• KillBill

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • nihka
    man och nöjd skrev 2017-05-23 21:13:47 följande:
    Samma chans. Olika sannolikhet. Åkesson har större sannolikhet än Lövin, Sjöstedt, Ebba B, Björklund och Batra.

Kommer du ihåg att svensk media utropade Trump som chanslös. Brexit som omöjligt?

I vanliga fall brukar folk begripa andemeningen i ett långt ord även om det saknas en bokstav.

Den grupp som hatar sd som pesten må vara högljudd, men speciellt stor är den inte. Vanligt folk har en mer pragmatisk syn på sd och förstår varför de blivit så stora.
    För att Åkesson ska kunna bli statsminister krävs det inte bara att någon/några börjar samarbeta med hans parti utan att de dessutom har fått i uppdrag att bilda regering. Sedan måste minst 50% av kammarens samtliga riksdagsledamöterna rösta för honom vid en eventuell nominering till statsministerposten.

Dream on säger jag bara. Åkesson är fortfarande en partiledare som flest personer har minst förtroende för. Hur än mycket de frälsta ropar <3 Jimmie är de utanför partiet inte alls lika övertygande om hans förträfflighet.

Jag frågade vilken stat du menade, så sluta tjata om dina gamla stavfel som ingen bryr sig om.

SD stora? Då är väl jag ovanligt folk som tycker 1/4 eller 1/5 är stort i förhållande till 3/4 eller 4/5. Vi har inga stora partier i Sverige, mer än möjligen S, men du kanske är inne på din låtsasstat igen.

• klyban
    nihka skrev 2017-05-24 09:42:14 följande:
    För att Åkesson ska kunna bli statsminister krävs det inte bara att någon/några börjar samarbeta med hans parti utan att de dessutom har fått i uppdrag att bilda regering. Sedan måste minst 50% av kammarens samtliga riksdagsledamöterna rösta för honom vid en eventuell nominering till statsministerposten.

Dream on säger jag bara. Åkesson är fortfarande en partiledare som flest personer har minst förtroende för. Hur än mycket de frälsta ropar <3 Jimmie är de utanför partiet inte alls lika övertygande om hans förträfflighet.

Jag frågade vilken stat du menade, så sluta tjata om dina gamla stavfel som ingen bryr sig om.

SD stora? Då är väl jag ovanligt folk som tycker 1/4 eller 1/5 är stort i förhållande till 3/4 eller 4/5. Vi har inga stora partier i Sverige, mer än möjligen S, men du kanske är inne på din låtsasstat igen.
    Det är 5år kvar, mycket kan hända som tex moderatsamarbete som det pratats om nyss Katt
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-05-24 09:32:38 följande:
    Nej, jag undrar inte i vilket land nästa statsminister skulle kunna heta Annie Lööf - händer det så blir det i Sverige.

Det land där Jimmie Åkesson blir statsminister 2022 kallas Fantasiien och det hittar du inte på någon karta. bara i huvudet på anhängarna.

Problemet är att alternativa medier och alternativa fakta har förstärkt tron på att den egna åsiktsrännilen är en bred flod som växer sig allt större och sveper med allt fler i insikt om att SD är och har svaret.
    Det glädjer mig att du höjt din nivå ett snäpp. Jag bedömer dock att Åkesson har större chanser än Annie Lööf 2017. Du nämner ju själv så kallade alternativa medier som en framgångsfaktor för sd. Jag tror Aftonbladet får vänja sig vid att yttrandefriheten gäller alla. Allt färre går på Aftonbladets lögner.

Sd har inte lösningen på de stora problem vi står inför. Det har inte Löfvén heller.
    Många har insett att okontrollerad massinvandring knappast kommer göra situationen bättre. Sd's vinnarvapen är att de har förtroende i denna enda fråga.
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-05-24 09:42:14 följande:

Fel igen. Det räcker att färre än 175 röstar emot honom. Det är således helt okej med nedlagda röster. Vi kan mycket väl hamna i ett läge där vare sig röran eller Alliansen vill bilda regering, eftersom de blir så pass beroende av sd. Då finns risken att de släpper regeringsbildandet till herr Åkesson.

Annars korrekt att Åkesson väcker starka känslor. Jag tror de flesta har förtroende för att Fridolin vill ha massinvandring, Sjöstedt vill höja skatten coh Åkesson vill stoppa invandringen. Förtroendeomröstningar är meningslösa eftersom folk svarar på en annan fråga.

Varför frågade du vilken stat? Förstod du verkligen inte vilken stat jag menade? Ungefär som att jag frågar dig vilken Åkesson du pratar om? KAnske Sune Åkesson i Säffle, är det han du inte tror kommer vinna valet. Om vi nu ska hålla oss på den nivån.

Sd är troligen Sveriges största parti just nu. Så om du tycker s är stora så måste du tycka sd är jättestora.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-05-25 00:07:20 följande:
    Det glädjer mig att du höjt din nivå ett snäpp. Jag bedömer dock att Åkesson har större chanser än Annie Lööf 2017. Du nämner ju själv så kallade alternativa medier som en framgångsfaktor för sd. Jag tror Aftonbladet får vänja sig vid att yttrandefriheten gäller alla. Allt färre går på Aftonbladets lögner.

Sd har inte lösningen på de stora problem vi står inför. Det har inte Löfvén heller.
    Många har insett att okontrollerad massinvandring knappast kommer göra situationen bättre. Sd's vinnarvapen är att de har förtroende i denna enda fråga.
    Ja, det är sannolikt att SD är större än C efter valet 2018 men att Åkesson skulle bli statsminister är lika orimligt som att Fridolin blir nästa statsminister.

Annie Lööf kan däremot bli statsminister på flera tänkbara sätt, som ledare för alliansen eller som ledare för en blocköverskridande regering.

Det är dessutom troligt att C blir större än M vid valet.

Notera gärna hur det gått för M sedan Batra förklarade att hon kan tänka sig att samarbeta med SD i vissa frågor, inte bilda regering med, inte diskutera budget eller invandringspolitik med utan bara i vissa frågor. Inte desto mindre har M med ett alternativt språkbruk kollapsat efter denna eftergift gentemot ett rasistiskt parti.

Det där med alternativa medier och alternativa sanningar lockar inte svensken i gemen. Till funktionen är de bara snuttefiltar för den som inte vill bli störd av verkligheten.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • klyban
    man och nöjd skrev 2017-05-25 00:07:20 följande:

Fortsätter skiftningarna i höger blocket, och SD inte tar majoritet. och högerblocket vinner.
    Så är det inte alls otroligt att Lööf får vara statsminister.
    Och detta är väl inte alls otroligt det sker redan nu 2018, men mycket kan hända dit.

Nikha sa ovan att man har hela tiden flyttat fram SD och att nästa gång ska de minsann rensa ut valet och ta majoritet.
    Jag börja göra mina analyser redan 2011, med sikte på 2022.
    Och var analyssteg jag gjort, har jag trott att jag överdrivit lite, men visat sig tvärtom att jag varit för försiktig i analysen när det sen kom till valresultat.
    Och även nu så är man klart över min analys som var ~22-24% till 2018.

Och det jag har till stor del grundat min analysutveckling på, är just att man vägrar diskutera invandrarpolitik och då att analysen går ut på att folk söker sig dit där man tar tag i frågan.
    Och alla som inbillar sig de som röstar på Sd är rasister är galna, och spelar SD rätt i händerna.
    För folk fungerar så, och då som att "du ska faan inte berätta för mig vad jag ska göra", och sen gör tvärtom.
    Så funkar människor.

Och att vi idag inte längre är ett demokratiskt samhälle, verkar inte oroa någon.
    Det oroar mig, då SD helt garanterat kommer var hämndlystna när de får makt, och returnera tjänsten i att ignorera demokrati.
    Men som man bäddar får man ligga säger nån.

• nihka
    man och nöjd skrev 2017-05-25 00:17:31 följande:
    Fel igen. Det räcker att färre än 175 röstar emot honom. Det är således helt okej med nedlagda röster. Vi kan mycket väl hamna i ett läge där vare sig röran eller Alliansen vill bilda regering, eftersom de blir så pass beroende av sd. Då finns risken att de släpper regeringsbildandet till herr Åkesson.

Annars korrekt att Åkesson väcker starka känslor. Jag tror de flesta har förtroende för att Fridolin vill ha massinvandring, Sjöstedt vill höja skatten coh Åkesson vill stoppa invandringen. Förtroendeomröstningar är meningslösa eftersom folk svarar på en annan fråga.

Varför frågade du vilken stat? Förstod du verkligen inte vilken stat jag menade? Ungefär som att jag frågar dig vilken Åkesson du pratar om? KAnske Sune Åkesson i Säffle, är det han du inte tror kommer vinna valet. Om vi nu ska hålla oss på den nivån.

Sd är troligen Sveriges största parti just nu. Så om du tycker s är stora så måste du tycka sd är jättestora.
    Ja, jag bortsåg från nerlagda röster. Annars var allt jag sa helt korrekt.
    Vad du tror är helt irrelevant. Det finns mätningar på vilket förtroende de olika partiledarna har och Åkesson är populär bland sina egna men ligger i toppen ihop med Fridolin (61 respektive 62%) när det gäller vem man särskilt har ett ganska/mycket litet förtroende för. Roligt för honom att ligga på topp för något även om det är att vara sämst
    http://www.dn.se/nyheter/politik/fortroendet-for-kinberg-batra-fortsatter-rasa/

Åkesson väcker inte starka känslor, men hans parti gör det. Finns det någon med mer urvattnad framtoning bland partiledarna? Jag har inte för vana att kalla folk för öknamn, men Tråkesson som jag har sett att han kallas av andra kännetecknar knappast någon som väcker starka känslor. Men Åkesson passar bra på sin post. Det krävs en färglös mellanmjölkslösning som man själv kan färglägga allt efter tycke och smak för att passa både svenssons och högerextremister som försöker samsas under samma ideologiska tak.

Eftersom Åkesson är helt chanslös till statsministerposten i Sverige måste jag fråga vilken stat du tänkte att han skulle leda.

Hahahaha! Nej, SD är inte ens troligtvis det största partiet. Dina vidlyftiga fantasier ändrar inte på något. Du behöver lära dig att skilja på fakta och önsketänkande.

Och jag tycker inte S är stora, jag sa uttryckligen att vi inte har några stora partier i Sverige. Möjligen med undantag av S som är det största partiet. Någon kan ju tycka det är stort med ca 30%.
  • klyban
    nihka skrev 2017-05-25 13:40:30 följande:
    Ja, jag bortsåg från nerlagda röster. Annars var allt jag sa helt korrekt.
    Vad du tror är helt irrelevant. Det finns mätningar på vilket förtroende de olika partiledarna har och Åkesson är populär bland sina egna men ligger i toppen ihop med Fridolin (61 respektive 62%) när det gäller vem man särskilt har ett ganska/mycket litet förtroende för. Roligt för honom att ligga på topp för något även om det är att vara sämst smile2.gif
    www.dn.se/nyheter/politik/fortroendet-for-kin.../

Åkesson väcker inte starka känslor, men hans parti gör det. Finns det någon med mer urvattnad framtoning bland partiledarna? Jag har inte för vana att kalla folk för öknamn, men Tråkesson som jag har sett att han kallas av andra kännetecknar knappast någon som väcker starka känslor. Men Åkesson passar bra på sin post. Det krävs en färglös mellanmjölkslösning som man själv kan färglägga allt efter tycke och smak för att passa både svenssons och högerextremister som försöker samsas under samma ideologiska tak.

Eftersom Åkesson är helt chanslös till statsministerposten i Sverige måste jag fråga vilken stat du tänkte att han skulle leda.

Hahahaha! Nej, SD är inte ens troligtvis det största partiet. Dina vidlyftiga fantasier ändrar inte på något. Du behöver lära dig att skilja på fakta och önsketänkande.

Och jag tycker inte S är stora, jag sa uttryckligen att vi inte har några stora partier i Sverige. Möjligen med undantag av S som är det största partiet. Någon kan ju tycka det är stort med ca 30%.
    Han är inte en sådan person som ska röra upp känslor, utan han argumenterar och där är han en mästare.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten