• KillBill

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • anaxo

Har lämnat Fredriks M när AKB ville gifta sig med nazisterna jag tyckte Fredriks idé att flytta partiet mot mitten tilltalade mig och jag förmodar att C+L+S är att föredra för Sveriges välbefinnande och utveckling

• FDFMGA
    KillBill skrev 2017-06-01 19:29:08 följande:

Det finns en del intressanta trender om man tittar på SCBs opinionsundersökningar från hösten 2015 (när flyktingkatastrofen var som värst) och framåt:

- De rödgröna har ökat med 3% medan alliansen har minskat med 1%

- SD har tappat 1,5 %  sedan hösten 2015 och att SD idag är näst största parti beror alltså framförallt på att moderaterna går så dåligt.

- Sedan hösten 2015 har partier som är positiva till flyktingmottagande (C+MP+V) ökat 4,2%.

- Det brunblå alternativet (SD+ M) har sedan hösten 2015 tappat 7% medan mittenpartierna S+MP+L+C tillsammans har ökat 6%

Det där är viktigt och förbises ofta när man talar om högerpopulismens framfart.

Mycket tyder på att den nådde sin kulmen i Sverige 2015 och som du skriver har de brunblå tappat sju procentenheter sen hösten 2015.

Dessutom verkar det som att ju mer intimt M omfamnar SD desto fler anhängare lämnar då M utan att M för den skull vinner några från SD.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    anaxo skrev 2017-06-01 19:39:31 följande:
    Har lämnat Fredriks M när AKB ville gifta sig med nazisterna jag tyckte Fredriks idé att flytta partiet mot mitten tilltalade mig och jag förmodar att C+L+S är att föredra för Sveriges välbefinnande och utveckling
    Ja, många kommer nog att lämna M under deras resa tillbaka till den tid deras ledare Gösta Bohman kunde säga att folk i sydligare länder kan väl bo i plåtskjul och käka bananer.

Det blir en slags bananasplit för de som inte vill vara med på moderaternas resa bakåt i tiden på jakt efter partiets ursprungliga själ.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-06-01 00:14:33 följande:
    Jag tror att de flesta inser att det måste vara jobbigt se kommunister och deras verk bakom varenda buske.

Samarbete över blockgränserna och SD på den permanenta avbytarbänken avvärjer katastrof.
    Ja, det låter jobbigt att ha det så. Stackars dig.

Sjuklövern mot sd alltså, vad tror du det kommer leda till? Jo, 50-50.
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-06-01 01:31:53 följande:
    Kallar du siffrorna jag redovisade för "hittepå"?
    Nej
  • anaxo

ja olika ledare har haft olika obetänkta uttalanden som plåtskjul o bananer
    AKB uttalande att Stockholmare är smartare än lantisar
    AKB när hon kampanjade så lovade hon alla som valde henne fick en lättklädd bild

• felix le chat
    KillBill skrev 2017-06-01 19:29:08 följande:

Det finns en del intressanta trender om man tittar på SCBs opinionsundersökningar från hösten 2015 (när flyktingkatastrofen var som värst) och framåt:

- De rödgröna har ökat med 3% medan alliansen har minskat med 1%

- SD har tappat 1,5 %  sedan hösten 2015 och att SD idag är näst största parti beror alltså framförallt på att moderaterna går så dåligt.

- Sedan hösten 2015 har partier som är positiva till flyktingmottagande (C+MP+V) ökat 4,2%.

- Det brunblå alternativet (SD+ M) har sedan hösten 2015 tappat 7% medan mittenpartierna S+MP+L+C tillsammans har ökat 6%

Du resonerar som CNN 24 timmar innan valet i USA när Hillary skulle vinna en jordskreds seger men
    i realiteten gjorde ett fiaskoval.

• KillBill
    felix le chat skrev 2017-06-01 21:46:29 följande:
    Du resonerar som CNN 24 timmar innan valet i USA när Hillary skulle vinna en jordskreds seger men
    i realiteten gjorde ett fiaskoval.
    Jag redovisar bara hur resultatet har utvecklats i SCBs stora partisympatiundersökning. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nihka
    man och nöjd skrev 2017-06-01 20:00:06 följande:
    Ja

vad tror du det kommer leda till?
    OK. Du är kommunist Demon. Varför sa du inte det direkt? Då förstår jag mer varför du tjatar om kommunister hela tiden.

Ett led kommunister? DemonDemonDemon 
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten