• KillBill

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • nihka
    KillBill skrev 2017-05-28 20:08:53 följande:

Chanserna för en mittenregering efter nästa val ökar kraftigt efter nytt utspel av Sverigedemokraterna - SD kommer fälla Anna Kinberg Batra om de inte får inflytande..

www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-orimligt-att-stodja-akb-utan-inflytande

Jättebra! Taggade av DÖ fäller SD sig själva ännu en gång. De trivs visst på avbytarbänken för de verkar göra allt för att stanna där.
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-05-28 18:49:34 följande:
    I Sverige kallas de för ISIS. Jag kallade dem för Daesh precis efter Nice, men det har inte slagit igenom här.

Relevant kritik mot SD - inget annat.
    Resonera med SDare - gör jag.
    Bjuda in till samarbete med SD - Nej.
    Utse SDs ledare till statsminister - Nej.

Låter som vi är ganska överens där.

Klart jag har, du vill bara inte att det ska vara så. Själv ifrågasätter jag inte vad du säger om vilket parti du har röstat på.

Lämpliga epitet på SD är främlingsfientligt, rasistiskt, islamofobiskt, kvinnofientligt och homofobiskt. För en del är SDs ställning i dessa frågor en deal breaker eftersom man inte hittar något annat parti som lever upp till detta.

Till sist: SDare gör SD möjligt. SD skyller det mesta på andra och partiet har så låg status att till och med de övertygade kan skylla på att de kände sig "tvungna". Dags att ta ansvar för sina handlingar. 

Själv tycker jag inte att det är något problem med att SD finns. Även främlingsfientliga, rasistiska, islamofobiska, kvinnofientliga och homofobiska personer behöver ett parti som representerar deras åsikter.
    T.ex Oscarsson försöker få det att slå igenom, men det är hopplöst när pk-media hela tiden kallar dem för vad de vill bli kallade.

I en demokrati ska man kunna ifrågasätta allt. Ingenting du skrivit tyder på några som helst borgerliga sympatier.

Vilka eiptet du tycker är lämpliga på sd får anses irrelevant. Kvinnofientliga är intressant med tanke på miljöpartiets ställning i frågan.

Det är väl självklart att sd'are gör sd möjliga. Men du inser väl att det krävs mer än så för att skapa ett 20%-parti ?

• man och nöjd
    KillBill skrev 2017-05-28 20:08:53 följande:

Chanserna för en mittenregering efter nästa val ökar kraftigt efter nytt utspel av Sverigedemokraterna - SD kommer fälla Anna Kinberg Batra om de inte får inflytande..

www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-orimligt-att-stodja-akb-utan-inflytande

Det sd gör är att förstärka bilden av sig själva som landets enda oppositionsparti. Och man måste ju trots allt ge dem rätt i detta. Vi verkar gå till val 2018 med ingångsvärden som säger att det inte spelar någon roll om man röstar på. Det blir ändå Löfvén som regerar vidare. Inte konstigt om SD tjänar på detta.

• KillBill
    man och nöjd skrev 2017-05-28 21:24:35 följande:
    Det sd gör är att förstärka bilden av sig själva som landets enda oppositionsparti. Och man måste ju trots allt ge dem rätt i detta. Vi verkar gå till val 2018 med ingångsvärden som säger att det inte spelar någon roll om man röstar på. Det blir ändå Löfvén som regerar vidare. Inte konstigt om SD tjänar på detta.

Det tror jag inte. Sverigedemokraterna har ju knappt någon egen politik bortsett från invandringsfrågan och deras vilja att inskränka kvinnans fria rätt till abort. Det blir inte mycket till opposition av det.
  • nihka
    man och nöjd skrev 2017-05-28 21:18:33 följande:
    T.ex Oscarsson försöker få det att slå igenom, men det är hopplöst när pk-media hela tiden kallar dem för vad de vill bli kallade.

I en demokrati ska man kunna ifrågasätta allt. Ingenting du skrivit tyder på några som helst borgerliga sympatier.

Vilka eiptet du tycker är lämpliga på sd får anses irrelevant. Kvinnofientliga är intressant med tanke på miljöpartiets ställning i frågan.

Det är väl självklart att sd'are gör sd möjliga. Men du inser väl att det krävs mer än så för att skapa ett 20%-parti ?
    Både Avpixlat och Nordfront kallar dem IS (emot forumreglerna att länka till rasistiska och nazistiska sidor) så det där med vad de kallas här i Sverige och att det skulle bero på "PK-media" är ju bara något du tagit ur luften.

Vad har jag skrivit som anger något annat än borgerliga sympatier? Ledsen att behöva rasera din egenhändigt ihopsnickrade bild av hur andra röstar, men det finns gott om personer som tidigare röstat på moderaterna som söker sig någon annanstans efter AKBs tillkännagivande av sina samarbetsplaner med SD. Jag är en av dem. Har haft galet roligt åt radikaliserade SDare och andra högerextremister som över åren kallat mig för "vänsterextremist" baserat på mina anti-SDåsikter. 

Nej, för att ett parti ska få stöd krävs att personer stödjer partiet.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-05-28 21:55:30 följande:
    Det tror jag inte. Sverigedemokraterna har ju knappt någon egen politik bortsett från invandringsfrågan och deras vilja att inskränka kvinnans fria rätt till abort. Det blir inte mycket till opposition av det.
    Möjligt, men den enda opposition som återstår när alla andra partier gått ihop.

Man ska kanske inte underskatta att såväl invandring som migration och integration är frågor som ligger högst på väljarnas dagordning. Frågor där sd är starka och 7-klövern vek.
  • nihka
    man och nöjd skrev 2017-05-28 22:58:44 följande:

Man ska kanske inte underskatta att såväl invandring som migration och integration är frågor som ligger högst på väljarnas dagordning. Frågor där sd är starka och 7-klövern vek.
    Javisst. Alla andra partier har gått ihop. KD har gått ihop med V och M med F!. Det enda partiet som ingen tycks vilja gå ihop med är *trumvirvel* SD.

Igen och igen är SD utan partner i politikens Paradise Hotel.

SD starka på integration? Tillåt mig gapskratta. SD är uttalat EMOT integration.
  • nihka
    man och nöjd skrev 2017-05-28 22:58:44 följande:

Javisst. Alla andra partier har gått ihop. KD har gått ihop med V och M med F!. Det enda partiet som ingen tycks vilja gå ihop med är *trumvirvel* SD.

Igen och igen är SD utan partner i politikens Paradise Hotel.

SD starka på integration? Tillåt mig gapskratta. SD är uttalat EMOT integration.
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-05-28 22:08:35 följande:
    Både Avpixlat och Nordfront kallar dem IS (emot forumreglerna att länka till rasistiska och nazistiska sidor) så det där med vad de kallas här i Sverige och att det skulle bero på "PK-media" är ju bara något du tagit ur luften.

Vad har jag skrivit som anger något annat än borgerliga sympatier? Ledsen att behöva rasera din egenhändigt ihopsnickrade bild av hur andra röstar, men det finns gott om personer som tidigare röstat på moderaterna som söker sig någon annanstans efter AKBs tillkännagivande av sina samarbetsplaner med SD. Jag är en av dem. Har haft galet roligt åt radikaliserade SDare och andra högerextremister som över åren kallat mig för "vänsterextremist" baserat på mina anti-SDåsikter. 

Nej, för att ett parti ska få stöd krävs att personer stödjer partiet.
    pk-media (d.v.s stor del av dagspressen) kallar dem dessvärre för vad de vill bli kallade. Vad nordfront kallar dem för bryr jag mig inte om.

Nja, väljarflykten från moderaterna beror nog mer på deras dö-politik.

Men okej, herr moderat. Du har problem med att m kan tänkas samtala med sd för att få igenom sin egen politik. Har du samma problem med Löfvén och kommunisterna?

Ja, det krävs att personer röstar på partiet. Och vad är det som får folk att rösta på sd tror du? Är det övriga partiers eminenta invandringspolitik som talat?
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten