• Anonym (paff)

Måste vi till socialen för att vi inte är gifta???

Herrejösses!

Har nu läst på att vi måste gå till vår kommuns socialnämnd för att fastställa faderskapet eftersom vi inte är gifta! Helt sjukt ju!
    Vi har flera barn sedan tidigare och har automatiskt fått hem papper från skatteverket efter varje förlossning. Vi har därefter skiljt oss pga attvi vill köpa hus och öka möjligheterna att få lån då en av oss inte är kreditvärdig ännu. Vi väntar nu ytterligare ett barn och har nu fått veta att vi måste gå till socialen pga att vi inte är gifta, ogillar detta skarpt, det är ju 2017 inte 1817.

Hur går det till? Blir man förhörd?

• Svar på tråden Måste vi till socialen för att vi inte är gifta???
  • Mollipur
    Anonym (Rutin) skrev 2017-01-17 17:01:27 följande:

Vi fick också svara på några enkla frågor. Vi pratade lite och frågade faktiskt varför de gör så här.

10% av barnen i Sverige har "fel" pappa på pappret... alltså 1 av 10. Ganska vanligt alltså att pappan inte är det fast han kanske till och med tror det.

Det bästa hade varit att göra dna test efter förlossningen på alla barn. Som rutin precis som att mamman aids-testas som gravid. Tycker jag!

Det där med 10% är en väl spridd myt. Ungefär ett barn på 100 har en annan biologisk far än de tror.

fof.se/tidning/2016/5/artikel/myten-om-den-bedragna-pappan
  • Anonym (q)

jag undrar bara om inte ert äktenskap och de löften ni gett varann är mer "heliga" än ett jäkla huslån? ni skiljer för att få bättre lån och sen ev gifta er igen?

• Nyfikna72

Skulle skatteverket sköta om det så skulle nog många få väääldigt långt att åka. Sverige består av mer än tätorter.

• EnAnonumius
    Anonym (paff) skrev 2017-01-17 16:31:17 följande:
    Jag förstår att myndigheter inte kan gissa, att det fastställs är naturligtvis viktigt, framförallt för barnet, men tycker bara att det är fel instans, tycker folkbokföringen är lämpligare.
    Och hur skall folkbokföringen kunna sköta detta menar du? Vet du vad folkbokföringen sysslar med i praktiken? Jag tvivlar på detta med tanke på att du svara med att "folkbokföringen" borde ju kunna sköta faderskapserkännandet.

Som jag skrev, det är inte socialen i sig, utan det är _familjerätten_ ni besöker, familjerätten ligger i de flesta kommuner på socialkontoret. De delar liksom "hus".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (flaw)

Det är väl snarare ganska rimligt att inte utgå från att han måste vara pappan eftersom ni skilt er.

• Anonym (Cee)
    Anonym (flaw) skrev 2017-01-17 18:39:45 följande:

Det är väl snarare ganska rimligt att inte utgå från att han måste vara pappan eftersom ni skilt er.

Det här nog till vanligheten efter en skilsmässa. Att man inte får barn ihop alltså . :)
  • Anonym (ja)

Gå och skriva på papper behöver ni göra som ogifta (skilda). Äldre gemensamma barn spelar ingen roll. Här i stan gör man det på Familjerätten.
    Föreslår att ni gör det före förlossningen och inte väntar till efter, både av praktiska och säkerhetsskäl.

• Anonym (ja)

Vad gäller om ni blir "förhörda" så beror det förmodligen på vem ni hamnar hos. När vi skrivit på papper för våra barn har personalen på plats varit extremt finkänsliga och vad vi intygat är att vi levt ihop under en mycket vitt tilltagen beräknad konceptionstid. Att fråga om jag haft sex med andra och annat jag läst att somliga råkat ut för var det inte tal om.
    Nu var vi uppåt de fyrtio och sammanboende sedan ett flertal år. Möjligen hade vi fått andra frågor om vi varit tjugo och särbo.

Vad gäller din upprördhet så har du ju valt att inte vara gift och då gäller regler för ogifta.

• Björnmossa

Vi fick inga konstiga frågor. De räknade ut ungefär när barnet kom till och visade sambon, sen fick han skriva på om han tyckte det verkade stämma. Kan se att vissa skulle tycka det var kränkande men det var helt okej för mig, alla karlar är ju inte lika bra på matte som min

• Anonym (faktor)
    Anonym (Rutin) skrev 2017-01-17 17:01:27 följande:

Vi fick också svara på några enkla frågor. Vi pratade lite och frågade faktiskt varför de gör så här.

10% av barnen i Sverige har "fel" pappa på pappret... alltså 1 av 10. Ganska vanligt alltså att pappan inte är det fast han kanske till och med tror det.

Det bästa hade varit att göra dna test efter förlossningen på alla barn. Som rutin precis som att mamman aids-testas som gravid. Tycker jag!

Nix, inte 10% av barnen i Sverige.

Max 10% av de barnen i Sverige där pappan är så osäker på faderskapet att man begär tester, och det är en enorm skillnad.

Det fanns 2003 inga vetenskapliga studier på en genomsnittlig svensk referensgrupp och du kan väl själv tänka ut att man inte testar om man känner sig tvärsäker, eller?

Enligt en iofs gammal artikel nedan så anser forskare på Rättsmedicinalverket att siffran är ca 2% sett över hela populationen.

www.aftonbladet.se/wendela/familj/article10348147.ab
Svar på tråden Måste vi till socialen för att vi inte är gifta???