Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet.
I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet.
Kanske, men kan lika gärna bara vara retorik.
Speciellt om SD och M går ihop och inte får egen majoritet.
Jag varit med ett tag så sett sånt här innan, men såklart inte lika stort som det är nu.
Utesluter inte heller att M söker stöd hos SD efter valet, detta har jag trott sedan den dagen de sa de vägrar SD.
Och den analysen ser ut att bli en realitet, kanske inte detta valet.
Men svårt och se att inte ett mer komplext samarbete uppstår till efter valet 2022, till detta val är jag inte lika säker.
Då man kan se motstånd fortfarande.
Och SD är extremisterna?
Om det är så, så skulle inte tro det.
Det är bara sån retorik som är kontraproduktiv.
Det är nästan helt säkert att socialdemokraterna och SD tillsammans kommer att bli större än alliansen efter nästa val vilket skulle innebära att SD får extremt mycket makt om alliansen bildar regering. I så fall kan SD hela tiden hota en alliansregering med att rösta på S förslag (om de inte får igenom SDs förslag).
Annie Lööf har därför lovat att inte sätta sig i en alliansregering om socialdemokraterna och SD tillsammans blir större än alliansen.
Alternativet att alliansen bildar regering och söker stöd av S tror jag inte att vi får se då det innebär att Stefan Löfven (alternativt SD) hela tiden kommer att sitta med trumf på hand. Därför är det mest sannolikt att vi får se en mittenregering alternativt en fortsatt rödgrön regering efter nästa val.
Men även i Sverige har den politiska skalan flyttat sig mot höger lite.
Kanske, men kan lika gärna bara vara retorik.
Speciellt om SD och M går ihop och inte får egen majoritet.
Jag varit med ett tag så sett sånt här innan, men såklart inte lika stort som det är nu.
Utesluter inte heller att M söker stöd hos SD efter valet, detta har jag trott sedan den dagen de sa de vägrar SD.
Och den analysen ser ut att bli en realitet, kanske inte detta valet.
Men svårt och se att inte ett mer komplext samarbete uppstår till efter valet 2022, till detta val är jag inte lika säker.
Då man kan se motstånd fortfarande.