Inlägg från: Anonym (Myway) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Myway)

Måste vi till socialen för att vi inte är gifta???

Er tidigare kontakt med socialtjänsten gällande den äldre sonen är ett helt annat ärende och inget som kommer att tas upp nu.

Håller med om att det känns oerhört förlegat och gammalmodigt att behöva gå dit och bekräfta faderskap för att man inte är gifta. Idag finns det så många familjekonstellationer och ingen är bättre än den andra. Man får känslan av att de tror att den ogifta kvinnan är lösaktig och kan ha legat runt och därmed måste man försäkra sig om att mannen är den rätta barnafadern. Detta skulle i så fall även kunna vara fallet trots giftermål isf.

Men det är för barnets skull detta görs, man får bita ihop och se på det på det sättet.

Vi blev förhörda om konceptionstillfället, om sexuella relationer med andra förutom varandra under den perioden samt om vårt bpende då vi vid den tidpunkten var skrivna på olika adresser även om vi bodde ihop. Pappan fick frågan om det var han som var far till barnet. Sedan kallades två vittnen in som såg på när pappan skrev under faderskapsbeviset. Fick känslan av att kvinnan som arbetade där även hon kände sig besvärad över att behöva ställa de här frågorna.

Jag trodde dock att man bara behövde gå igenom detta med första barnet och när man sedan har gemensamma barn sedan tidigare registreras pappan som fader automatiskt precis som när man är gift. Har för mig att jag läst det någonstans.

• Anonym (Myway)

På vilket sätt tar han på sig faderskapet i förväg iom giftermålet? Är han och barnet då automatiskt garanterade att han är pappan som kvinnan påstår är fallet? Jag menar, det viktiga är ju att barnet får rätt man registrerad som far i händelse av framtida sjukdom som kanske kräver donation eller är ärftlig eller liknande. Egentligen vore det mer legitimt att göra DNA-test istället för dessa frågor om sexpartners. Det är ju lätt att ljuga och hoppas komma undan med det.

TS, hittade detta:

"Har ni gemensamma barn sedan tidigare kan ni kontakta familjerätten och be att få faderskapshandlingarna hemskickade för påskrift".

www.uppsala.se/stod-och-omsorg/stod-till-barn-ungdom-och-familj/faststalla-faderskap-och-foraldraskap/

Då slipper ni gå till familjerätten åtminstone.

• Anonym (Myway)
    Kjell2 skrev 2017-01-17 14:25:57 följande:

Oavsett myndighet kan du ljuga. Om det sen är för soc eller skatteverket spelar väl mindre roll. Idag har soc resurserna och mandaten för att utreda faderskap vid icke enkla fall så, då kan det vara enklast att även fastställa enkla fall där.

Då sammanboende inte är registrerade på något sätt går det inte att automatisera faderskapet på samma sätt som för gifta.

Med ny teknik som kommit efter lagarna skrivit  kanske det vore bättre att DNA-testa alla barn för att säkerställa faderskapet.

Enbart att man har den möjligheten att ljuga, även om det är straffbart, omkullkastar hela systemet med utfrågningen. DNA-test för alla är nog bara att glömma det med tyvärr. För kostsamt. Socialen står i dagsläget förkostnaden i de fall där det råder fråetecken kring vem som är far till ett specifikt barn.
    Anonym (Hm) skrev 2017-01-17 14:38:33 följande:

Därför att myndigheterna skiter i vem som är biologisk far. Det är juridiskt och ekonomiskt ansvar som i första hand ligger till grund för faderskapspresumtionen, inte biologin. 

Nej, det är för barnets framtids skull fastställandet görs, i första hand.
  • Anonym (Myway)
    Anonym (Rutin) skrev 2017-01-17 17:01:27 följande:

Vi fick också svara på några enkla frågor. Vi pratade lite och frågade faktiskt varför de gör så här.

10% av barnen i Sverige har "fel" pappa på pappret... alltså 1 av 10. Ganska vanligt alltså att pappan inte är det fast han kanske till och med tror det.

Det bästa hade varit att göra dna test efter förlossningen på alla barn. Som rutin precis som att mamman aids-testas som gravid. Tycker jag!

Oj, 10 %, det lät mycket, hur hade de kommit fram till det? Det måste ju vara av de barn och fäder som testats och då kanske det är fall där just tveksamhet uppstått, förr eller senare. Kanske fall där mamman blivit gravid utan att leva i ett parförhållande och haft flera one night stands eller liknande och uppgivit en pappa pga att hon upplevt det pinsamt att säga att hon inte vet.
  • Anonym (Myway)
    Anonym (sandra) skrev 2017-01-18 00:29:20 följande:

Vi är sambos och har 4 barn. 3 första var vi och skrev under faderskapspappren för.

Så plötsligt när fyran kom ville de göra dna test.

Diskussionen gick såhär

Kvinnan: mor, är du 100% säker och kan intyga att X är pappan?

Jag: Ja, utan tvekan.

Kvinnan: X, är du övertygad om att barnet är ditt?

Mannen svarade: Ja, jag är helt säker på det.

Kvinnan: Så bra! Men för säkerhets skull ska vi ta ett dna test för att säkerställa faderskapet.

Både jag och pappan blev chockade och helt ärligt så kände jag mig kränkt.

Kvinnan ringde senare upp och sa snorkigt "nu har svaret kommit och det visar att X med 99,9% säkerhet är pappa till barnet. Så då var det som du sa trots allt.."

Jag svarade aningen surt att jotack jag vet att han är pappan så svaret är inte direkt någon överraskning.

Tycker man kunde lägga skattepengar på annat än sådana fånerier.

Vi har varit tillsammans i 13 år och bor på samma ställe nu som då. Båda är skötsamma och vi jobbar även åt samma företag.

Kvinnan har följt oss i 10 år och träffat oss varje gång vi skrivit under samma papper för barnen.

Gör inte saken bättre att minstingen är en nästan identisk kopia av sin far vilket kvinnan själv påpekade när vi var dit och hade barnet med.

Oj, vad märkligt! Visste inte att det förekommer, som någon slags stickprov då eller?! Trodde inte att det var upp till Familjerätten att begära DNA-prov då föräldrarna är tvärsäkra på faderskapet och dessutom lever ihop och har gemensamma barn sedan tidigare. Jag hade också blivit väldigt förnärmad och upprörd om det hade hänt mig, det vore en annan sak om det var vanligt förekommande med DNA-prov men inte att ngn i personalen ska få ett plötsligt infall...
Svar på tråden Måste vi till socialen för att vi inte är gifta???