• KillBill

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • nattuw
    nihka skrev 2017-05-28 15:32:33 följande:
    Resonerar du på samma sätt med ISIS? Lägga ner kritiken, resonera mer med dem, bjuda in till samarbete och kanske utse deras ledare till statschef för att "bekämpa" dem?
    Din jämförelse är ett hån mot de som drabbas av IS terror.
  • nihka
    nattuw skrev 2017-05-28 17:19:15 följande:
    Din jämförelse är ett hån mot de som drabbas av IS terror.
    Min jämförelse är ett hån mot alla som säger att man ska "bekämpa" något genom att anamma det.
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-05-28 15:12:05 följande:
    Ja, det kan vi vara. Rent teoretiskt räcker det med en röst om alla andra lägger ner sina röster till statsministerposten och sannolikheten för att det ska hända är lika med noll.

På vilket sätt har jag "missuppfattat" ditt resonemang?

Klart jag kan säga dig: de tillfrågade fick välja fler än ett alternativ.

Det är väl inte Åkesson jag är intresserad av utan den han debatterar mot.  

Hur kan du titta på eller skita i något som du påstår inte finns?
    Haha, så länge människor är inblandade finns det en sannolikhet för allt.

Du har missuppfattat mitt resonemang och slutsatser kapitalt. Det var nog lite för komplext.

När flera alternativ ges begänsas möjliga slutsatser. T.ex vet man inte längre att dessa väljare står längst ifrån Åkesson.

Vilken Åkesson är det du inte är intresserad av?

Vad är det jag tittat på/skitit i som jag påstår inte finns?

• man och nöjd
    nihka skrev 2017-05-28 17:26:03 följande:
    Min jämförelse är ett hån mot alla som säger att man ska "bekämpa" något genom att anamma det.
    Vem har sagt det?
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-05-28 15:32:33 följande:
    Resonerar du på samma sätt med ISIS? Lägga ner kritiken, resonera mer med dem, bjuda in till samarbete och kanske utse deras ledare till statschef för att "bekämpa" dem?

Jag kommer inte att rösta på M igen pga deras linje om ett begränsat samarbete med SD. Jag är av åsikten att man inte samarbetar på NÅGOT sätt med ett främlingsfientligt, rasistiskt, islamofobiskt, kvinnofientligt och homofobiskt parti. Och många med mig att döma av Ms ras i opinionsundersökningar.

Det har blåst (extrem)högervindar i hela Europa under ett antal år nu - något som var prognostiserat långt före det tog fart. Det har inget att göra med någon "pk-elit". "Pk-elit" är ju hittepå just från extremhögern.
    De ska kallas Daesh. Det där du kallar dem är vad de själva vill bli kallade.

Lägga ner kritiken? Absolut inte, se till att den är relevant bara.
    Resonera med dem? Ja, absolut.
    Bjuda in till samarbete? Nej
    Utse deras ledare till kung? Nej, tror inte det.

Jag har svårt att tro att du någonsin röstat på m, men jag kommer inte heller rösta på m igen - p.g.a DÖ.

Jag är av åsikten att sd är främlingsfientligt, (dina andra epitet håller inte riktigt). För mig är det okej att samarbeta till och med med kommunister för att få igenom sin egen politik. Mp står för fri invandring, vilket kan vara lika illa som främlingsfientlighet. Sd är helt enkelt svaret på en huvudlös politik senaste 8 åren.

Till sist: Det är pk-eliten som gör sd möjliga.
  • nihka
    man och nöjd skrev 2017-05-28 17:37:47 följande:
    Haha, så länge människor är inblandade finns det en sannolikhet för allt.

Du har missuppfattat mitt resonemang och slutsatser kapitalt. Det var nog lite för komplext.

När flera alternativ ges begänsas möjliga slutsatser. T.ex vet man inte längre att dessa väljare står längst ifrån Åkesson.

Vilken Åkesson är det du inte är intresserad av?

Vad är det jag tittat på/skitit i som jag påstår inte finns?
    Då förstår jag hur du tänker. Allt är möjligt och då kan ju även Gudrun Schyman bli nästa statsminister. Hon behöver bara komma in i riksdagen och få en röst om alla andra lägger ner sina

Jag tror inte jag har missuppfattat något och de tankar du har presenterat är inte komplexa. Mer naivt önsketänkande.

SDs partiledare Jimmie Åkesson (JÅ) är jag inte intresserad av att lyssna på mer.

JÅ hamnade på jumboplats ihop med Fridolin. Då har man inte ett brett stöd.

Det fanns ju inga TV-debatter med JÅ sa du ju, så hur kan du "skita" i dem?
  • nihka
    man och nöjd skrev 2017-05-28 17:38:20 följande:
    Vem har sagt det?
    Det finns de som tror att man kan "samarbeta bort" oönskade element.
  • nihka
    man och nöjd skrev 2017-05-28 17:49:54 följande:
    De ska kallas Daesh. Det där du kallar dem är vad de själva vill bli kallade.

Lägga ner kritiken? Absolut inte, se till att den är relevant bara.
    Resonera med dem? Ja, absolut.
    Bjuda in till samarbete? Nej
    Utse deras ledare till kung? Nej, tror inte det.

Jag har svårt att tro att du någonsin röstat på m, men jag kommer inte heller rösta på m igen - p.g.a DÖ.

Jag är av åsikten att sd är främlingsfientligt, (dina andra epitet håller inte riktigt). För mig är det okej att samarbeta till och med med kommunister för att få igenom sin egen politik. Mp står för fri invandring, vilket kan vara lika illa som främlingsfientlighet. Sd är helt enkelt svaret på en huvudlös politik senaste 8 åren.

Till sist: Det är pk-eliten som gör sd möjliga.
    I Sverige kallas de för ISIS. Jag kallade dem för Daesh precis efter Nice, men det har inte slagit igenom här.

Relevant kritik mot SD - inget annat.
    Resonera med SDare - gör jag.
    Bjuda in till samarbete med SD - Nej.
    Utse SDs ledare till statsminister - Nej.

Låter som vi är ganska överens där.

Klart jag har, du vill bara inte att det ska vara så. Själv ifrågasätter jag inte vad du säger om vilket parti du har röstat på.

Lämpliga epitet på SD är främlingsfientligt, rasistiskt, islamofobiskt, kvinnofientligt och homofobiskt. För en del är SDs ställning i dessa frågor en deal breaker eftersom man inte hittar något annat parti som lever upp till detta.

Till sist: SDare gör SD möjligt. SD skyller det mesta på andra och partiet har så låg status att till och med de övertygade kan skylla på att de kände sig "tvungna". Dags att ta ansvar för sina handlingar. 

Själv tycker jag inte att det är något problem med att SD finns. Även främlingsfientliga, rasistiska, islamofobiska, kvinnofientliga och homofobiska personer behöver ett parti som representerar deras åsikter.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2017-05-28 15:00:33 följande:
    SvD en moderattidning? Nu tror de visserligen det själva, men har du inte hört från FLs minst upplysta trasiga papegoja att SvD är en "en muslimkramande tidning" smile2.gif

Jag tror M iaf under AKB har backat in sig i ett hörn. Hon kan ju inte med någon trovärdighet i behåll backa på SD-samarbetet. En ny partiledare skulle kunna driva den tidigare linjen, men splittringen inom partiet finns likväl kvar.

Om AKBs utlysande av det ringa samarbetet hon ändå gick ut med resulterade i ett sådant ras, vad skulle då ett uttalande om ett regeringssamarbete leda till? "Kollaps"? smile2.gif
    Visst, SvD anses väl av skrikhögern vara en vänstertidning.

Hursomhelst är det min favorittidning. Mycket kunniga journalister och det faktum att tidningen på åsiktsplats och i viss mån även i fråga om nyhetsvärdering är högervriden stör mig inte.

Till skillnad från SD-aktivister och skrikhögerns röster har jag inte något större behov av att uteslutande få mina egna åsikter bekräftade.

Just moderaternas katastrofala misstag att närma sig SD visar hur illa det kan gå när man bara lyssnar på sådant som stryker den egna uppfattningen medhårs.

Det är ofattbart att man tillät KD att sabotera decemberöverenskommelsen och obegripligt att man trodde sig kunna vinna politiskt på samarbete med SD. 

Men nu ser det politiska landskapet ut som det gör och Batra kommer aldrig att kunna bli statsminister, vilket hon annars med stor sannolikhet hade blivit efetr valet 2018.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-05-28 19:12:33 följande:
    Visst, SvD anses väl av skrikhögern vara en vänstertidning.

Hursomhelst är det min favorittidning. Mycket kunniga journalister och det faktum att tidningen på åsiktsplats och i viss mån även i fråga om nyhetsvärdering är högervriden stör mig inte.

Till skillnad från SD-aktivister och skrikhögerns röster har jag inte något större behov av att uteslutande få mina egna åsikter bekräftade.

Just moderaternas katastrofala misstag att närma sig SD visar hur illa det kan gå när man bara lyssnar på sådant som stryker den egna uppfattningen medhårs.

Det är ofattbart att man tillät KD att sabotera decemberöverenskommelsen och obegripligt att man trodde sig kunna vinna politiskt på samarbete med SD. 

Men nu ser det politiska landskapet ut som det gör och Batra kommer aldrig att kunna bli statsminister, vilket hon annars med stor sannolikhet hade blivit efetr valet 2018.
    Ja, SvDger alltigenom ett seriöst intryck. Hamnar ofta där på nätet, men det har blivit fler betalartiklar. Visserligen förståeligt.

Ja, jag såg riktigt fram emot det - men nu får det bli någon annan som nyper titeln Sveriges första kvinnliga statsminister.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten