• Mollipur

Måste vi till socialen för att vi inte är gifta???

Jag instämmer med de som tipsar om att gå dit innan barnet föds. Skönt att ha det gjort, och en extra säkerhet. Hur mkt frågor man får varierar. Oss frågade de hur länge vi bott ihop och när tillblivelsen skedde. Sen berättade de vad det var vi skulle skriva på, vittnen ropades in (andra anställda på soc) och vi skrev under. Inget ifrågasättande eller så.

• Mollipur
    Anonym (paff) skrev 2017-01-17 14:15:30 följande:

Tack för bra tips och för att ni delar med er av era olika upplevelser.

Tycker detta är en fråga för folkbokföringen (Skatteverket) och inte socialtjänsten i kommunen, men jag får helt enkelt gilla läget och försöka få en tid redan nu.

Trodde Sverige hade kommit längre än så, helt förlegat, man kan ju ljuga hur man än gör om man nu är sådan.

Jag förstår inte hur det skulle vara förlegat. Faderskapet måste ju fastställas någon gång. De gifta männen tog på sig ansvaret för kommande barn när äktenskap ingicks. Sambor behöver registreras.

Vad är alternativet menar du?
  • Mollipur
    Anonym (Rutin) skrev 2017-01-17 17:01:27 följande:

Vi fick också svara på några enkla frågor. Vi pratade lite och frågade faktiskt varför de gör så här.

10% av barnen i Sverige har "fel" pappa på pappret... alltså 1 av 10. Ganska vanligt alltså att pappan inte är det fast han kanske till och med tror det.

Det bästa hade varit att göra dna test efter förlossningen på alla barn. Som rutin precis som att mamman aids-testas som gravid. Tycker jag!

Det där med 10% är en väl spridd myt. Ungefär ett barn på 100 har en annan biologisk far än de tror.

fof.se/tidning/2016/5/artikel/myten-om-den-bedragna-pappan
Svar på tråden Måste vi till socialen för att vi inte är gifta???