Inlägg från: Treansresa |Visa alla inlägg
  • Treansresa

BF Juli 2017 ny

Wooden skrev 2017-06-07 11:47:47 följande:

Tänk då på alla dom som inte bor i en stad där det inte finns förlossning. Treansresa: Hur långt skulle du ha till närmsta om det är fullt i Gällivare? (Vilket väl inte är troligt om jag förstår saken rätt)

Jag har ca 45 minuter till min närmsta, och den ligger ändå i ett annat landsting. Ca en timme till de två förlossningsavdelningar som finns i mitt landsting. Så att sitta i bilen med värkar ett tag är inte mycket att göra åt tyvärr. Ska tilläggas att jag bor i en stad där det finns sjukhus men där förlossningen är nerlagd sen många år. Så bor liksom inte på landet. 

Vi har dock bil, så är inte aktuellt att behöva åka taxi eller sjuktransport.

Idag har vi 25- 30 minuter i bil till förlossningen så det känns okej. Skulle det vara fullt är det 26 mil till nästa i Luleå. Det har hänt men då har dom blivit skickade med helikopter. Vi har ju bara 4 förlossnings salar.

Vi har den nordligaste förlossningen här i hela sverige. Här uppe är det "normalt" att ha 8-15 mil till förlossningen efter skitvägar tyvärr.

Jobbigt för dig att du har så långt:( det blir ju lätt en oro som man inte borde ha! Kiruna hade förlossning men den slog igen för några år sedan.
  • Treansresa
    Bimbim79 skrev 2017-06-07 13:28:09 följande:

Vilka olika referens ramar man har :) vi har 30 -40 minuter till förlossningen. Men hade jag bott i andra änden av länet hade det varit 1-1 h 20 minuter till förlossningen. 10 mil enkel resa samma som for mina föräldrar, och inte de bästa vägar. Vi har E22 att följa som ändå är ok, men enfilig vissa sträckor som innebär att skulle nåt hänt så är det tokstopp. Här brukar inte förlossningen vara full, trångt ja men vet inte nån som blivit skickad vidare. Annars är det ju 1,5 timme till i bil till nästa ställe. Så just att hinna dit, och få komma in oroar mig inte. Däremot vet jag ju att det är sällan partnern får stanna mitt i semestern. Får helt enkelt hoppas på komplikations fri förlossning så vi får komma hem hela familjen istället :)

Ni har också en bit alltså. Hoppas ni får komma hem fort:)
  • Treansresa

Påtal om något helt annat! Snacka om att livet har känts så mycket enklare denna vecka! I helgen kom solen och värmen äntligen hit! Snön är helt borta från gräsmattorna och isen börjat släppa i kanterna! Det går äntligen att börja klä av sig och börja njuta av sommaren! Kände hur allt bara förändrades på en natt och jag vill inte bara ligga i sängen längre! Tänk vad mycket vädret kan göra med en:)

• Treansresa
    Haiduchi skrev 2017-06-07 16:54:28 följande:

Idag har varit en sån gråt dag.....

börjar med att på profylaxkursen så har jag gråten i halsen hela tiden och när vi skulle testa att andas genom en värk, gick bra i måndags, så när mannen nyper till i låret så drog jag undan benet oxh slog bort hans hand. Blev så besviken på mig själv att jag inte klarade av det som alla andra oxh åter igen rädd för hur ska jag klara av smärtan så börjar gråta lite smått.

Kursledaren ser ju detta och precis när jag lugnat ner mig så kommer hon bort och liksom "blev det jobbig påminnelse"

Ja så bryter jag totalt ihop och grät typ nästan hela resten av kursen. Kul.

Sen var vi inne där positionskontroll av flickan.

Fick ligga med ctg först och bm känner lite snabbt oxh säger att det känns som huvudet är nere.

När läkaren sen kollar med ul så konstanterar hon snabbt att hon ligger i säte, så då bokar vi vändningsförsök imorgon.

Blev så paff så börjar gråta igen. De fråga om jag vill föda vaginalt, säger att jag vet inte längre men känner ändå att jag kommer ångra mig om jag inte ens försöker. 50 % chans att det lyckas imorgon.

Är helt mör och mentalt slut idag. Lyckas det inte imorgon så bokas snitt.

Lycka till imorgon. Skickar en stor kram! Förstår att du är helt slut mentalt efter denna dag!
  • Treansresa

Bjuder på En vecka gammal bild så från 33+. Hoppas den klipper bort mitt ansikte nu! Annars bjuder jag på det:)

• Treansresa
    copycat skrev 2017-06-08 07:50:41 följande:

Hej. Nån som känner igen sig? Är i v 33 (32+3). I söndags när jag gjorde nr 2 fick jag ljusrött på pappret när jag torkade mig fram. Ingen smärta och inget som landade i trosan, kom bara på pappret när jag torkade mig. Fick komma in och de gjorde ctg samt ett vanligt ultraljud plus ett vaginalt ultraljud. Allt såg tiptop ut och min kropp visade inga tecken på att ha startat nånting. Stängd och lång fin tapp. Åkte hem. Det ljusröda försvann. Idag, torsdag, vaknar jag och gärning kissar och när jag torkar mig är det ljusrött igen. Har känt bebis röra sig. Vad kan det vara? Har ju en treåring som jag lyfter och busar med men....man börjar ju fundera...

Det är ingen bristning som du har? Jag hade samma för någon vecka sedan fast ganska mycket ena dagen och då hade ett blodkärl sptuckit. Annars har jag ingen aning. Du kanske ska ringa din Bm och fråga?
  • Treansresa
    Haiduchi skrev 2017-06-08 05:17:39 följande:

Också nervös att även om se lyckas så snurrar hon tillbaka och så märker man inte det fören man är inne och föder och får göra akut snitt.

De uteslöt vaginal sätesförlossning direkt för mig Då jag redan är snittad sen innan. Då var det ett katastrofsnitt.

Helt ärligt känns ett planerat snitt som en bättre idé fär oss.

Är nog mer skärrad av första förlossningen än vad vi trodde, både jag och min man. Jag är rädd för smärtan och han de att vi ska bli separerade igen. De sprang ju iväg med mig, kvar blev han i ca 30 min utan att få veta något, sen kom de med dottern och han blev sittandes med henne i några timmar helt själv. Tyckte personalen skötte det så dåligt för han.

Detta tär på oss hyfsat mycket, jag är stresskänslig.

Fogarna är hemska nu. Hade varit så skönt att få ett tidigt snitt datum och bara ha det gjort liksom. Kunna slappna av.

Får se hur det blir idag. Känns så där, tror jag kommer vara helt off, vaknat extremt tidigt inatt av väldigt ont i varenda fog, sitter Med min tens och försöker slappna av.

Hur känner du inför snitt eller föda i säte? Vill du helst vaginalt?

Hoppas det går bra idag!
  • Treansresa
    Vet hur det känns skrev 2017-06-08 14:19:09 följande:

Nu har jag varit på ultraljud. V 32+3 bebis vägde 2200g och var 8% över medel. Moderkakan låg bra och bebis ligger med huvudet ner och ryggen åt vänster sida och benen åt höger. Frågade om kön igen.. fick göra UL hos en annan som jag aldrig varit hos...hon frågade först vad dom andra sagt det varit.. pojke sa då jag i v 18 och v20.. hon sa.. mjaaa, njaaa det ser nog ut som en pojke. Är det en pojke?? Ja sa hon då. Hoppas hon har rätt annars dör jag på förlossningen.. allt köpt i blått.. hahah skulle vara så typiskt! Inte så lång tid kvar nu..

Vilken fin mage! Tänk vad häftigt endå hur dom små kan få plats i magen! Skönt att han mår bra och är bra i storlek. Läskigt att hon verkade osäker om könet! Rätta mig om jag har fel, men hade du två flickor sedan innan?:)
  • Treansresa
    Vet hur det känns skrev 2017-06-08 14:38:19 följande:

Väldigt fascinerande att det går.. han eller hon ligger långt mot ryggen.. känns hemskt.. vet inte vad jag ska tro så nu hoppas jag att det är en pojke.. haha han kanske har en micropenis.. eller nått.. stämmer.. två flickor sen innnan.. blir spännande på förlossningen sen

Jag håller tummarna att det är en pojke:) blir lite tokigt om ni köpt allt blått annars:) jag börjar bli riktigt nyfiken vad som döljer sig i min mage nu!
  • Treansresa
    Haiduchi skrev 2017-06-08 15:05:21 följande:

Vart på vändningsförsöket idag och efter lite prat och frågor med läkaren så beslöt vi oss för att prova.

Fick vänta rätt länge, de blev uppehållna med ett KS.

Men det gick jätte bra! Mindre än en minut, lätt snurrade hon runt. Hoppas hon stannar kvar där nu.

Biverkningarna efter bricanylen var så där trevliga.

Fick bra användning av min profylax andning med. Häftigt :)

Vad skönt att läsa! Hoppas hon stannar där o h att du får en bra förlossning:)
    Vet hur det känns skrev 2017-06-08 15:07:02 följande:

Ååå så spännande. Ni tittade ju inte heller. Har du någon känsla själv? Och inte är det lång tid kvar för dig heller.. skönt!!

Jaa jag hoppas också på pojke. Är relativt säker på pojke. Får ser när bebisen kommer ut.

Nej känslor är konstiga. Har fått start trott på tjej men är så svårt att hoppas. Jag dalar ganska mycket i vad jag tror haha. Alla jag träffar tror dock på pojke. Sambon tror också 85% tjej. Ska bli så häftigt! Nej inte så långt kvar nu. Gick in i v 35 idag.

Jag tror också du får pojke:)
Svar på tråden BF Juli 2017 ny