• Anonym (Ts)

Säger alla barn "jag älskar dig" till sina föräldrar?

Jag är uppvuxen i en trygg och stabil familj med föräldrar som älskar mig. Jag är dock inte alls van vid att föräldrar och barn säger jag älskar dig till varandra, det skedde i princip aldrig.

Jag har dock velat ha det annorlunda så till mina barn, i yngre skolåldern, säger jag regelbundet att jag älskar dem. Jag säger både jag älskar dig, kallar dem älskling och liknande, kramas, pussas osv.

De säger det dock aldrig tillbaka. Verkligen bokstavligen aldrig. Ena barnet kanske sagt något liknande EN gång, andra barnet aldrig. De kramas och gosas gärna och mycket, kommer gärna och kramas när man kommer hem och liknande. Men jag saknar ändå lite de där orden, speciellt som alla andra familjen verkar säga det till varandra.

Hur tänker ni kring detta?

• Svar på tråden Säger alla barn "jag älskar dig" till sina föräldrar?
  • Påven Johanna II

Det påstås eller antyds alltid att vi som säger "Jag älskar dig" ofta till varandra inte menar det och att det blir oviktigt och utslitet om man säger det för ofta. Jag undrar verkligen vad det beror på att det påstås så, eftersom jag inte alls känner igen mig i det och det gör inte mina barn heller. Jag menar det varje gång jag säger det och känner inte alls att det skulle vara viktigare och betyda mer om jag sparade det till något särskilt tillfälle som dödsbädden eller minuten före mina döttrars bröllop eller vad som nu kan betraktas som värdigt för en sådan kärleksbetygelse. 

Ni som känner att "frasen" bara är en fras som kan bli sliten låter ju uppenbarligen bli att använda den, det tycks mig som om det borde räcka men ni vill gärna ta det ett steg längre och försöka stämpla oss som inte känner så och följaktligen inte behöver låta bli som ... ja, jag vet inte. Oseriösa? Ytliga? Falska? 

• Queennr1

Jag och mitt barn säger det till varandra, men det förekom inte under min egen uppväxt.

• Kawthar

Jag säger det som vuxen till mina föräldrar , men är inte uppvuxen med det. Säger och får höra det till/av barnen varje dag.

• K grrl
    Påven Johanna II skrev 2017-03-09 20:59:13 följande:

Det påstås eller antyds alltid att vi som säger "Jag älskar dig" ofta till varandra inte menar det och att det blir oviktigt och utslitet om man säger det för ofta. Jag undrar verkligen vad det beror på att det påstås så, eftersom jag inte alls känner igen mig i det och det gör inte mina barn heller. Jag menar det varje gång jag säger det och känner inte alls att det skulle vara viktigare och betyda mer om jag sparade det till något särskilt tillfälle som dödsbädden eller minuten före mina döttrars bröllop eller vad som nu kan betraktas som värdigt för en sådan kärleksbetygelse. 

Ni som känner att "frasen" bara är en fras som kan bli sliten låter ju uppenbarligen bli att använda den, det tycks mig som om det borde räcka men ni vill gärna ta det ett steg längre och försöka stämpla oss som inte känner så och följaktligen inte behöver låta bli som ... ja, jag vet inte. Oseriösa? Ytliga? Falska? 

Fick samma reflektion...

Själv säger jag det ofta till barnen. Precis som "förlåt". Jag gör det för att jag känner det. Det är alltid av känsla och det är en känsla jag gärna delar med mig av.
  • Aniiee

K grrl skrev 2017-03-09 21:42:25 följande:
    Fick samma reflektion...

Själv säger jag det ofta till barnen. Precis som "förlåt". Jag gör det för att jag känner det. Det är alltid av känsla och det är en känsla jag gärna delar med mig av.

Alltså, personligen är jag förmodligen skadad av att vara hemma i 2 språk där orden slängs omkring en flera gånger i sekunden, typ, utan reflektion och utan djupare mening.

Jag tror absolut på att ni menar det när ni säger det. Ni påstår det, och jag kan inte bevisa motsatsen. Men jag är av filosofin att de ljuva och det hemska bör sägas sällan, för annars förlorar det sin mening, kanske inte för er som uttalare, men av er omgivning som mottagare.  Lite... "Jaja, så där säger hon alltid."
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • elyse

Jag tror att det kan vara just en fras för barn (och inte för vuxna) ganska långt upp i åldrarna. Ungefär som "förlåt" eller "tack". Att det tar ett tag innan de faktiskt kopplar vad det innebär.
  • Anonym (Undrar)

Mina kollegor säger vid varje samtal med sina barn:Jag älskar dig puss puss.Jag säger inte så till min familj,är jag udda?

• Anonym (Aldrig)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-03-09 22:03:13 följande:

Mina kollegor säger vid varje samtal med sina barn:Jag älskar dig puss puss.Jag säger inte så till min familj,är jag udda?

Nej du låter normal tycker jag
  • Anonym (Stlhm)

När jag växte upp (är 34 år nu) sa mina föräldrar aldrig - jag älskar dig, men min mormor sa det ofta till mig, jag har alltid förstått att min mamma har det lite svårt med känslor och det har jag accepterat, jag vet att hon älskar mig för hon visar det hellre, men som du, jag säger ofta till mina 4 barn att jag älskar dom, titt som tätt, ibland säger dom det tillbaka, ibland för jag ett sms, det får ske på deras villkor, men att jag får säga det till dom ger mig värme

• Höstaster
    Anonym (Ts) skrev 2017-03-08 15:13:46 följande:

Jag är uppvuxen i en trygg och stabil familj med föräldrar som älskar mig. Jag är dock inte alls van vid att föräldrar och barn säger jag älskar dig till varandra, det skedde i princip aldrig.

Jag har dock velat ha det annorlunda så till mina barn, i yngre skolåldern, säger jag regelbundet att jag älskar dem. Jag säger både jag älskar dig, kallar dem älskling och liknande, kramas, pussas osv.

De säger det dock aldrig tillbaka. Verkligen bokstavligen aldrig. Ena barnet kanske sagt något liknande EN gång, andra barnet aldrig. De kramas och gosas gärna och mycket, kommer gärna och kramas när man kommer hem och liknande. Men jag saknar ändå lite de där orden, speciellt som alla andra familjen verkar säga det till varandra.

Hur tänker ni kring detta?

Samma i vår familj, vi säger det ofta till barnen men de säger det inte till oss. De säger dock däremot ofta "jag vet" när vi talar om för dem att vi älskar dem och för mig är det minst lika fint - att de vet och är trygga med att vi älskar dem.
Svar på tråden Säger alla barn "jag älskar dig" till sina föräldrar?