• Anonym (paff)

Måste vi till socialen för att vi inte är gifta???

Herrejösses!

Har nu läst på att vi måste gå till vår kommuns socialnämnd för att fastställa faderskapet eftersom vi inte är gifta! Helt sjukt ju!
    Vi har flera barn sedan tidigare och har automatiskt fått hem papper från skatteverket efter varje förlossning. Vi har därefter skiljt oss pga attvi vill köpa hus och öka möjligheterna att få lån då en av oss inte är kreditvärdig ännu. Vi väntar nu ytterligare ett barn och har nu fått veta att vi måste gå till socialen pga att vi inte är gifta, ogillar detta skarpt, det är ju 2017 inte 1817.

Hur går det till? Blir man förhörd?

• Svar på tråden Måste vi till socialen för att vi inte är gifta???
  • Anonym (.)
    Anonym (KO) skrev 2017-01-17 14:05:42 följande:
    Fast vad de menar är väl att du själv ska ringa upp socialen under graviditeten och be att få komma dit och skriva papper på faderskapet. Inte att de ska kalla dig redan innan barnet är fött. Förmodligen känner de inte ens till att barnet finns innan det är fött och registrerat hos myndigheterna.
    Det gjorde vi! Vi fick inte. Första gången jag ringde gjorde personalen sig t.o.m. lustig över att jag ringde och låg på om en tid. De menade att jag borde vänta på den som alla andra.
  • Anonym (paff)

Tack för bra tips och för att ni delar med er av era olika upplevelser.

Tycker detta är en fråga för folkbokföringen (Skatteverket) och inte socialtjänsten i kommunen, men jag får helt enkelt gilla läget och försöka få en tid redan nu.

Trodde Sverige hade kommit längre än så, helt förlegat, man kan ju ljuga hur man än gör om man nu är sådan.

• Nyfikna72

Det är olika från kommun till kommun, en del gör det inte förrän barnet är fött och det kan ju få katastrofala följder men det är nog inte särskilt vanligt. Hur det har fungerat för en behöver alltså inte betyda att det blir så för nån annan.

• Kjell2
    Anonym (paff) skrev 2017-01-17 14:15:30 följande:

Tack för bra tips och för att ni delar med er av era olika upplevelser.

Tycker detta är en fråga för folkbokföringen (Skatteverket) och inte socialtjänsten i kommunen, men jag får helt enkelt gilla läget och försöka få en tid redan nu.

Trodde Sverige hade kommit längre än så, helt förlegat, man kan ju ljuga hur man än gör om man nu är sådan.

Oavsett myndighet kan du ljuga. Om det sen är för soc eller skatteverket spelar väl mindre roll. Idag har soc resurserna och mandaten för att utreda faderskap vid icke enkla fall så, då kan det vara enklast att även fastställa enkla fall där.

Då sammanboende inte är registrerade på något sätt går det inte att automatisera faderskapet på samma sätt som för gifta.

Med ny teknik som kommit efter lagarna skrivit  kanske det vore bättre att DNA-testa alla barn för att säkerställa faderskapet.

• Anonym (Uhh)

Man får den vanliga frågan om man haft samlag med personen under en viss period (3 månader var det nog), och ställer lite andra frågor. Sedan skriver man på framför två vittnen.

Det värsta tyckte jag var när hon ville prata ensam med mig för att sedan prata ensam med min man (eller ja, sambo juridiskt). Var skiträdd över att vi skulle råka säga något olika och att hon då skulle tro att vi ljög eller liknande.

Men det gick bra.

• Pentagram
    Anonym (paff) skrev 2017-01-17 14:15:30 följande:

Visst, men myndigheterna kan ju inte GISSA vem som är pappa, så eftersom det inte finns någon person som per automatik antas vara fader till en given kvinnas barn (annat än hennes eventuella make) så måste ju fastställandet administreras på något vis.
  • ssa123

Inte läst alla svar.

Ett tips är ju att gå dit innan förlossningen så slipper ni dit med bebis sen.

OM ni nu måste dit.

Vi har tre barn och minns att vi var dit med första och skrev på. Med andra kom bara en blankett i brevlådan.

Trean är en sladdis och när hon föddes fick vi kallelse. Jag skulle ringa och boka om tiden och det blev jätteknepigt att hitta ny ledig tid på soc.

Då sa jag lite bara i förbifarten att "kan man inte bara få hem blanketten som vi gjorde förra barnet"

Varpå kvinnan pafft svarar " va? Har ni fler gemensamma barn? Ja då skickar jag hem blanketten "

Så kan ju vara värt att dubbelkolla med dem

• Pentagram
    Anonym (Uhh) skrev 2017-01-17 14:28:29 följande:

Det värsta tyckte jag var när hon ville prata ensam med mig för att sedan prata ensam med min man (eller ja, sambo juridiskt). Var skiträdd över att vi skulle råka säga något olika och att hon då skulle tro att vi ljög eller liknande.

De vill mest ge båda parter en chans att svara utan att vara övervakade av den andre i händelse ena parten är tveksam/tvingad e d...
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Myway) skrev 2017-01-17 13:45:37 följande:

På vilket sätt tar han på sig faderskapet i förväg iom giftermålet? Är han och barnet då automatiskt garanterade att han är pappan som kvinnan påstår är fallet? Jag menar, det viktiga är ju att barnet får rätt man registrerad som far i händelse av framtida sjukdom som kanske kräver donation eller är ärftlig eller liknande. Egentligen vore det mer legitimt att göra DNA-test istället för dessa frågor om sexpartners. Det är ju lätt att ljuga och hoppas komma undan med det.

TS, hittade detta:

"Har ni gemensamma barn sedan tidigare kan ni kontakta familjerätten och be att få faderskapshandlingarna hemskickade för påskrift".

www.uppsala.se/stod-och-omsorg/stod-till-barn-ungdom-och-familj/faststalla-faderskap-och-foraldraskap/

Då slipper ni gå till familjerätten åtminstone.

Därför att myndigheterna skiter i vem som är biologisk far. Det är juridiskt och ekonomiskt ansvar som i första hand ligger till grund för faderskapspresumtionen, inte biologin. 
  • Kjell2
    Anonym (Hm) skrev 2017-01-17 14:38:33 följande:
    Därför att myndigheterna skiter i vem som är biologisk far. Det är juridiskt och ekonomiskt ansvar som i första hand ligger till grund för faderskapspresumtionen, inte biologin. 
    Nja, ny moderna lagstiftning inom andra områden lägger stor vikt vid det biologiska, donation  t ex.
Svar på tråden Måste vi till socialen för att vi inte är gifta???