Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Måste vi till socialen för att vi inte är gifta???

Anonym (paff) skrev 2017-01-17 09:42:09 följande:
    Herrejösses!

Har nu läst på att vi måste gå till vår kommuns socialnämnd för att fastställa faderskapet eftersom vi inte är gifta! Helt sjukt ju!
    Vi har flera barn sedan tidigare och har automatiskt fått hem papper från skatteverket efter varje förlossning. Vi har därefter skiljt oss pga attvi vill köpa hus och öka möjligheterna att få lån då en av oss inte är kreditvärdig ännu. Vi väntar nu ytterligare ett barn och har nu fått veta att vi måste gå till socialen pga att vi inte är gifta, ogillar detta skarpt, det är ju 2017 inte 1817.

Hur går det till? Blir man förhörd?
    Hur går det till?

Du kommer till socialkontoret, familjerätt närmare bestämt som ligger på socialkontoret i de flesta kommuner, för att fylla i pappren.

Blir man förhörd?

Nej man blir inte förhörd.
    Du skriver din namnteckning på att du intygar att karln är pappan
    Karln skriver på för att godkänna att han är fadern till ert barn.

Som sambos, som ni blev i samband med skilsmässan, så gäller inte Faderskapspresumtionen längre.

Varför är det sjukt nu 2017, men skulle inte varit det 1817?
    Du har ju inget äktenskap som pekar ut pappan,längre, det försvann i samband med skilsmässan.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (paff) skrev 2017-01-17 16:31:17 följande:
    Jag förstår att myndigheter inte kan gissa, att det fastställs är naturligtvis viktigt, framförallt för barnet, men tycker bara att det är fel instans, tycker folkbokföringen är lämpligare.
    Och hur skall folkbokföringen kunna sköta detta menar du? Vet du vad folkbokföringen sysslar med i praktiken? Jag tvivlar på detta med tanke på att du svara med att "folkbokföringen" borde ju kunna sköta faderskapserkännandet.

Som jag skrev, det är inte socialen i sig, utan det är _familjerätten_ ni besöker, familjerätten ligger i de flesta kommuner på socialkontoret. De delar liksom "hus".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Måste vi till socialen för att vi inte är gifta???