• Anonym (Jo)

Helvetes bussresa

Anonym (24) skrev 2017-03-17 13:29:02 följande:

Men.. om du inte kan stå i en buss pga höfterna, hur kan du då va ute och gå på stan ensam med en tvillingvagn?

Mycket bra fråga!

Jag hade då aldrig trängt in mig med tvillingvagn i en fullsatt buss och därefter vägrat att lämna förtur att sitta till en person i rullstol,
  • Anonym (Jo)
    Anonym (trött) skrev 2017-03-17 14:28:49 följande:

För att när man står på en buss som kör så rycker och sliter det i leder och muskler på ett sätt som det inte gör när man går i sitt eget tempo på slät asfalt. Dessutom gör ju bussturen att man får en paus i promenaden och sträckan man måste gå blir betydligt kortare.

Fast även promenader på hård asfalt med tvillingvagn sliter på höfterna, benhinnorna, knäna osv.

Varför anser du att dina "höftproblem" ska ge förtur till en person i rullstol som inte klarar att stå upp en sekund i en buss?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (trött) skrev 2017-03-17 14:54:14 följande:

De enda som pratat om att någon ska slängas ut är de som velat slänga ut TS.

Det kanske egentligen inte var så konstigt att de ville det, då de säkert tycker precis som jag och mfl i tråden att det är respektlöst att inte lämna handikappade och äldre förtur att sitta.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (trött) skrev 2017-03-17 14:59:03 följande:

Då är det många på den bussen som borde handla slängts av...

I och med att bussen var fullsatt hade det ju varit en säkerhetsrisk om någon t.ex långt bak i bussen hade lämnat sitt säte åt ts.

Det bästa hade ju varit om ts släppt sin egen "tjurighet" och lämnat plats åt personen i rullstol.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2017-03-17 15:16:44 följande:

Långt bak i bussen? Så jag skulle alltså lämna mina barn själva? Varför är det jag som ska byta när jag faktiskt behöver platsen själv?

Högst troligen behövde personen i rullstol platsen betydligt mer än dig.

Förresten aviserade du på något särskilt högljutt och burdust sätt att du inte ville lämna plats åt personen i rullstol?

För hur kunde annars övriga passagerare i bussen lägga märke till dig, och göra "påhopp" på dig?
  • Anonym (Jo)
    taquine skrev 2017-03-17 17:25:07 följande:

Vad tror du? Skulle personen helt plötsligt ställa sig upp?Ungar kan man ha i knät samt det är nog så mycket lättare att fälla ihop en barnvagn än en rullstol. 

Herregud

Svar på tråden Helvetes bussresa