• Anonym (Ts)

Säger alla barn "jag älskar dig" till sina föräldrar?

Jag är uppvuxen i en trygg och stabil familj med föräldrar som älskar mig. Jag är dock inte alls van vid att föräldrar och barn säger jag älskar dig till varandra, det skedde i princip aldrig.

Jag har dock velat ha det annorlunda så till mina barn, i yngre skolåldern, säger jag regelbundet att jag älskar dem. Jag säger både jag älskar dig, kallar dem älskling och liknande, kramas, pussas osv.

De säger det dock aldrig tillbaka. Verkligen bokstavligen aldrig. Ena barnet kanske sagt något liknande EN gång, andra barnet aldrig. De kramas och gosas gärna och mycket, kommer gärna och kramas när man kommer hem och liknande. Men jag saknar ändå lite de där orden, speciellt som alla andra familjen verkar säga det till varandra.

Hur tänker ni kring detta?

• Svar på tråden Säger alla barn "jag älskar dig" till sina föräldrar?
  • Anonym (Hm)

Jag tror det är något ganska nytt att man ska säga "Jag älskar dig" till varandra hela tiden. Aldrig fått höra det från mina föräldrar och aldrig reflekterat över det. Man vet ju (förhoppningsvis) att ens föräldrar älskar en ändå. Om man däremot säger till sina barn varje dag att man älskar dem så är ju chansen stor att de börjar härma - utan att egentligen förstå innebörden i orden. Om de inte härmar vet man väl ändå att ens barn älskar en. Det är bara ord.

• Anonym (Aldrig)
    Anonym (Hm) skrev 2017-03-09 22:09:26 följande:

Jag tror det är något ganska nytt att man ska säga "Jag älskar dig" till varandra hela tiden. Aldrig fått höra det från mina föräldrar och aldrig reflekterat över det. Man vet ju (förhoppningsvis) att ens föräldrar älskar en ändå. Om man däremot säger till sina barn varje dag att man älskar dem så är ju chansen stor att de börjar härma - utan att egentligen förstå innebörden i orden. Om de inte härmar vet man väl ändå att ens barn älskar en. Det är bara ord.

Extremt nytt skulle jag säga..
  • K grrl
    Aniiee skrev 2017-03-09 21:48:43 följande:
    K grrl skrev 2017-03-09 21:42:25 följande:Fick samma reflektion...

Själv säger jag det ofta till barnen. Precis som "förlåt". Jag gör det för att jag känner det. Det är alltid av känsla och det är en känsla jag gärna delar med mig av.

Alltså, personligen är jag förmodligen skadad av att vara hemma i 2 språk där orden slängs omkring en flera gånger i sekunden, typ, utan reflektion och utan djupare mening.

Jag tror absolut på att ni menar det när ni säger det. Ni påstår det, och jag kan inte bevisa motsatsen. Men jag är av filosofin att de ljuva och det hemska bör sägas sällan, för annars förlorar det sin mening, kanske inte för er som uttalare, men av er omgivning som mottagare.  Lite... "Jaja, så där säger hon alltid."
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
    Och, så mycket skribent och författare jag än är, jag anser inte att språket har någon magisk funktion. Att språket inte förlorar sin mening i användningen av det, utan i att det används inkonsekvent och motsägelsefullt - du säger att du älskar mig men visar det inte. Min man säger att han älskar mig många gånger om dagen. Och jag vet att han, fortfarande, menar det lika innerligt som förr. Han säger det ju nämligen inte bara, han visar det, i sin kropp och sina handlingar.
  • K grrl
    elyse skrev 2017-03-09 21:57:43 följande:
    Jag tror att det kan vara just en fras för barn (och inte för vuxna) ganska långt upp i åldrarna. Ungefär som "förlåt" eller "tack". Att det tar ett tag innan de faktiskt kopplar vad det innebär.
    Mitt förskolebarn vet mycket väl innebörden i att säga förlåt. Även hon har empatisk förmåga, så liten som hon är.
  • Gizmo
    elyse skrev 2017-03-09 19:17:50 följande:
    Haha, bara för den här tråden... Jag skulle till affären och maken ropar "Jag älskar dig" i sådär förbifarten. "Ässkar dig!" piper dottern, snart tre år.
    Åh, vad gulligt! Solig
  • Guapa

Vår tvååring har börjat säga "älska dig" men vi vet inte riktigt var han fått det ifrån för vi säger inte så här hemma. "Älskling" förekommer därimot. Det kanske är från förskolan? I början sa han det enbart till mig men nu säger han det även till pappan och farmorn.

• elyse
    K grrl skrev 2017-03-10 05:33:05 följande:

Mitt förskolebarn vet mycket väl innebörden i att säga förlåt. Även hon har empatisk förmåga, så liten som hon är.

Jag tänker inte argumentera emot. Men generellt tror jag att vi överskattar barns förmåga att förstå vad andra kan tänkas lägga för betydelse och värderingar i ord. Det innebär inte att barnen är utan empati.
  • monkees

Jag och mina två vuxna döttrar säger ofta "älskar dig" till varandra och menar det innerligt, och vi kramas allihop och så säger vi "familjekraaaaaam"! De säger alltid snälla saker till varandra också och är väldigt nära och har kul ihop med en massa projekt. Om jag får en chans till några sista ord på dödsbädden så skulle det vara att de ska älska varandra och hålla ihop vad som än händer. Det är viktigast.

• Palestrina
    K grrl skrev 2017-03-10 05:33:05 följande:
    Jag tvivlar inte på din upplevelse av hur ditt barn använder ordet. Men jag ser en skillnad på vissa människors (barns) känslouttryck och sätt att använda orden. Och nu ska jag försöka formulera mig generellt utan att peka ut någon speciell person, även om jag har någon specifik i åtanke.

En människa kan bete sig regelmässigt som ett arsel och sedan när affekten har lagt sig säga "förlåt", mer som ett sätt att få andra att sluta vara arga på sig än som ett uttryck för en verklig känsla av ånger. Och använt på det sättet förlorar ärligt talat ordet sin mening.

Så här tänker jag: "förlåt" är kort för "förlåt mig", dvs det kan förvisso betyda att man ångrar det man har gjort eller sagt, och att man förstår att man har gjort någon illa, men det ställer också krav på en känslomässig förändring hos personen som är sårad. Medan jag fortfarande är arg eller sårad, är jag inte mottaglig för "förlåt". Däremot tar jag gärna emot genuina uttryck för verklig ånger hos personen som har gjort mig illa, som inte kräver en motprestation av mig. Jag förlåter i min egen tid. 

Därför är jag principiellt emot att t ex uppmana barn att be om förlåtelse när de gjort varandra illa.

• lessman

morsan har aldrig nånsin sagt till mej att hon älskar mig, aldrig, inte ens farsan.

Svar på tråden Säger alla barn "jag älskar dig" till sina föräldrar?