Inlägg från: Anonym (trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (trött)

Helvetes bussresa

Det fanns förmodligen en hel hoper pigga och raska människor på bussen som utan större besvär hade kunnat erbjuda rollator-damen en sittplats och hjälpt henne dit. Men nej, vi klagar på mamman med ledbesvär istället!

• Anonym (trött)
    Rehab skrev 2017-03-16 19:23:54 följande:
    Om du har sådana problem med höfterna, hur lyckas du kånka runt på en barnvagn och två barn om du inte kan gå efter du stått en stund? Du skulle troligen behöva en bra sjukgymnast i första hand. I andra hand kan du börja fundera över dina sunkiga värderingar som du lär ut till dina barn. Om du har sådana problem med kroppen finns andra alternativ för dig, ansöka om färdtjänst eller skaffa en bil. Har du inte råd kan du söka fonder.

Att stå en stund och att stå på en körande buss en stund är två väldigt olika saker. När bussen accelererar, bromsar, svänger och kränger tar det hårt på leder och muskler att parera för att hålla sig på fötter. Ingenting man inte klarar av om man är frisk, men hur kan man inte förstå att det kan orsaka stora problem för någon vars kropp redan är trasig?
  • Anonym (trött)
    Anonym (24) skrev 2017-03-17 13:29:02 följande:
    Men.. om du inte kan stå i en buss pga höfterna, hur kan du då va ute och gå på stan ensam med en tvillingvagn?

För att när man står på en buss som kör så rycker och sliter det i leder och muskler på ett sätt som det inte gör när man går i sitt eget tempo på slät asfalt. Dessutom gör ju bussturen att man får en paus i promenaden och sträckan man måste gå blir betydligt kortare.
  • Anonym (trött)
    Anonym (Jo) skrev 2017-03-17 14:35:54 följande:
    Fast även promenader på hård asfalt med tvillingvagn sliter på höfterna, benhinnorna, knäna osv. Varför anser du att dina "höftproblem" ska ge förtur till en person i rullstol som inte klarar att stå upp en sekund i en buss?

Visst är promenader slitsamt det också, desto större anledning att spara på kroppen genom att sitta ner på bussen! Vi vet ju inte heller hur långt TS skulle gå. Kanske åkte hon till en matbutik, handlade och åkte hem igen. Jag tycker att det är självklart att man ska följa SL:s regel om att den som redan sitter på bussen med barnvagn/rullstol/rollator får sitta kvar tills den nått sin destination, oavsett vilka andra som vill kliva på. Blir ju halknas om folk ska tvingas stiga av vid fel hållplats, vilket ju faktiskt var TS enda alternativ i det här fallet, ifall hon skulle kunna ge någon annan sin plats. (Jag är inte TS, för övrigt, och har inte vare sig höftproblem eller "höftproblem")
  • Anonym (trött)
    taquine skrev 2017-03-17 14:41:33 följande:
    För många föräldrar anser att dom och deras avkomma är världens mittpunkt. Kan riktigt se hur tankarna går i huvudet på dem. "Släng ut jävlarna som är rullstolsburna"Vilken fräckhet att ta plats när jag kommer med mina gullegrisar."
    Goodness me

De enda som pratat om att någon ska slängas ut är de som velat slänga ut TS.
  • Anonym (trött)
    mamaleona skrev 2017-03-17 14:53:05 följande:
    ang del 2 anser jag du borde gett plats för rollatordamen. Sååå dåligg kan det inte vara med höften iom att du klarar vardagen med småbarn, vag, ut o röra på er. Eller?

TS säte var knappast det enda sättet i hela bussen. Fanns med stor sannolikhet någon frisk människa ombord som hade kunnat upplåta sin plats till rollatordamen. En rollator behöver ju inte passas på samma sätt som småbarn, så hon hade kunnat sitta någon meter ifrån den.
  • Anonym (trött)
    Anonym (Jo) skrev 2017-03-17 14:58:04 följande:
    Det kanske egentligen inte var så konstigt att de ville det, då de säkert tycker precis som jag och mfl i tråden att det är respektlöst att inte lämna handikappade och äldre förtur att sitta.

Då är det många på den bussen som borde handla slängts av...
  • Anonym (trött)
    Anonym (trött) skrev 2017-03-17 14:59:03 följande:
    Då är det många på den bussen som borde handla slängts av...

Förlåt! HA ska det stå, inte handla.
  • Anonym (trött)
    taquine skrev 2017-03-17 17:34:09 följande:
    Gör dom verkligen det ? Väntar på nästa buss? Skulle inte tro det .... 
    Goodness me

Vad ska de annars göra?
Svar på tråden Helvetes bussresa