• Livetsgång

BIM 5-15/1 januari

Ja mensen kom som klockan 10 December.

Nu börjar vi på ny kula

Vi är inne på 3:e månadens försök.

Här kan ni med BIM mellan 5 och 15 Januari börja skriva av er.

Min ägglossning är beräknad 24 December (Lagom julklapp till sambon)

Bim 9 Januari

Jag tempar på NC och FF

Nu hoppas vi på många plus inför 2017 :D

Bara skriv av er

Visa tempgraf

Analysera test

Skrik ut frustrationen eller glädjerus

Våga vara ofräsha och prata flytning och blod

Nu ska det bli många plus inför 2017!!!!!
  • Svar på tråden BIM 5-15/1 januari
  • Livetsgång
    Linda2barnsmamma skrev 2016-12-16 09:31:48 följande:

Men ja har en fråga eller undran el vad man ska kalla det...

Första graviditeten : det var tvillingar från början men bara ett foster klarade sig..

Andra graviditeten : bara ett foster

Hur stor är chansen att nr 3 kan bli tvillingar?

Svärfar är tvilling och mannens syster fick tvillingar.. kan den chansen va större nu el vad tror ni?

Finns tvillingaspekten/genen så är procenten något högre, har inte kollat så mycket om just hur sånna gener hör ihop men ska bannemig kolla :)

Vi har själv den inom vår släkt nämligen :)
  • Livetsgång
    Linda2barnsmamma skrev 2016-12-16 09:31:48 följande:

Men ja har en fråga eller undran el vad man ska kalla det...

Första graviditeten : det var tvillingar från början men bara ett foster klarade sig..

Andra graviditeten : bara ett foster

Hur stor är chansen att nr 3 kan bli tvillingar?

Svärfar är tvilling och mannens syster fick tvillingar.. kan den chansen va större nu el vad tror ni?

Hittade denna info :)

Hoppas du blir lite klokare haha
    Är det ärftligt att få tvillingar?
    Benägenheten att kvinnan vid ägglossningen släpper två ägg istället för ett är mycket ärftlig. Denna ärftlighet går endast i arv från mor till dotter, alltså på den kvinnliga sidan av släkten.
    Om en man är tvåäggstvilling har han således ingen ökad chans att själv få tvillingar den dag han blir pappa.
    En enda ? svensk! ? undersökning har gjorts för att undersöka huruvida även benägenheten att föda enäggstvillingar går i arv.
    Resultatet visade att kvinnor som själva var enäggstvillingar hade mer än dubbelt så stor chans att själva föda enäggstvillingar än resten av befolkningen. Nästa studie, undersökte enäggstvilling mäns chans att bli pappor till enäggstvillingar. Men det visade sig att pappor inte kan påverka kvinnan att få enäggstvillingar.

Vem får tvillingar?
    Det finns flera faktorer som orsakar tvåäggstvillingar. Kvinnans ålder när hon föder barn har stor betydelse. Över trettio ökar chansen markant att få tvillingar. Benägenheten att två ägg lossnar vid ägglossning ökar helt enkelt när kvinnan blir äldre. Ärftligheten har betydelse, se ovan.
    Antalet tvillingfödslar varierar kraftigt mellan olika folkslag. Asiater föder färre tvillingar än västerlänningar och svarta befolkningar föder mycket fler.
    Om kvinnan har fött många barn tidigare har hon också större chans att få tvillingar. Detta kan dock tyckas hänga ihop med åldern också. När man fött 4-5 barn så är man nog en bit över trettio redan.
  • Triceratops
    Leos Mamma 88 skrev 2016-12-16 09:44:59 följande:

Hej hej :)

Här är det andra försöket med tredje barnet också.

Hur gamla är dina barn?

Min BIM är 11:e Januari, hoppas så att det blir pluss denna gången!

Hej! Vad kul.

Mina barn är födda 08 och 10. Dina då?

Är du född 88?

Ja hoppas på att börja nya året med plus.
  • Leos Mamma 88
    Triceratops skrev 2016-12-16 19:31:19 följande:

Hej! Vad kul.

Mina barn är födda 08 och 10. Dina då?

Är du född 88?

Ja hoppas på att börja nya året med plus.

Mina är födda 12 och 14.

Ja jag är född 88, blev 28 nu i våras.

Hur gammal är du?

Ja, det skulle vara en bra start på det nya året.

Har alltid sagt att jag vill ha många barn :)
  • Linda2barnsmamma
    Livetsgång skrev 2016-12-16 18:55:34 följande:

Hittade denna info :)

Hoppas du blir lite klokare haha

Är det ärftligt att få tvillingar?
    Benägenheten att kvinnan vid ägglossningen släpper två ägg istället för ett är mycket ärftlig. Denna ärftlighet går endast i arv från mor till dotter, alltså på den kvinnliga sidan av släkten.
    Om en man är tvåäggstvilling har han således ingen ökad chans att själv få tvillingar den dag han blir pappa.
    En enda ? svensk! ? undersökning har gjorts för att undersöka huruvida även benägenheten att föda enäggstvillingar går i arv.
    Resultatet visade att kvinnor som själva var enäggstvillingar hade mer än dubbelt så stor chans att själva föda enäggstvillingar än resten av befolkningen. Nästa studie, undersökte enäggstvilling mäns chans att bli pappor till enäggstvillingar. Men det visade sig att pappor inte kan påverka kvinnan att få enäggstvillingar.

Vem får tvillingar?
    Det finns flera faktorer som orsakar tvåäggstvillingar. Kvinnans ålder när hon föder barn har stor betydelse. Över trettio ökar chansen markant att få tvillingar. Benägenheten att två ägg lossnar vid ägglossning ökar helt enkelt när kvinnan blir äldre. Ärftligheten har betydelse, se ovan.
    Antalet tvillingfödslar varierar kraftigt mellan olika folkslag. Asiater föder färre tvillingar än västerlänningar och svarta befolkningar föder mycket fler.
    Om kvinnan har fött många barn tidigare har hon också större chans att få tvillingar. Detta kan dock tyckas hänga ihop med åldern också. När man fött 4-5 barn så är man nog en bit över trettio redan.
    Hahhaa puuh då kanske ja inte behöver er oroa mig.. men med tanke på att våran första flicka var tvilling från början så undrar man ju ialf

Hon har ett lite jack el vad man ska kalla det på framsidan av magen på sidan :) som då enligt läkaren och BVC är en "extra" bröstvårta som aldrig utvecklades. . Så de e hennes " tvilling "
  • Leos Mamma 88

Alltså, denna eviga väntan. Gud vad jobbigt det är! Kan knappt föreställa mig hur det är för dom som har svårt att bli med barn...

• Linda2barnsmamma
    Leos Mamma 88 skrev 2016-12-17 21:12:45 följande:

Alltså, denna eviga väntan. Gud vad jobbigt det är! Kan knappt föreställa mig hur det är för dom som har svårt att bli med barn...

Ja håller med dig.. har två innan men nu är det första graviditeten som vi planerar :) så evig väntan på antingen mens o äl eller graviditet
  • Leos Mamma 88
    Linda2barnsmamma skrev 2016-12-18 18:46:12 följande:

Hur går det för alla ?

Enligt appen så ska jag ha ÄL den 28:e, men litar inte helt hundra på det utan utgår från alla symtom jag får :)

Själv då?
  • Linda2barnsmamma
    Leos Mamma 88 skrev 2016-12-18 19:13:40 följande:

Enligt appen så ska jag ha ÄL den 28:e, men litar inte helt hundra på det utan utgår från alla symtom jag får :)

Själv då?

Haha ja har hört att den appen kan snurra till sig ibland ..

Ja ja har ju inget bim att gå på då sprutan gick ut för 3 veckor sen.. men ja får vänta o se.

Andra barnen blev till 2 månader efter sprutan gick ut men tror inte ja har samma tur denna gång känns det som..

Molande värk o ont i brösten har ja haft sen sprutan gick ut så tror de mer är att kroppen ställer tillbaka sig :)
Svar på tråden BIM 5-15/1 januari