• Anonym (Trött mamma)

Helvetes bussresa

Först en fråga, inte sjutton måste man lämna företräde till rullstolar när man var först på med vagnen?

Det var första tjafset. Var nära att bli avslängd för att jag inte fällde ihop min barnvagn när det kom en rullstol. Mina barn satt dessutom i vagnen.

Sen senare under samma resa blev jag påhoppad av flera för att jag inte reste mig från min plats för en kvinna med rullator! Jag sa gång på gång att jag har problem med höfterna och inte kan stå upp, men det hjälpte inte. Är det hacka-på-Mia-dagen idag eller vad är det frågan om!?

Vad säger reglerna egentligen? Trodde jag hade koll, men efter den här resan börjar jag undra om jag hamnat i en alternativ verklighet eller nåt. Två tjafs på samma sabla busstur!

• Svar på tråden Helvetes bussresa
  • nevermind

Självklart flyttar man barnvagnen!!! Den rullstolsburne väljer inte att ta med rullstolen.

Att du inte kan resa dig på grund av höfterna kan jag förstå. Det är helt okej.

• Anonym (A)

Finns det plats för rullatorn kan den som använder den oftast sitta på rullatorn.

Det är inte självklart att man kan stå även om man kan gå. Min man klarar av att gå, men får jätteont av att stå. Nuförtiden har han alltid en sittryggsäck med sig, just för att slipa stå vid busshållplatsen eller på bussen.

Eftersom det är Stockholm det gäller hade Ts dessutom faktiskt företräde med vagnen.

• nevermind
    Anonym (Trött mamma) skrev 2017-03-15 15:38:19 följande:
    Så du anser alltså att man ska behöva gå av för att det kommer en rullstol? Varför i så fall?
    Ja. Den rullstolsburne har inte valt.
  • Söderpappan

Nej du måste inte lämna företräde. Är bussen full så tar man nästa.

Ts, jag undrar om det inte gick att sitta på rullatorn? Var det en utan sitts? Vilken busslinje?

• Anonym (Trött mamma)
    Söderpappan skrev 2017-03-15 18:03:10 följande:

Nej du måste inte lämna företräde. Är bussen full så tar man nästa.

Ts, jag undrar om det inte gick att sitta på rullatorn? Var det en utan sitts? Vilken busslinje?

Den hade sits, hon ville inte sitta på den, det var "för ostadigt".

Vill inte säga exakt, men norra stockholm.
  • cosinus

I min stad gjordes reglerna om så att man faktiskt var tvungen att lämna företräde för rullatorer (och jag tror även rullstolar).

Vet inte om den regeln är kvar för jag har inga i vagn längre men det var lite spännande där ett tag om man skulle ta sig hela vägen dit man skulle eller bli avslängd på vägen.

• cosinus
    cosinus skrev 2017-03-15 18:09:10 följande:

I min stad gjordes reglerna om så att man faktiskt var tvungen att lämna företräde för rullatorer (och jag tror även rullstolar).

Vet inte om den regeln är kvar för jag har inga i vagn längre men det var lite spännande där ett tag om man skulle ta sig hela vägen dit man skulle eller bli avslängd på vägen.

Minnet börjar återvända. Ett tag var det så att man åkte gratis med barnvagn i mån av plats. Men att de med rullator betalade och därmed hade företräde till platsen (och du kunde därmed tvingas av)

Ganska snabbt gjordes det dock om så att alla, även barnvagnar, betalade och då var det lika villkor igen.
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (En tanke) skrev 2017-03-15 18:08:34 följande:

Visa hänsyn tycks vara ett utdöende ord och beteende

De som är mest hänsynslösa brukar också vara de som förväntar sig mest hänsyn av andra

Det är iaf det sista jag är, du kan inte döma ut mig efter en enda händelse. Ser jag tex äldre som verkar ha det svårt när de handlar erbjuder jag mig alltid att hjälpa. Senast igår läste jag en äldre mans inköpslista som hans "tossiga hustru" skrivit och hjälpte honom få ner hans lokaflaskor i kundvagnen.

Jag hyser en enorm respekt för äldre, men det betyder inte att jag låter mig bli trampad på när andra attackerar mig.
  • Anonym (B)

Jag har själv inte tvillingar, men nog måste det finnas en smidigare tvillingvagn än den TS har? Jag har också sett stora, otympliga vagnar (både en- och tvåsits) på bussarna och många gånger har chauffören sagt till för att de tar upp för stor plats och övriga passagerare har svårt att ta sig fram i gången. 

Om man inte har körkort och vet att man kommer åka mycket buss med ungarna, varför köper man inte en vagn som är mindre och lätt att fälla ihop? 

• Harvester

Skulle ju vara kul om folk läste tråden innan de svarade?

TS kan inte stå på bussen pga skada och är därmed lika handikappad i det avseendet som en rullstolsburen eller en tant med rullator. Därmed har hon också samma rätt till plats på bussen.

Varför är det så självklart att en rullstolsburen ska ha företräde framför en barnvagn?

Den rullstolsburne har inget annat val än att sitta i rullstolen, absolut, men en mamma till två ettåringar har heller inget annat val än att ha med barnvagnen.

Alla som någon gång åkt kollektivt (ens med bara ett barn) borde inse att det torde vara betydligt enklare för en rullstolsburen att vänta till nästa buss än att göra det med två ettåringar.

Svar på tråden Helvetes bussresa