• KillBill

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • RMC
    Flash Gordon skrev 2017-06-15 17:06:24 följande:
    Ur ett socialdemokratiskt perspektiv är det givetvis ett moraliskt haveri om M närmar sig SD för då bli S  av med makten för decennier framöver.
    Att folk går på sånt dravel, S är bara rädda att förlora makten, platsen vid köttgrytorna för 10.000 tals politiker och ombudsmän m.m står på spel.
    Att vanligt folk kan stå på gnällande politikers sida är för mig obegripligt.
  • Flash Gordon
    RMC skrev 2017-06-15 17:12:23 följande:
    Att folk går på sånt dravel, S är bara rädda att förlora makten, platsen vid köttgrytorna för 10.000 tals politiker och ombudsmän m.m står på spel.
    Att vanligt folk kan stå på gnällande politikers sida är för mig obegripligt.
    Självklart är det makten det handlar om.

Principerna flyger ut genom fönstret så fort SD är beredd att stötta SVMP.

I debatten är Löfven helt plötsligt "mitten" och vill samarbeta med C och L.

Om han nu inte samarbatar med V istället.

Principlöshet utan förmåga att kunna känna av "rätt och fel" är en bra egenskap om du vill behålla makten.
  • klyban
    Ur ett socialdemokratiskt perspektiv är det givetvis ett moraliskt haveri om M närmar sig SD för då bli S  av med makten för decennier framöver.

Borde det inte även vara för många M också?
    Då jag fått uppfattningen att många M hatar SD, ja, den uppfattningen är lätt och få i och med de också ställt sig i det ledet där man ska ignorera SD och av politiker.
    Verkar lite som att en del ute i samhället tycker det samma.

Dock är ett samarbete med SD väntat, även om det inte sker just denna gång.

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-06-15 17:30:35 följande:
    Självklart är det makten det handlar om.

Principerna flyger ut genom fönstret så fort SD är beredd att stötta SVMP.

I debatten är Löfven helt plötsligt "mitten" och vill samarbeta med C och L.

Om han nu inte samarbatar med V istället.

Principlöshet utan förmåga att kunna känna av "rätt och fel" är en bra egenskap om du vill behålla makten.
    Det är tydligt att Stefan Löfven för en vänsterliberal politik med målsättningen att träffa politiska överenskommelser över blockgränsen. Det är en av anledningarna till att vänsterpartiet inte ingår i regeringen.
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-06-15 00:29:23 följande:
    PK är ett kodspråk som används av högerextremister och andra generellt missnöjda människor där det största missnöjet ligger i att andra inte delar deras dystopiska världsbild.
    Jag använder uttryck som pk och pk-elit. Jag är inte högerextremist. Jag är inte missnöd och har ingen dystopisk världsbild.

Du har m.a.o noll rätt i ditt protokoll.
  • man och nöjd
    Det är väl mest s som närmat sig sd, eller hur?

Ta en titt på statistik över flyktingmottagning - och baxna. S har ju gjort mer för att stänga gränserna än vad någon kunnat ana.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-06-15 08:17:55 följande:
    Javisst.

Men det har också funktionen att det signalerar att man själv klarar det andra inte gör - att se genom lögnerna.

Man kan inte nog understryka hur skitnödigt angelägna de här personerna är att ständigt visa hur självständigt tänkande de är. Och detta gör de genom att krama en gemensam språklig snuttefilt i stället för att försöka formulera den kritik man anser sig ha.

Nynarcissismen är tröttsam och antiintellektuell.
    Behövs väl inget självständigt tänkande för att bli paranoid.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2017-06-16 01:18:09 följande:
    Nej, inte i den variant där man som del i en grupp ägnar sig åt att odla paranoida föreställningar.

Ge fan i att försöka rubba min paranoida världsbild, typSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • klyban
    nihka skrev 2017-06-16 01:18:09 följande:
    Sant, men det räcker med en agenda.
  • Flash Gordon
    klyban skrev 2017-06-15 18:04:48 följande:

Borde det inte även vara för många M också?
    Då jag fått uppfattningen att många M hatar SD, ja, den uppfattningen är lätt och få i och med de också ställt sig i det ledet där man ska ignorera SD och av politiker.
    Verkar lite som att en del ute i samhället tycker det samma.

Dock är ett samarbete med SD väntat, även om det inte sker just denna gång.

Nä, inte för särskilt många av moderaternas väljare. Även om media och alliansens motståndare gärna vill framställa det så.

Mellan 60-80% av moderaternas väljare (beroende på undersökning) vill att M ska prata med/samarbeta med SD i frågor där partierna ligger nära varandra.

För KD var andelen för detta ännu högre.

Hos L var det fler (48% tror jag) som vill samarbeta med SD i frågor där man tycker likadant än som inte ville det (runt 30%).

Bara i C var det fler sympatisörer som sa nej till samarbete med SD än som sa ja, men jag kommer inte ihåg siffrorna.

Så vad alliansens väljare som helhet vill är ganska tydligt. Ett lagom avancerat samarbete med SD som ger makten att styra politiken.

För S är detta givetvis en mardröm. De skulle vara sidsteppade får lång tid framöver om det blev så. Därav deras enorma kampanj mot detta. Därav behovet av att påstå att "M rasar pga närmande till SD" osv
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten