• Anonym (paff)

Måste vi till socialen för att vi inte är gifta???

Herrejösses!

Har nu läst på att vi måste gå till vår kommuns socialnämnd för att fastställa faderskapet eftersom vi inte är gifta! Helt sjukt ju!
    Vi har flera barn sedan tidigare och har automatiskt fått hem papper från skatteverket efter varje förlossning. Vi har därefter skiljt oss pga attvi vill köpa hus och öka möjligheterna att få lån då en av oss inte är kreditvärdig ännu. Vi väntar nu ytterligare ett barn och har nu fått veta att vi måste gå till socialen pga att vi inte är gifta, ogillar detta skarpt, det är ju 2017 inte 1817.

Hur går det till? Blir man förhörd?

• Svar på tråden Måste vi till socialen för att vi inte är gifta???
  • Anonym (paff)

Ja det är inga tvivel om vem som är pappa i vårt fall, mindre kul att behöva intyga det, jag lovar och svär att jag inte är lösaktig hahaha jag måste ta detta med humor.

Alla ni andra som är sambos eller så, tycker ni detta är normalt?

Jag tycker man borde få en blankett som kan skrivas under hos Skatteverket eller liknande.

• Anonym (Hm)

Fast det handlar inte om att kvinnor som är sambo ligger runt mer, utan att i och med äktenskapet tar mannen i förväg på sig faderskapet till alla barn hans fru föder. Någon ska man ju registrera som far ? hur ska myndigheterna veta vem?

• Anonym (.)
    Anonym (paff) skrev 2017-01-17 13:29:41 följande:

Ja det är inga tvivel om vem som är pappa i vårt fall, mindre kul att behöva intyga det, jag lovar och svär att jag inte är lösaktig hahaha jag måste ta detta med humor.

Alla ni andra som är sambos eller så, tycker ni detta är normalt?

Jag tycker man borde få en blankett som kan skrivas under hos Skatteverket eller liknande.

Nej, det är ju jättelöjligt. Man kan väl lika gärna ljuga hos socialen som på en blankett? Det blir ju bara ett ifrågasättande av kvinnan som egentligen är överflödigt. 
    För oss innebar det också att vi fick släpa en ettåring och en nyfödd bebis  i kylan genom snödrivorna till andra sidan av stan (pappan var ju tvungen att följa med, så vi kunde inte lämna ettåringen hemma). Kommer ihåg att det kändes jäkligt onödigt då.
  • Anonym (Myway)

På vilket sätt tar han på sig faderskapet i förväg iom giftermålet? Är han och barnet då automatiskt garanterade att han är pappan som kvinnan påstår är fallet? Jag menar, det viktiga är ju att barnet får rätt man registrerad som far i händelse av framtida sjukdom som kanske kräver donation eller är ärftlig eller liknande. Egentligen vore det mer legitimt att göra DNA-test istället för dessa frågor om sexpartners. Det är ju lätt att ljuga och hoppas komma undan med det.

TS, hittade detta:

"Har ni gemensamma barn sedan tidigare kan ni kontakta familjerätten och be att få faderskapshandlingarna hemskickade för påskrift".

www.uppsala.se/stod-och-omsorg/stod-till-barn-ungdom-och-familj/faststalla-faderskap-och-foraldraskap/

Då slipper ni gå till familjerätten åtminstone.

• Anonym (.)
    Anonym (Myway) skrev 2017-01-17 13:45:37 följande:

På vilket sätt tar han på sig faderskapet i förväg iom giftermålet? Är han och barnet då automatiskt garanterade att han är pappan som kvinnan påstår är fallet? Jag menar, det viktiga är ju att barnet får rätt man registrerad som far i händelse av framtida sjukdom som kanske kräver donation eller är ärftlig eller liknande. Egentligen vore det mer legitimt att göra DNA-test istället för dessa frågor om sexpartners. Det är ju lätt att ljuga och hoppas komma undan med det.

TS, hittade detta:

"Har ni gemensamma barn sedan tidigare kan ni kontakta familjerätten och be att få faderskapshandlingarna hemskickade för påskrift".

www.uppsala.se/stod-och-omsorg/stod-till-barn-ungdom-och-familj/faststalla-faderskap-och-foraldraskap/

Då slipper ni gå till familjerätten åtminstone.

Det verkar som sagt bero på kommun. Vi fick gå till socialen trots att vi gått igenom proceduren med vårt äldre barn året innan. Och jag har hört om andra som inte ens behövde gå dit vid första barnet, där de räckte med blanketten.
  • LFF
    Anonym (.) skrev 2017-01-17 13:40:08 följande:
    Nej, det är ju jättelöjligt. Man kan väl lika gärna ljuga hos socialen som på en blankett? Det blir ju bara ett ifrågasättande av kvinnan som egentligen är överflödigt. 
    För oss innebar det också att vi fick släpa en ettåring och en nyfödd bebis  i kylan genom snödrivorna till andra sidan av stan (pappan var ju tvungen att följa med, så vi kunde inte lämna ettåringen hemma). Kommer ihåg att det kändes jäkligt onödigt då.
    Det är exakt just därför man gör det innan bf. Då slipper man släpa med sig bebis.
  • Anonym (.)
    LFF skrev 2017-01-17 13:52:10 följande:
    Det är exakt just därför man gör det innan bf. Då slipper man släpa med sig bebis.
    Det fanns inte som alternativ hos oss. Vi fick kallelsen efter födseln, båda gångerna.
  • LFF
    Anonym (.) skrev 2017-01-17 13:55:24 följande:
    Det fanns inte som alternativ hos oss. Vi fick kallelsen efter födseln, båda gångerna.
    Vi gick ner till kommunens servicekontor och frågade om det gick att göra i förväg. Det var hösten 2013. Hade fått tipset från andra ogifta föräldrar (inte i vår kommun).
  • Anonym (KO)
    Anonym (.) skrev 2017-01-17 13:55:24 följande:
    Fast vad de menar är väl att du själv ska ringa upp socialen under graviditeten och be att få komma dit och skriva papper på faderskapet. Inte att de ska kalla dig redan innan barnet är fött. Förmodligen känner de inte ens till att barnet finns innan det är fött och registrerat hos myndigheterna.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Hm) skrev 2017-01-17 13:32:04 följande:

Fast det handlar inte om att kvinnor som är sambo ligger runt mer, utan att i och med äktenskapet tar mannen i förväg på sig faderskapet till alla barn hans fru föder. Någon ska man ju registrera som far ? hur ska myndigheterna veta vem?

Var någonstans skriver mannen på att han tar på sig det, som du skriver? När vi gifte oss fick vi ingen sådan information i alla fall. Om kvinnan är otrogen och blir gravid med någon annan vill väl knappast mannen stå som fader till det barnet.

Poängen är att det räcker med en underskrift, att skicka in en blankett. Hela utfrågningen som bara ska göras på vissa kvinnor kan man skippa helt.
Svar på tråden Måste vi till socialen för att vi inte är gifta???