• Anonym (paff)

Måste vi till socialen för att vi inte är gifta???

Herrejösses!

Har nu läst på att vi måste gå till vår kommuns socialnämnd för att fastställa faderskapet eftersom vi inte är gifta! Helt sjukt ju!
    Vi har flera barn sedan tidigare och har automatiskt fått hem papper från skatteverket efter varje förlossning. Vi har därefter skiljt oss pga attvi vill köpa hus och öka möjligheterna att få lån då en av oss inte är kreditvärdig ännu. Vi väntar nu ytterligare ett barn och har nu fått veta att vi måste gå till socialen pga att vi inte är gifta, ogillar detta skarpt, det är ju 2017 inte 1817.

Hur går det till? Blir man förhörd?

• Svar på tråden Måste vi till socialen för att vi inte är gifta???
  • Anonym (Myway)
    Kjell2 skrev 2017-01-17 14:25:57 följande:

Oavsett myndighet kan du ljuga. Om det sen är för soc eller skatteverket spelar väl mindre roll. Idag har soc resurserna och mandaten för att utreda faderskap vid icke enkla fall så, då kan det vara enklast att även fastställa enkla fall där.

Då sammanboende inte är registrerade på något sätt går det inte att automatisera faderskapet på samma sätt som för gifta.

Med ny teknik som kommit efter lagarna skrivit  kanske det vore bättre att DNA-testa alla barn för att säkerställa faderskapet.

Enbart att man har den möjligheten att ljuga, även om det är straffbart, omkullkastar hela systemet med utfrågningen. DNA-test för alla är nog bara att glömma det med tyvärr. För kostsamt. Socialen står i dagsläget förkostnaden i de fall där det råder fråetecken kring vem som är far till ett specifikt barn.
    Anonym (Hm) skrev 2017-01-17 14:38:33 följande:

Därför att myndigheterna skiter i vem som är biologisk far. Det är juridiskt och ekonomiskt ansvar som i första hand ligger till grund för faderskapspresumtionen, inte biologin. 

Nej, det är för barnets framtids skull fastställandet görs, i första hand.
  • EnAnonumius
    Anonym (paff) skrev 2017-01-17 09:42:09 följande:
    Herrejösses!

Har nu läst på att vi måste gå till vår kommuns socialnämnd för att fastställa faderskapet eftersom vi inte är gifta! Helt sjukt ju!
    Vi har flera barn sedan tidigare och har automatiskt fått hem papper från skatteverket efter varje förlossning. Vi har därefter skiljt oss pga attvi vill köpa hus och öka möjligheterna att få lån då en av oss inte är kreditvärdig ännu. Vi väntar nu ytterligare ett barn och har nu fått veta att vi måste gå till socialen pga att vi inte är gifta, ogillar detta skarpt, det är ju 2017 inte 1817.

Hur går det till? Blir man förhörd?
    Hur går det till?

Du kommer till socialkontoret, familjerätt närmare bestämt som ligger på socialkontoret i de flesta kommuner, för att fylla i pappren.

Blir man förhörd?

Nej man blir inte förhörd.
    Du skriver din namnteckning på att du intygar att karln är pappan
    Karln skriver på för att godkänna att han är fadern till ert barn.

Som sambos, som ni blev i samband med skilsmässan, så gäller inte Faderskapspresumtionen längre.

Varför är det sjukt nu 2017, men skulle inte varit det 1817?
    Du har ju inget äktenskap som pekar ut pappan,längre, det försvann i samband med skilsmässan.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (paff)
    EnAnonumius skrev 2017-01-17 16:18:54 följande:
    Hur går det till?

Du kommer till socialkontoret, familjerätt närmare bestämt som ligger på socialkontoret i de flesta kommuner, för att fylla i pappren.

Blir man förhörd?

Nej man blir inte förhörd.
    Du skriver din namnteckning på att du intygar att karln är pappan
    Karln skriver på för att godkänna att han är fadern till ert barn.

Som sambos, som ni blev i samband med skilsmässan, så gäller inte Faderskapspresumtionen längre.

Varför är det sjukt nu 2017, men skulle inte varit det 1817?
    Du har ju inget äktenskap som pekar ut pappan,längre, det försvann i samband med skilsmässan.
    Jag förstår att myndigheter inte kan gissa, att det fastställs är naturligtvis viktigt, framförallt för barnet, men tycker bara att det är fel instans, tycker folkbokföringen är lämpligare.
  • Anonym (Lina)

Myndighetsutövningen har av någon anledning hamnat på kommunal nivå. Anser också annars precis som du att Skatteverket borde kunna sköta detta, de har ju servicekontor lite här och var? Så går det direkt in i folkbokföringen liksom.

När vi fick första barnet var vi inte gifta. Det skulle bokas en tid och så kom man dit, skrev på ett papper och så var det inget mer med det. Inga frågor, ingenting.
    Men jag vet vänner och bekanta som fått svara i detalj för barnets "tillkomst" och annat som varit närapå integritetskränkande.

Det är ju inte så att alla barn som föds inom äktenskapet har "rätt" pappa heller....

• Anonym (Rutin)

Vi fick också svara på några enkla frågor. Vi pratade lite och frågade faktiskt varför de gör så här.

10% av barnen i Sverige har "fel" pappa på pappret... alltså 1 av 10. Ganska vanligt alltså att pappan inte är det fast han kanske till och med tror det.

Det bästa hade varit att göra dna test efter förlossningen på alla barn. Som rutin precis som att mamman aids-testas som gravid. Tycker jag!

• Anonym (Myway)
    Anonym (Rutin) skrev 2017-01-17 17:01:27 följande:

Vi fick också svara på några enkla frågor. Vi pratade lite och frågade faktiskt varför de gör så här.

10% av barnen i Sverige har "fel" pappa på pappret... alltså 1 av 10. Ganska vanligt alltså att pappan inte är det fast han kanske till och med tror det.

Det bästa hade varit att göra dna test efter förlossningen på alla barn. Som rutin precis som att mamman aids-testas som gravid. Tycker jag!

Oj, 10 %, det lät mycket, hur hade de kommit fram till det? Det måste ju vara av de barn och fäder som testats och då kanske det är fall där just tveksamhet uppstått, förr eller senare. Kanske fall där mamman blivit gravid utan att leva i ett parförhållande och haft flera one night stands eller liknande och uppgivit en pappa pga att hon upplevt det pinsamt att säga att hon inte vet.
  • Mollipur

Jag instämmer med de som tipsar om att gå dit innan barnet föds. Skönt att ha det gjort, och en extra säkerhet. Hur mkt frågor man får varierar. Oss frågade de hur länge vi bott ihop och när tillblivelsen skedde. Sen berättade de vad det var vi skulle skriva på, vittnen ropades in (andra anställda på soc) och vi skrev under. Inget ifrågasättande eller så.

• Mollipur
    Anonym (paff) skrev 2017-01-17 14:15:30 följande:

Tack för bra tips och för att ni delar med er av era olika upplevelser.

Tycker detta är en fråga för folkbokföringen (Skatteverket) och inte socialtjänsten i kommunen, men jag får helt enkelt gilla läget och försöka få en tid redan nu.

Trodde Sverige hade kommit längre än så, helt förlegat, man kan ju ljuga hur man än gör om man nu är sådan.

Jag förstår inte hur det skulle vara förlegat. Faderskapet måste ju fastställas någon gång. De gifta männen tog på sig ansvaret för kommande barn när äktenskap ingicks. Sambor behöver registreras.

Vad är alternativet menar du?
  • Anonym (Jag)

Gick på 5 min, inga frågor fick vi.. endast skriva på papper och sedan var det klart.

• Jemp
    Anonym (Lätt som en plätt!) skrev 2017-01-17 12:08:07 följande:

Okej ber om ursäkt. Missförstod det du skrev. Jag förstår dig. Men säg det sen till dem också. Att de inte ska hålla på och kontakta er för en sån sak.

Hur ska de annars veta vem som är far till barnet?
Svar på tråden Måste vi till socialen för att vi inte är gifta???