Anonym (42) skrev 2017-01-18 06:16:50 följande:
Varför det sjukt.och fel att familjerätten har hand om att fastställa faderskapet?
Det somär riktigt sjukt i den här tråden är att ni går så långt som att skilja er bara för att kringå regler. Det är 2017 och inte 1817, trodde mänskligheten hade kommit längre i sin moral.
Också sjukt att ni tydligen skaffar barn efter barn trots ekonomiska problem. WTF liksom, du lever kanske mer i 1817 än du själv vill medge?
Sedan att du är arg och ogillar socialtjänsten för att de tydligen hjälpt din äldsta son som varit stökig. Som sagt, det känns inte heller som en modern människas tankar...
Bostadsbristen gör att man blir kreativ, bostadssituationen är lite 1817 i Sthlm.
Vi har god ekonomi, båda har bra inkomster, en av oss har råkat "hjälpa" fel person, dvs en släkting orsakade att en av oss har en betalningsanmärkning, inga skulder men nog så illa att det påverkar våra chanser att få bolån till större boende. Ska vi bo kvar med våra barn i en för liten lägenhet för att agera moraliskt rätt mot banken? Vi kommer garanterat att betala våra bolån så jag ser inte något konkret problem med detta.
Socialtjänsten hjälpte inte vår son, det var vi föräldrar som fick ordning på honom, däremot var det bra att han fick prata med dem, som en läxa.
När ni skriver att det är familjerätten som sköter detta så låter det rimligare.
Jag tror jag präglats av att ha v
äxt upp som maskrosbarn i en dålig förort, plus efter att man lärt känna en del "soc-falls-familjer" så vill inte jag förekomma på ett endaste papper hos socialtjänsten, jag vill inte vara den sortens familj, det är skamligt och jag har gjort alla livsval för att aldrig ha kontakt med dem. (Pluggat på universitet, skaffa en snäll man, gjort en bra karriär, bo i ett bra område, satsa mycket tid och engagemang med barnen etc)
Men jag förstår nu, det är lugnt, klart jag går dit, jag förstår ju att det måste göras.