• K grrl

Säger alla barn "jag älskar dig" till sina föräldrar?

Påven Johanna II skrev 2017-03-09 20:59:13 följande:

Det påstås eller antyds alltid att vi som säger "Jag älskar dig" ofta till varandra inte menar det och att det blir oviktigt och utslitet om man säger det för ofta. Jag undrar verkligen vad det beror på att det påstås så, eftersom jag inte alls känner igen mig i det och det gör inte mina barn heller. Jag menar det varje gång jag säger det och känner inte alls att det skulle vara viktigare och betyda mer om jag sparade det till något särskilt tillfälle som dödsbädden eller minuten före mina döttrars bröllop eller vad som nu kan betraktas som värdigt för en sådan kärleksbetygelse. 

Ni som känner att "frasen" bara är en fras som kan bli sliten låter ju uppenbarligen bli att använda den, det tycks mig som om det borde räcka men ni vill gärna ta det ett steg längre och försöka stämpla oss som inte känner så och följaktligen inte behöver låta bli som ... ja, jag vet inte. Oseriösa? Ytliga? Falska? 

Fick samma reflektion...

Själv säger jag det ofta till barnen. Precis som "förlåt". Jag gör det för att jag känner det. Det är alltid av känsla och det är en känsla jag gärna delar med mig av.
  • K grrl
    Aniiee skrev 2017-03-09 21:48:43 följande:
    K grrl skrev 2017-03-09 21:42:25 följande:Fick samma reflektion...

Själv säger jag det ofta till barnen. Precis som "förlåt". Jag gör det för att jag känner det. Det är alltid av känsla och det är en känsla jag gärna delar med mig av.

Alltså, personligen är jag förmodligen skadad av att vara hemma i 2 språk där orden slängs omkring en flera gånger i sekunden, typ, utan reflektion och utan djupare mening.

Jag tror absolut på att ni menar det när ni säger det. Ni påstår det, och jag kan inte bevisa motsatsen. Men jag är av filosofin att de ljuva och det hemska bör sägas sällan, för annars förlorar det sin mening, kanske inte för er som uttalare, men av er omgivning som mottagare.  Lite... "Jaja, så där säger hon alltid."
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
    Och, så mycket skribent och författare jag än är, jag anser inte att språket har någon magisk funktion. Att språket inte förlorar sin mening i användningen av det, utan i att det används inkonsekvent och motsägelsefullt - du säger att du älskar mig men visar det inte. Min man säger att han älskar mig många gånger om dagen. Och jag vet att han, fortfarande, menar det lika innerligt som förr. Han säger det ju nämligen inte bara, han visar det, i sin kropp och sina handlingar.
  • K grrl
    elyse skrev 2017-03-09 21:57:43 följande:
    Jag tror att det kan vara just en fras för barn (och inte för vuxna) ganska långt upp i åldrarna. Ungefär som "förlåt" eller "tack". Att det tar ett tag innan de faktiskt kopplar vad det innebär.
    Mitt förskolebarn vet mycket väl innebörden i att säga förlåt. Även hon har empatisk förmåga, så liten som hon är.
  • K grrl
    Palestrina skrev 2017-03-10 13:03:30 följande:
    Jag tvivlar inte på din upplevelse av hur ditt barn använder ordet. Men jag ser en skillnad på vissa människors (barns) känslouttryck och sätt att använda orden. Och nu ska jag försöka formulera mig generellt utan att peka ut någon speciell person, även om jag har någon specifik i åtanke.

En människa kan bete sig regelmässigt som ett arsel och sedan när affekten har lagt sig säga "förlåt", mer som ett sätt att få andra att sluta vara arga på sig än som ett uttryck för en verklig känsla av ånger. Och använt på det sättet förlorar ärligt talat ordet sin mening.

Så här tänker jag: "förlåt" är kort för "förlåt mig", dvs det kan förvisso betyda att man ångrar det man har gjort eller sagt, och att man förstår att man har gjort någon illa, men det ställer också krav på en känslomässig förändring hos personen som är sårad. Medan jag fortfarande är arg eller sårad, är jag inte mottaglig för "förlåt". Däremot tar jag gärna emot genuina uttryck för verklig ånger hos personen som har gjort mig illa, som inte kräver en motprestation av mig. Jag förlåter i min egen tid. 

Därför är jag principiellt emot att t ex uppmana barn att be om förlåtelse när de gjort varandra illa.

Ja, jag ser inte att det här på något sätt motsäger det jag har skrivit tidigare, i det att handling och ord hör ihop. Hos oss används "förlåt" synonymt med "jag är ledsen att jag gjorde dig illa", och inte på något annat sätt, vilket också innebär att vi pratar om vad som hänt och hur det fick oss att känna. Att säg saker ofta betyder ju inte att det används vanemässigt eller att man inte samtalar om dess betydelse.
  • K grrl
    Palestrina skrev 2017-03-10 15:43:36 följande:
    Kanske inte, men jag ville erbjuda ett annat perspektiv och kanske fler nyanser i diskussionen. Jag är långt ifrån övertygad om att alla använder ordet som ni gör i er familj även om det är det som är intentionen.
    Men det är ju också hela kärnpunkten: att kommunikation handlar om både sändare och mottagare, och vad dessa har för respektive ryggsäckar, värderingar och tolkningsramar. Jag betvivlar inte att det för exempelvis Aniiee innebär att frasen "jag älskar dig" tappar värde om den används för ofta, medan det inte gör det för mig. Men det innebär också att det är vanskligt att lägga sina egna tolkningsramar på andras kommunikation.
Svar på tråden Säger alla barn "jag älskar dig" till sina föräldrar?