats åt Ts med barn nära vagnplatsen och fällt vagnen åt Ts. Andra kunde också lämnat plats åt rollatordamen.

• AnnaSthlm

1. (Dubbel)barnvagn tar inte upp mindre golvyta för att man fäller ihop den. Vagnen blir plattare/lägre men inte mindre bred.

2. Vem skulle hålla reda på två ettåringar medan föräldern skulle hålla på med vagnen?

3. Vad jag läser var det fullt på bussen. Var skulle mamman sitta med barnen "i knäet"? Skulle hon stå i en buss som åker och hålla i barnen? Vilken hand skulle hon hålla i sig själv med?

3. Hur lång tid skulle alla dessa manipulationer ta och hur sen skulle bussen bli?

När min son var så liten undvek jag att ha vagn med på bussen så mycket som möjligt men ibland går det inte. Då räknade jag med att det faktiskt kunde vara fullt på bussen och att vi kanske skulle behöva vänta på nästa. Det skulle aldrig falla mig in att KLIVA AV bussen för att någon annan skulle få plats istället, oavsett om det är rollator, rullstol etc. Det är först till kvarn som gäller och Brio Happy som vi hade tar upp exakt lika mycket golvyta ihopfälld eller inte. TS släpp det och fortsätt att tänka på barnens säkerhet först.

Svar på tråden Helvetes bussresa