• Anonym (Ts)

Säger alla barn "jag älskar dig" till sina föräldrar?

Jag är uppvuxen i en trygg och stabil familj med föräldrar som älskar mig. Jag är dock inte alls van vid att föräldrar och barn säger jag älskar dig till varandra, det skedde i princip aldrig.

Jag har dock velat ha det annorlunda så till mina barn, i yngre skolåldern, säger jag regelbundet att jag älskar dem. Jag säger både jag älskar dig, kallar dem älskling och liknande, kramas, pussas osv.

De säger det dock aldrig tillbaka. Verkligen bokstavligen aldrig. Ena barnet kanske sagt något liknande EN gång, andra barnet aldrig. De kramas och gosas gärna och mycket, kommer gärna och kramas när man kommer hem och liknande. Men jag saknar ändå lite de där orden, speciellt som alla andra familjen verkar säga det till varandra.

Hur tänker ni kring detta?

• Svar på tråden Säger alla barn "jag älskar dig" till sina föräldrar?
  • elyse

En fras kan sägas utan någon som helst eftertanke och en handling kan vara nog så talande. Tänker jag.

• ostpaj
    Anonym (Svårt att säga) skrev 2017-03-08 16:41:56 följande:
    Är uppvuxen i en familj där det aldrig sas "jag älskar dig", i alla fall inte så att vi barn höde det... och jag tror det gjort att jag inte känner mig bekväm med att säga "jag älskar dig". Jag har alltid haft lite svårt att säga det, känns krystat på något sätt, säger nog egentligen sällan något liknande heller till min man. Däremot skriver vi det ofta tillvarandra på mail och i sms. Till barnen däremot kan jag säga det lite då och då ffa vid läggsdags, känns fortfarnde krystat att säga, men jag tänker att det är bra för dem att få höra det sägas. Det blir lite olika varianter på "jag älskar dig, "du är världens finaste", "tycker om dig så jättemycket" osv och ena barnet ler och och tittar mig i ögonen när jag säger det, hon vekar mao verkligen gilla att få höra mig säga det. Det andra barnet skruvar sig och säger bara "jag veeeeet det, du säger det heeela tiden". Men väldigt sällan säger något av barnen något tillbaka. Tror det har hänt någon enstaka gång bara faktiskt.

Låter som jag och i min familj. Sa en gång till min mamma att jag älskar henne. Det var på fyllan och jag var 20+ ganska sorgligt egentligen. Men nog därför jag också har svårt att säga just det. Man känner sig liksom... Blottad? Men jag ger mina barn också mängder med komplimanger varje dag.
  • taquine
    elyse skrev 2017-03-08 16:55:05 följande:

En fras kan sägas utan någon som helst eftertanke och en handling kan vara nog så talande. Tänker jag.

Precis, handling säger ofta mer än ord. 

Men.. jag säger ofta både till mina föräldrar och mina barn att jag älskar dem. Dottern säger det ofta medan min son nog inte sagt det sedan  han var liten. 
    Goodness me
  • Anonym (1234)

Har nog aldrig sagt det till mina föräldrar

• huskur

Jag tänker att barn väcker de känslor i en som man hade som barn. Så att detta att du nu känner avsaknaden av orden tänker jag är en gammal saknad som väckts till liv.

• Anonym (S)

Jag har aldrig sagt det till mina föräldrar och de har aldrig sagt det till mig. Växte upp i ett kärleksfattigt hem.

• MallaL

"Jag älskar dig" på svenska var förr mest använt för romantisk kärlek, kärleken till barnen uttrycktes på annat sätt, "älskade barn", "mammas gullunge" etc. Många av oss har aldrig hört våra föräldrar säga "jag älskar dig" även om de älskat oss hur mycket som helst, helt enkelt eftersom det språkbruket kommit under senare decennier med engelskans "I love you".

• Rosa Fluff

Jag säger det jätte ofta. Jag tjatar hellre ut orden än att aldrig säga det. Min son säger det till mig med. Men inte lika ofta. Men det finns inget som värmer mer än när han säger det helt apprå på ingenting." -Mamma, jag älskar dig. "

Jag kan även fråga: " Filip, vet du vad?" Och han svarar: "Ja, du älskar mig." Haha.

Jag vill att han ska veta det. Att han aldrig ska känna sig oälskad. Så det är mitt sätt att försäkra mig om det. Och alla kramar o pussar med förstås. ; )

• Eena

Min dotter (sex år) säger ofta att hon älskar mig. Sonen (8 år) däremot säger det extremt sällan. När jag säger att jag älskar honom märker jag att han uppskattar det och han svarar "jag vet" med nöjd röst. Däremot visar han mycket kärlek på annat sätt så ord är väl inte riktigt hans grej

• Anonym (Dysfunktionell)
    Anonym (S) skrev 2017-03-08 18:17:03 följande:
    Jag har aldrig sagt det till mina föräldrar och de har aldrig sagt det till mig. Växte upp i ett kärleksfattigt hem.
    Samma här, tyvärr. Fick aldrig några kramar heller...

Har väldigt svårt att säga "jag älskar dig" till mina barn och tidigare kärleksrelationer. Säger det inte till min nuvarande man, och han säger det inte till mig heller. 
Svar på tråden Säger alla barn "jag älskar dig" till sina föräldrar?