Inlägg från: Anonym (Ts har rätt!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts har rätt!)

Helvetes bussresa

Ts, du gjorde såklart inte fel. Självklart ska dina små sitta kvar i vagnen vid färd, det säger sig ju självt, för säkerhetens skull. Nu för tiden ska alla bussar ha bälte, och så små kan inte sitta med bälte i ett säte. Alltså SKA de sitta i vagnen. 

Och givetvis gäller först till kvarn för alla, sittandes, ståendes, barnvagnar, rullstolar, rullatorer. Vill man vara helt säker på att få en plats så får man beställa färdtjänst eller taxi, hur svårt kan det vara!?

Dessutom undrar jag varför inte någon av alla människor på bussen som undrade varför du inte ställde dig upp, varför inte DE gjorde det? Nej, de tog ut det på dig för att slippa, genom att lägga all skuld på dig så gick de "fria" i sina ögon.

Stå på dig ts. Du har rätt i det här! Men detta är FL, det går typ inflation i att gnabbas med varenda trådstartare nu för tiden. Hade du skrivit inlägget om att du var den rullstolsburne eller rullator-tanten, så hade du fått precis lika många emot dig. Det räcker med att läsa trådarna här, hur mycket ts än förklarar sin situation så ska det alltid komma en jäkla massa anonyma som gör allt för att trycka ner och missförstå. Så himla tråkigt klimat har det blivit här, så var det inte förr.

• Anonym (Ts har rätt!)
    Anonym (Lilly) skrev 2017-03-16 14:40:24 följande:
    Ungefär som om vi diskuterat att koka potatis och så kommer du med ett recept på muffins... okej, då vet vi. 

Jag har alltid kört egen bil, både för min och andras skull. Så nu vet du det.

Jag hatar inte er men jag ogillar er egoism.
    För andras skull så borde du ta bussen, särskilt om du inte vill vara egoist. Som bilåkare så förstör du miljön mer än de som åker kollektivt, plus att du tar upp en parkeringsplats. Hur vet du, när du ställer bilen, att ingen annan behöver den platsen mer än du? Det kanske är en gammal människa som betalat skatt i hela sitt liv! Nej, sluta var en sådan egoist, låt bilen stå och gå! Tänk på dina medmänniskor!

(Ja, jag är sarkastisk.)
  • Anonym (Ts har rätt!)
    Anonym (Friends of Frida) skrev 2017-03-16 17:07:48 följande:

Jag har en kompis som föddes med en ryggmärgsskada, hon måste sitta i rullstol och har gjorde det sedan hon var barn. Hon är inte bitter, hon är glad och trevlig på alla sätt. Men hon har inte valt att sitta där hon sitter. Du har valt att skaffa barn, så på vilket sätt är dina barn viktigare än en person som är i större behov av platsen. Du kunde lätt ha flyttat på do eller bett någon av dina medpassagrare om hjälp.
    Tar du handikappplatserna på parkeringen också för att det är närmare och du tycker det är jobbit att gå?

Givetvis jobbigt för din kompis, och givetvis har hon också rätt att åka buss. Men hur vet du att hon har större behov av platsen?
    Ts har två små barn och måste givetvis tänka på deras säkerhet. Hon kan inte stå pga sina höfter, ett problem hon inte heller valt. Hon var först på bussen.
    Om din kompis nu är glad och trevlig på alla sätt, varför vill hon då kasta ut en småbarnsmamma från bussen? Varför kan hon inte likagärna vänta på nästa buss, ta en taxi eller åka färdtjänst? Om ts eller någon i hennes situation skulle bli avkastad, så måste ju de vänta på nästa buss eller ta taxi.
    Vad är skillnaden? Någon måste vänta, det måste ju bli den som kom sist.

Skillnad om ts varit helt frist, med endast ett större barn i en enkel sulky - DÅ hade jag köpt argumentet att hon ska maka på sig.
    Men hon kan inte stå upp, och kan hon inte stå upp ensam så kan hon verkligen inte stå upp i en fullsatt buss med två barn i famnen - två barn som är för små för eget säte - plus lyckas fälla ihop en vagn med ytterligare två armar!?
    Och sätta sina två små barn i famnen på främlingar är väl verkligen inget alternativ! 
  • Anonym (Ts har rätt!)
    Anonym (Friends of Frida) skrev 2017-03-16 17:43:53 följande:
    Jag har inte sagt att Frida skulle be någon flytta sig, det är hon för snäll för. Hon skulle säkert rulla av och vänta på nästa buss. Hon har inte färdtjänst, inte alla rullstolburna har det om det var någon som trodde det, hon har inte heller råd med en taxi. Däremot skulle JAG om jag var med henne fråga en kvinna som inte ser ut att ha några tydliga handikapp, varför hon anser sig befogad att nyttja platsen framför någon som av uppenbara skäl behöver den. Det är också jag tolkar TS beskrivning av alla andra på bussen. I deras ögon är hon en lat morsa som inte flyttar sig för handikappade. Om hon har höftproblem så är det bara att vända sig till närmsta sätesgranne, förklara problematiken och be dem stå. Problemet löst. Lite inovativ får man ju vara om man reser kollektivt.
    Jag har aldrig sagt att hon ska sätta barnen hos främlingar. Hon har en bugaboo, så varje säte är avtagbart. Be två främlingar resa sig så hon kan ställa barnens säten där. Fäll ihop vagnen. Det finns ju lösningar. Men att gråta ut på nätet istället för att ta tag i det på plats kommer ju aldrig göra någon skillnad.
    Ts kanske inte heller har råd med taxi, eller ens tid att vänta in nästa buss. De flesta som har en tid att passa ser till att komma i god tid eller ett par bussar i förväg - men hur vet du att ts inte redan fått vänta? Det kanske hon hade! Det kanske var hennes tredje buss? Nu tror jag inte att det var det, men nästa person som du tycker ska flytta på sig, kanske redan HAR flyttat på sig. Hur många gånger ska man ens behöva flytta på sig?

Och om nu ts ska vända sig till grannen och be dem flytta sig så hon kan byta säte, kan ju likagärna personen som behöver sätet be "grannen" själv, och inte be ts att be "grannen". Istället för att TVÅ personer flyttar sig, så kan EN flytta sig. Behöver man sitta så frågar man tills man möter någon som är frisk nog att flytta sig, man ber inte en annan som behöver sitt säte att be någon att få dennas säte, eller hur?

Barn ska sitta fastspända i barnvagnen när man åker buss, och vagnen ska i sin tur spännas fast.
    Likaså rullstolar ska spännas fast, och jag antar att din kompis Frida tänker på sin säkerhet och spänner fast sig när hon åker buss. Men du tycker att ts ska riskera sina barns liv och sätta dem helt lösa i ett säte? 

Frågan är varför man anses "lat" för att man som förälder väljer att åka buss och inte kan eller vill flytta på sig? Varför är det FÖRST på plats lat, men inte den sist på plats? Alltså vad är skillnaden, varför ska person nr 1 vänta och om den inte väntar är den "lat" medan nummer två inte ska vänta?

Visserligen har Frida inte valt sitt handikapp, men hon och väldigt många andra, typ alla, kommer vara glada för att folk skaffar barn, eftersom det är dessa barn som någon gång i framtiden kommer vara den som kör bussen du och Frida åker i, eller är läkaren på läkarbesöket ni går till , eller som tar hand om er när ni blir gamla. Du och din kompis Frida var också barn en gång, och kanske kommer skaffa barn.

jag blir så trött på att barn ska "skuffas undan" och inte få samma rättigheter som alla andra för att de är just barn. Nej, de ska flyttas på för här kommer jag och jag och mitt är viktigast!
Svar på tråden Helvetes bussresa