• KillBill

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • man och nöjd

Moderaterna och hela Alliansen har verkligen jätteproblem. Trovärdigheten är långt långt borta. Man har under 3 senaste åren svikit väljarna gång på gång med DÖ-politik.

Allt fler inser att en röst på Alliansen är detsamma som en röst på Löfvén.

Vill  man ha någon annan än Löfvén som statsminister så saknas alternativ.

• FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-06-08 00:51:03 följande:
    Moderaterna och hela Alliansen har verkligen jätteproblem. Trovärdigheten är långt långt borta. Man har under 3 senaste åren svikit väljarna gång på gång med DÖ-politik.

Allt fler inser att en röst på Alliansen är detsamma som en röst på Löfvén.

Vill  man ha någon annan än Löfvén som statsminister så saknas alternativ.
    Tvärtom, det finns ett parti som i grunden svikit väljarna och det är moderaterna som inför valet 2014 dyrt och heligt lovade att allt samarbete med SD var uteslutet. 

Men nu är det som det är. Jag tycker iofs att moderaterna skulle ta steget fullt ut. Säga tack för den tid som varit till C och L och därefter inleda ett samarbete med SD som syftar till att erbjuda väljarna ett brunblått regeringsalternativ till valet 2018.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-08 08:34:38 följande:
    Tvärtom, det finns ett parti som i grunden svikit väljarna och det är moderaterna som inför valet 2014 dyrt och heligt lovade att allt samarbete med SD var uteslutet. 

Men nu är det som det är. Jag tycker iofs att moderaterna skulle ta steget fullt ut. Säga tack för den tid som varit till C och L och därefter inleda ett samarbete med SD som syftar till att erbjuda väljarna ett brunblått regeringsalternativ till valet 2018.
    Moderaterna har ju hållit det löftet.

Jag tror också S+C+L kan vara bra för Sverige.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-06-08 21:46:15 följande:
    Moderaterna har ju hållit det löftet.

Jag tror också S+C+L kan vara bra för Sverige.
    Nej, det har de inte.

Men att en mittenregering skulle vara en utmärkt lösning på en mycket besvärlig politisk härva verkar vi vara överens om.
  • nihka
    man och nöjd skrev 2017-06-08 00:37:07 följande:
    Jösses vad fånigt. Du borde sannerligen studera ditt eget gnäll innan du klagar för mycket på andra.

Tyvärr genomsyras dina inlägg av just "alternativ fakta". En massa påhitt.

Övrigt: Vem som helst kan skriva ett blogg-inlägg fullproppat med alternativ fakta och referera till det.
    Eftersom du inte bara är otrevlig och pepprar dina inlägg med personangrepp så de försvinner utan är fullständigt faktaresistent har jag inget intresse av att diskutera något mer med dig.

Fortsätt att inbilla dig att undersökningar som ligger ute på Göteborgs Universitet med länkar till undersökarnas professionella bloggar där de diskuterar sina undersökningsresultat är lögn. Jag vill inte befinna mig ens i  närheten av din paranoida föreställningsvärld.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-08 21:57:01 följande:
    Nej, det har de inte.

Men att en mittenregering skulle vara en utmärkt lösning på en mycket besvärlig politisk härva verkar vi vara överens om.
    I vilka frågor menar du att de genomfört ett samarbete?

Ja, kortsiktigt vore det bra. På längre sikt är en sådan regering chanslös.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-06-09 00:26:37 följande:
    I vilka frågor menar du att de genomfört ett samarbete?

Ja, kortsiktigt vore det bra. På längre sikt är en sådan regering chanslös.
    Konkret har det väl inte hänt annat än att de samarbetar i utskotten. Men att såväl M som SD skulle vilja fälla regeringen till förmån för en regering som har SD:s stöd är inte någon hemlighet precis. Inte heller är det någon hemlighet varför de inte försöker göra detta.

Nja, på lite sikt så kommer socialliberalismen i olika varianter att växa sig allt starkare. Jag tror att vi efter valet 2022 kommer att ha en nytt relativt stort socialliberalt parti i riksdagen.

Däremot kommer den kunskapsföraktande högerpopulismen knappast att ha några framgångar sett över en längre period. Vi kan ju redan se hur brunhögern i form av M och SD har tappat kraftigt i stöd det senaste året.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-09 09:12:24 följande:
    Konkret har det väl inte hänt annat än att de samarbetar i utskotten. Men att såväl M som SD skulle vilja fälla regeringen till förmån för en regering som har SD:s stöd är inte någon hemlighet precis. Inte heller är det någon hemlighet varför de inte försöker göra detta.

Nja, på lite sikt så kommer socialliberalismen i olika varianter att växa sig allt starkare. Jag tror att vi efter valet 2022 kommer att ha en nytt relativt stort socialliberalt parti i riksdagen.

Däremot kommer den kunskapsföraktande högerpopulismen knappast att ha några framgångar sett över en längre period. Vi kan ju redan se hur brunhögern i form av M och SD har tappat kraftigt i stöd det senaste året.
    Vem som helst kan såklart samarbeta med vem som helst i utskotte. Det är väl en självklarhet i en demokrati?

M har under mandatperioden deltagit i DÖ vars uppgift var att släppa fram rörans politik till varje pris. Klart man inte kan lita på ett sådant parti, och ej heller på övriga partier som låter vänterfalangen för en dålig politik.

Vi får väl se hur det går för socialliberalerna. Min analys är att såväl vänstern som högern kring dessa kommer växa sig allt starkare. Det kommer inte vara lätt att vara i mitten.

Tokavänstern har nog ett större problem än sd+m. Mp och v har inte mycket gemensamt och dessutom står de maktlösa vid sidan av. Mp riskerar t.o.m att åka ut . vilket isåfall måste firas.
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-06-09 19:44:04 följande:
    Vem som helst kan såklart samarbeta med vem som helst i utskotte. Det är väl en självklarhet i en demokrati?

M har under mandatperioden deltagit i DÖ vars uppgift var att släppa fram rörans politik till varje pris. Klart man inte kan lita på ett sådant parti, och ej heller på övriga partier som låter vänterfalangen för en dålig politik.

Vi får väl se hur det går för socialliberalerna. Min analys är att såväl vänstern som högern kring dessa kommer växa sig allt starkare. Det kommer inte vara lätt att vara i mitten.

Tokavänstern har nog ett större problem än sd+m. Mp och v har inte mycket gemensamt och dessutom står de maktlösa vid sidan av. Mp riskerar t.o.m att åka ut . vilket isåfall måste firas.

Vad tycker du om SD vars folkvalda politiker i Stockholms läns landsting valde att lämna över all makt till alliansen? På det sättet gav SD alliansen en majoritetsposition som det inte finns stöd för i valresultatet? Det finns faktiskt en del likheter med DÖ i detta agerande. 

www.dagensarena.se/innehall/sd-avsager-sig-allt-inflytande-i-landstingsnamnder-igen/

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-06-09 20:49:55 följande:

Vad tycker du om SD vars folkvalda politiker i Stockholms läns landsting valde att lämna över all makt till alliansen? På det sättet gav SD alliansen en majoritetsposition som det inte finns stöd för i valresultatet? Det finns faktiskt en del likheter med DÖ i detta agerande. 

www.dagensarena.se/innehall/sd-avsager-sig-allt-inflytande-i-landstingsnamnder-igen/

Jag skiter väl i SD. Jag är framförallt positiv till att Alliansen i detta landsting driver sin politik i förhoppning att få andra partier med sig.

Enda sättet att hedra valresultatet är att driva sin politik och se hur långt det räcker. Mycket bra jobbat.

Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten