• KillBill

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • FDFMGA
    nihka skrev 2017-05-23 09:09:48 följande:
    Ungefär som min anal som det återigen har blivit populärt att uttala sig om.

Att "debattera" med högerextremister är en underlig upplevelse som ofta ser ut som en monolog i efterhand. 

Moderaterna vet nog inte vad de släpper in när de ställer dörren aldrig så lite på glänt.
    Lyckligtvis lär somliga vara betydligt mer intresserad av den egna  än av andras.

Till saken. Märkligt att en sådan lättförståelig kommentar som "I vilken stat då" ska bli obegriplig.

Jag tycker det är oroande när man medvetet placerar sig i åsiktskorridorer som är så trånga att man drabbas av språkligt "tunnelseende".

Är du dum eller cyklar du på månen brukade vi ungar säga när jag var barn, och alla förstod uttrycket utan att det behövde förklaras. 

Från åsiktskorridoren skulle väl svaret bli att det inte går att cykla på månen .smile2.gif
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    nihka skrev 2017-05-23 00:53:11 följande:
    Jag vet. Finns det något mer strömlinjeformat PK än en högerextremist?

Men då blir Åkesson invandrare smile2.gif

Har du några S-statsministerkandidater? Om det finns en kvinna som kan fylla skorna är det verkligen dags att Sverige får sin första kvinnliga statsminister. Kanske blir det Lööf.

Aha, tråden har rensats. Det var väl för väl.

Då petar jag in mitt svar här i ställetSkrattande

Till saken. Märkligt att en sådan lättförståelig kommentar som "I vilken stat då" ska bli obegriplig.

Jag tycker det är oroande när man medvetet placerar sig i åsiktskorridorer som är så trånga att man drabbas av språkligt "tunnelseende".

Är du dum eller cyklar du på månen brukade vi ungar säga när jag var barn, och alla förstod uttrycket utan att det behövde förklaras. 

Från åsiktskorridoren skulle väl svaret bli att det inte går att cykla på månen .smile2.gif
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-05-23 09:21:22 följande:
    Lyckligtvis lär somliga vara betydligt mer intresserad av den egna  än av andras.

Personer som rör sig i den smala åsiktskorridoren är oerhört lättkränkta samtidigt som okvädesord flyger ur munnen.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2017-05-23 00:53:11 följande:
    Jag vet. Finns det något mer strömlinjeformat PK än en högerextremist?

Men då blir Åkesson invandrare smile2.gif

Har du några S-statsministerkandidater? Om det finns en kvinna som kan fylla skorna är det verkligen dags att Sverige får sin första kvinnliga statsminister. Kanske blir det Lööf.

Nej, jag har nog inte det - men hellre Ann Linde än Annie Lööf som Sveriges första kvinnliga statsminister.

Det är väl inget egentligt fel på Löfven - men någon talare är han inte.
  • klyban
    nihka skrev 2017-05-23 09:43:05 följande:
    Personer som rör sig i den smala åsiktskorridoren är oerhört lättkränkta samtidigt som okvädesord flyger ur munnen.

Hmm, jag vet, och sett det många gånger Drömmer

SD kommer äga riksdagen 2022, det är bara börja och förbereda dig.
    Och om Åkesson blir statsminister spelar ingen roll, det kommer bli kaos om inte det börjar samarbeta.
    Och få de övriga partier börja diskutera invandrarpolitik igen och offentligt, lär nog ta ett tag.
    Så tack för den.

• man och nöjd
    nihka skrev 2017-05-23 00:02:56 följande:
    Nej, det var mer din borttappade stat som jag hängde upp mig på.

Åkesson har inte inte alls samma chans att bli statsminister i Sverige som alla andra. Det är olika stor sannolikhet för samtliga partiledare och sannolikheten att det blir Åkesson är försumbar. Jag har redan förklarat varför.
    Samma chans. Olika sannolikhet. Åkesson har större sannolikhet än Lövin, Sjöstedt, Ebba B, Björklund och Batra.

Kommer du ihåg att svensk media utropade Trump som chanslös. Brexit som omöjligt?

I vanliga fall brukar folk begripa andemeningen i ett långt ord även om det saknas en bokstav.

Den grupp som hatar sd som pesten må vara högljudd, men speciellt stor är den inte. Vanligt folk har en mer pragmatisk syn på sd och förstår varför de blivit så stora.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-05-23 09:21:22 följande:

Försöker du kalla någon dum utan att bli anmäld? Vem isåfall?

sd är redan nu Sveriges största parti, men du utropar Annie Lööf till statsministerknadidat. Till på köpet insinuerar du att jag som s-väljare skulle vara högerextremist. Gäsp.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-05-23 21:18:34 följande:
    Försöker du kalla någon dum utan att bli anmäld? Vem isåfall?

sd är redan nu Sveriges största parti, men du utropar Annie Lööf till statsministerknadidat. Till på köpet insinuerar du att jag som s-väljare skulle vara högerextremist. Gäsp.
    Nej, om du syftar på "År du dum eller cyklar du på månen" så ska du inte tolka det bokstavligt. Man brukade säga detta när någon inte förstått en självklarhet.

Det kan finnas en mängt orsaker till detta. Den jag anser troligast är att de högerradikalas åsiktskorridor är så trång att de som bara får stimulans därifrån förlorar i språkförståelse.

Jag tror alltså inte att du ska fokusera på det borttappade S-et i statminister utan det faktum att det är så orimligt att Åkesson ska bli statsminister att den givna repliken blir en variant av "Jaha, i vilken stat då".

För ett år sen handlade var och varannan tråd här på FL om att SD skulle få majoritet efter valet 2018, nu är det 2022 som gäller och sen blir det...

Känner du till "Sagan om mäster skräddare". En man går till skräddaren för att få en rock sydd. Den ska vara klar nästa lördag. Lördagarna går och för varje besök hos skräddaren får mannen besked om att det inte bidde det överenskomna, men att det ska bli nästa lördag men då ett mindre plagg.

Vid det nästsista besöket får mannen besked om att det ska bli en tummetott som ska vara klar nästa lördag.

Vid det sista besöket får han veta att "Det bidde ingenting". Och då gick mannen därifrån för att aldrig återvändaGlad
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-05-23 22:10:12 följande:
    Nej, om du syftar på "År du dum eller cyklar du på månen" så ska du inte tolka det bokstavligt. Man brukade säga detta när någon inte förstått en självklarhet.

Det kan finnas en mängt orsaker till detta. Den jag anser troligast är att de högerradikalas åsiktskorridor är så trång att de som bara får stimulans därifrån förlorar i språkförståelse.

Jag tror alltså inte att du ska fokusera på det borttappade S-et i statminister utan det faktum att det är så orimligt att Åkesson ska bli statsminister att den givna repliken blir en variant av "Jaha, i vilken stat då".

För ett år sen handlade var och varannan tråd här på FL om att SD skulle få majoritet efter valet 2018, nu är det 2022 som gäller och sen blir det...

Känner du till "Sagan om mäster skräddare". En man går till skräddaren för att få en rock sydd. Den ska vara klar nästa lördag. Lördagarna går och för varje besök hos skräddaren får mannen besked om att det inte bidde det överenskomna, men att det ska bli nästa lördag men då ett mindre plagg.

Vid det nästsista besöket får mannen besked om att det ska bli en tummetott som ska vara klar nästa lördag.

Vid det sista besöket får han veta att "Det bidde ingenting". Och då gick mannen därifrån för att aldrig återvändaGlad
    Är du dum eller cyklar du på månen? Man brukar säga så när någon ej förstått en självklarhet.

Du har aldrig tänkt på att den som befinner sig i en korridor (bred eller smal) har svårt att bedöma bredden på en annan korridor?

Att Åkesson blir statsminister 2022 är inte så osannolikt som du tror. Hans parti ökade med nästan 200% i valet 2014. Enligt vissa opinionsundersökningar har han ökat med över 100% till send dess. Vi vet inte vart det leder, men utvecklingen är minst sagt oroande.

Du undrar inte i vilket stat Annie Lööf skulle kunna bli statsminister?

Jo, jag känner till den historien, so what?
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-05-24 00:04:01 följande:
    Är du dum eller cyklar du på månen? Man brukar säga så när någon ej förstått en självklarhet.

Du har aldrig tänkt på att den som befinner sig i en korridor (bred eller smal) har svårt att bedöma bredden på en annan korridor?

Att Åkesson blir statsminister 2022 är inte så osannolikt som du tror. Hans parti ökade med nästan 200% i valet 2014. Enligt vissa opinionsundersökningar har han ökat med över 100% till send dess. Vi vet inte vart det leder, men utvecklingen är minst sagt oroande.

Du undrar inte i vilket stat Annie Lööf skulle kunna bli statsminister?

Jo, jag känner till den historien, so what?
    Nej, jag undrar inte i vilket land nästa statsminister skulle kunna heta Annie Lööf - händer det så blir det i Sverige.

Det land där Jimmie Åkesson blir statsminister 2022 kallas Fantasiien och det hittar du inte på någon karta. bara i huvudet på anhängarna.

Problemet är att alternativa medier och alternativa fakta har förstärkt tron på att den egna åsiktsrännilen är en bred flod som växer sig allt större och sveper med allt fler i insikt om att SD är och har svaret.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten