• KillBill

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • K Markatta
    KillBill skrev 2017-05-31 19:52:06 följande:
    Är inte S 1:a? Jag undrar vilket parti som var 2 och 3
    Vet inte. Gissade på att C gått om men det är ju inte säkert. M har tappat väljare till C och SD i alla fall samtidigt som S troligtvis också backat.
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2017-05-31 19:55:38 följande:
    Vet inte. Gissade på att C gått om men det är ju inte säkert. M har tappat väljare till C och SD i alla fall samtidigt som S troligtvis också backat.

C har varit ett litet part i Stockholm och även SD har haft lägre stöd i Stockholm än i övriga landet (i senaste valet var tom FI större än SD). Om Moderaterna som var största parti i valet 2014 har halkat ner på en fjärdeplats med bara  stöd av 14% av Stockholmarna så har det verkligen hänt något dramatiskt.

Så här fördelades rösterna i Stockholm i valet 2014.

• KillBill
    KillBill skrev 2017-05-31 20:16:11 följande:

C har varit ett litet part i Stockholm och även SD har haft lägre stöd i Stockholm än i övriga landet (i senaste valet var tom FI större än SD). Om Moderaterna som var största parti i valet 2014 har halkat ner på en fjärdeplats med bara  stöd av 14% av Stockholmarna så har det verkligen hänt något dramatiskt.

Så här fördelades rösterna i Stockholm i valet 2014.

Det är tydligen en mindre opinionsundersökning som har genomförts så man ska nog inte dra för stora växlar av resultatet. Skulle det stämma så skulle det vara en fullständig katastrof för moderaterna som i så fall har förlorat mer än 60% av väljarna de senaste 10 åren.  Om resultat även är representativt för riksdagsvalet så skulle kända moderatprofiler från Stockholm såsom Beatrice Ask, Maria Abrahamsson, Sofia Arkelsten och Johan Forssell sitt löst 

• man och nöjd
    nihka skrev 2017-05-31 00:10:36 följande:
    Nej, jag är inte alternativ.

Enligt källan jag refererade till har M tappat 9%. Tabellen har inte med maj månad.

Gillar du inte min källa? För "PK" kanske?
    Du menar källan som du inte refererade till.

• man och nöjd
    nihka skrev 2017-05-31 00:18:53 följande:
    Han slutade kalla sig kommunist för över 10 år sedan. Sedan är han inte Vänsterpartiets ledare.
    Slutsats: Han är fortfarande kommunist, men kallar sig inte det längre.

Rätt ovanligt för en moderat att försvara Ohly...
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-05-31 13:45:31 följande:

M nu bara fjärde största partiet i Stockholm enligt interna M-mätningar och enligt dessa nere på 14 procent.

Så kan det gå när man väljer att vingla fram efter skrikhögerns taktpinneSkrattande

I och för sig ska man inte underskatta betydelsen för opinionen av det moderata vanstyret i Stockholms läns landsting där man slösar bort skattebetalarnas pengar till konsulter och privata intressenter som flockas i en aldrig sinande ström till vrakrean av offentliga medel. Och detta samtidigt som sjukvården är på väg att kollapsa trots att landstinget egentligen har de i särklass bästa förutsättningarna i Sverige att bedriva en effektiv sjukvård.

www.di.se/nyheter/gigantiskt-ras-for-moderaterna-i-stockholm/

Folk har börjat fatta konsekvensen av DÖ-politiken.
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-05-31 09:34:07 följande:
    Nu är det så att blocken inte anser den andra parten som katastrof utan DÖ kom till för att möjliggöra minoritetsregeringar utan att katastrofen SD skulle förhindra allt under solen med undantag av sig själva.
    Dagens regering och budgetar är ju kraftigt influerade av av och de gamla kommunisterna. Jag tror de flesta moderatat eller f.d moderata väljarna inser att detta är katastrofalt.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten