• Livetsgång

BIM 5-15/1 januari

Ja mensen kom som klockan 10 December.

Nu börjar vi på ny kula

Vi är inne på 3:e månadens försök.

Här kan ni med BIM mellan 5 och 15 Januari börja skriva av er.

Min ägglossning är beräknad 24 December (Lagom julklapp till sambon)

Bim 9 Januari

Jag tempar på NC och FF

Nu hoppas vi på många plus inför 2017 :D

Bara skriv av er

Visa tempgraf

Analysera test

Skrik ut frustrationen eller glädjerus

Våga vara ofräsha och prata flytning och blod

Nu ska det bli många plus inför 2017!!!!!
  • Svar på tråden BIM 5-15/1 januari
  • Livetsgång
    Linda2barnsmamma 
    Vart har min FL kompis tagit vägen?
    Hoppas allt är bra med dig Linda.
    Har inte sett dig här inne på sistonde

Kram
  • FrökenE1985

Hur går det för alla här. Jag är på bim-1. Skuggor på test (som vanligt). Lite symtom jag inte haft förut. Framförallt att jag tycker sambons kaffe luktar som kattkiss. Haha

• Linda2barnsmamma
    Livetsgång skrev 2017-01-10 13:19:58 följande:

Vart har min FL kompis tagit vägen?

Hoppas allt är bra med dig Linda.

Har inte sett dig här inne på sistonde

Kram

Haha ja är här

Har varit lite mycket nu sista tiden.. har ett litet framfall av livmodern som kollades upp. Men de va ingen fara.. sen har ja fått bakterier i urinröret som botas just nu... antibiotika för urin sten och sen till sist har ja fått en polyp I livmodern som är 1 cm :P

Och sen en förjävla hosta på allt... usch..

Så fortsättning följer .. haha polypen vet ja inte vad dom ska göra med.. läkaren verkade inte berörd alls. Utan ja skulle ha av mig om ja fick mellanblödningar. .. men ja har läst att de kan va svårt att bli gravid med en polyp I livmodern ??

Hur gåre för dig då min vän ? kram
  • FrökenE1985
    Kåtisroinen skrev 2017-01-11 09:23:11 följande:

I chock! BIM-1. Hoppas verkligen verkligen att det vill stanna <3

Grattis! <3
  • Livetsgång
    Linda2barnsmamma skrev 2017-01-10 15:04:23 följande:
    Haha ja är här

Har varit lite mycket nu sista tiden.. har ett litet framfall av livmodern som kollades upp. Men de va ingen fara.. sen har ja fått bakterier i urinröret som botas just nu... antibiotika för urin sten och sen till sist har ja fått en polyp I livmodern som är 1 cm :P

Och sen en förjävla hosta på allt... usch..

Så fortsättning följer .. haha polypen vet ja inte vad dom ska göra med.. läkaren verkade inte berörd alls. Utan ja skulle ha av mig om ja fick mellanblödningar. .. men ja har läst att de kan va svårt att bli gravid med en polyp I livmodern ??

Hur gåre för dig då min vän ? kram
    Men usch ja då kan jag förstå du haft fullt upp. Framfall av livmodern? Har bara hört det när nån väntar barn men man kan kanske ha det utan graviditet med? Där är jag inte så påläst haha.

Urinsten gash jag hade njursten och kom ihåg hur förjäkla ont det gjorde fick 3 olika medeciner då.
    Men mindes du sa du hade ont också.

Jag får agera privat doktor här till dig med förklaring haha,
    Tur man har utbildningen så man kan hjälpa iallafall.
    Så risk för långt inlägg så du får lite helhet på det va det innebär :)
    Skriver med fet text på vissa meningar som kanske kan vara viktiga för dig :)

För tycker inte du ska gå hem utan svar och som du nämnt du vill ju ha fler barn så för det vidare åter så det inte väntas förlänge.

Tog du upp att du planerar fler barn för läkaren? Har du inte nämnt det så gör det direkt :)

Dom sa inte hur storleken på polypen va till dig eller hur den såg ut?

En polyp kan ju bli upp till 3 cm och formas som det kallas en "ås" och då kallas dom godartade i regel och kan vara i utvecklingsstadium.
    Vanligast är att man bara får en polyp men man kan i vissa fall få upp till mest som 3 stycken. 

Men du nämnde om jag minns att du hade cellförändringar va? Polyp kan nämligen visas på cellprov.

Polyper kan också orsaka vattenrikliga flytningar och bruna flytningar även små blödningar vid samlag och små blödningar när man är under graviditet bl a.ibland kan man även få buksmärta av polyp i livmodern.

Finns ju 3 olika former av polyper men den som sitter i livmodern kan försvåra chansen för graviditet, öka risken för eventuella missfall samt öka risk för infertilitet. Oftast brukar polyper i livmodern sitta där dom sitter men risk finns att dom kan glida ner mot slidmynning. Polyper i livmodern kan också ge hormonella störningar

För kvinnor mellan 30-50 år är det väldigt vanligt att man kan få polyper och i stort sett 90% av dessa polyper är alltid godartade. 

Hur ingrepp går till.
    Vid ingrepp under narkos vissa fall under bedövning (beroende på såklart) och för in ett hysteroskop,
    Detta ingrepp är ytterst litet så inget stort ingrepp kroppsligt.
    Polyp avlägsnas och sen skickar man prov på detta via mikroskopundersökning för vidare undersökning för att avgöra om den är godartad eller inte.

Men finns ju olika typer av polyper
    Polyper som sitter i livmodern
    Polyper i livmoderhalsen (mynningen mot slidan)
    Polyper i urinblåsan

För Polyper ska direkt kontrolleras om dessa finns vid Cervix (livmoderhalsen) eller Uterus (Utväxt i inre väggar av livmodern)

Misstänker det är Uterus du har dvs i livmoderns vägg.

Uterus kan orsaka överväxt av celler i livmoderslemhinnan.
    Oftast brukar Uteruspolyp stanna kvar i livmodern men chansen finns att de kan glida ner mot slidan.

För mig jodå fick den där jäkla mensen ändå haha som en klocka.
    Men jag klagar inte varjefall Tror inte min kropp kan vara mer regelbunden än den är jag får mens på ALLTID beräknad BIM dag det slår aldrig fel haha och regelbunden ägglossning +- 1 dag.

I övrigt flyter det på händer inte alltförmycket nu och Januari är en fattig månad nu efter jul.
    Och fattigare blev man efter nya medeciner.
    Är så vansinnigt irriterad för hade 300 kr kvar av mitt frikort för medeciner som gick ut den 27:e December och tro fan jag fick mina nya medeciner utskrivna först dagen efter den 28:e December och fick betala fullt pris igen haha. 

Läkarfronten händer inte mycket mer än att jag blivit prioriterad med ny remiss till reumatologen och ska kallas inom 1,5 månad bara. 
    Nya diagnoser som tillkommit men som jag bannemig inte har blekasate aning om hur dom fått fram :P 

Vardagen annars så släktforskar jag just nu. Härstammar via Portugal nämligen via min morfar men har fastnat i forskningen då min morfars farfar förliste och ingen vet vem han va, inga namn eller något så lägger mycket energi på detta för min mormors skull :) 
  • Livetsgång
    FrökenE1985 skrev 2017-01-11 09:34:07 följande:

Tempen fortsatt hög och svagt plus på Lloyd's. Bim idag.

Ser ytterst svagt streck men tycker det ser snett ut också eller är mina ögon snea nu på morgonen :P
    Håller tummarna för dig :) Din tempgraf ser ju varjefall lovande ut :) 

Nu på min mensdag 5 (sista dagens mens) är min temp på 35,98 ca haha så ligger lågt här :P
  • FrökenE1985
    Livetsgång skrev 2017-01-11 10:00:32 följande:

Ser ytterst svagt streck men tycker det ser snett ut också eller är mina ögon snea nu på morgonen :P

Håller tummarna för dig :) Din tempgraf ser ju varjefall lovande ut :) 

Nu på min mensdag 5 (sista dagens mens) är min temp på 35,98 ca haha så ligger lågt här :P

Morgonögonen kan ju ställa till det. Men kanske är glaset på testen som gör det. Men det är inte det minsta snett irl. Haha... hoppas kunna ta digitalt på fredag.
  • Linda2barnsmamma
    Livetsgång skrev 2017-01-11 09:58:56 följande:

Men usch ja då kan jag förstå du haft fullt upp. Framfall av livmodern? Har bara hört det när nån väntar barn men man kan kanske ha det utan graviditet med? Där är jag inte så påläst haha.

Urinsten gash jag hade njursten och kom ihåg hur förjäkla ont det gjorde fick 3 olika medeciner då.

Men mindes du sa du hade ont också.

Jag får agera privat doktor här till dig med förklaring haha,

Tur man har utbildningen så man kan hjälpa iallafall.

Så risk för långt inlägg så du får lite helhet på det va det innebär :)

Skriver med fet text på vissa meningar som kanske kan vara viktiga för dig :)

För tycker inte du ska gå hem utan svar och som du nämnt du vill ju ha fler barn så för det vidare åter så det inte väntas förlänge.

Tog du upp att du planerar fler barn för läkaren? Har du inte nämnt det så gör det direkt :)

Dom sa inte hur storleken på polypen va till dig eller hur den såg ut?

En polyp kan ju bli upp till 3 cm och formas som det kallas en "ås" och då kallas dom godartade i regel och kan vara i utvecklingsstadium.

Vanligast är att man bara får en polyp men man kan i vissa fall få upp till mest som 3 stycken. 

Men du nämnde om jag minns att du hade cellförändringar va? Polyp kan nämligen visas på cellprov.

Polyper kan också orsaka vattenrikliga flytningar och bruna flytningar även små blödningar vid samlag och små blödningar när man är under graviditet bl a.ibland kan man även få buksmärta av polyp i livmodern.

Finns ju 3 olika former av polyper men den som sitter i livmodern kan försvåra chansen för graviditet, öka risken för eventuella missfall samt öka risk för infertilitet. Oftast brukar polyper i livmodern sitta där dom sitter men risk finns att dom kan glida ner mot slidmynning. Polyper i livmodern kan också ge hormonella störningar

För kvinnor mellan 30-50 år är det väldigt vanligt att man kan få polyper och i stort sett 90% av dessa polyper är alltid godartade. 

Hur ingrepp går till.

Vid ingrepp under narkos vissa fall under bedövning (beroende på såklart) och för in ett hysteroskop,

Detta ingrepp är ytterst litet så inget stort ingrepp kroppsligt.

Polyp avlägsnas och sen skickar man prov på detta via mikroskopundersökning för vidare undersökning för att avgöra om den är godartad eller inte.

Men finns ju olika typer av polyper

Polyper som sitter i livmodern

Polyper i livmoderhalsen (mynningen mot slidan)

Polyper i urinblåsan

För Polyper ska direkt kontrolleras om dessa finns vid Cervix (livmoderhalsen) eller Uterus (Utväxt i inre väggar av livmodern)

Misstänker det är Uterus du har dvs i livmoderns vägg.

Uterus kan orsaka överväxt av celler i livmoderslemhinnan.

Oftast brukar Uteruspolyp stanna kvar i livmodern men chansen finns att de kan glida ner mot slidan.

För mig jodå fick den där jäkla mensen ändå haha som en klocka.

Men jag klagar inte varjefall Tror inte min kropp kan vara mer regelbunden än den är jag får mens på ALLTID beräknad BIM dag det slår aldrig fel haha och regelbunden ägglossning +- 1 dag.

I övrigt flyter det på händer inte alltförmycket nu och Januari är en fattig månad nu efter jul.

Och fattigare blev man efter nya medeciner.

Är så vansinnigt irriterad för hade 300 kr kvar av mitt frikort för medeciner som gick ut den 27:e December och tro fan jag fick mina nya medeciner utskrivna först dagen efter den 28:e December och fick betala fullt pris igen haha. 

Läkarfronten händer inte mycket mer än att jag blivit prioriterad med ny remiss till reumatologen och ska kallas inom 1,5 månad bara. 

Nya diagnoser som tillkommit men som jag bannemig inte har blekasate aning om hur dom fått fram :P 

Vardagen annars så släktforskar jag just nu. Härstammar via Portugal nämligen via min morfar men har fastnat i forskningen då min morfars farfar förliste och ingen vet vem han va, inga namn eller något så lägger mycket energi på detta för min mormors skull :) 

Hej och tack !

Jo polypen är 1 cm just nu o sitter inne i livmodern. Vet inte riktigt vart men det såg ut som den satt typ i mitten ? Så kanske högst upp? Där den helst INTE ska sitta. .. haha

Ja ja har telefontid 7 feb med en annan läkare där vi ska diskutera barnfrågan o operation av polypen. Ringde dom idah faktiskt

Samma läkare som opererade min mamma.för cellförändringar. Så henne känner ja :)

Nej ja hade inga cellförändringar . De va utan anmärkning :) därför jag tycker det är konstigt att dom inte såg eller märkte av polypen. Men den kanske bara ses via vul ? Vad vet ja.. haha

Sedan runt klitoris och inne i slidan har gett med sig lite. . De kunde dom heller inte svara på va de va då ja ej har någon UVI. Kanske bara torrt , så ska börja smörja med olja efter duschen sa dom :)

Ja ja får akut smärta i njuren i mellan åt , men tar då en voltaren o dricker mycket vatten o då blire bättre :)

Usch skiten tar aldrig slut. .. HaR snart gått igenom alla problem man får efter 50 års ålder ju.. haha

Ja ditt fortsätter med hör ja... haha vi kanske kan starta en tråd med hälsoproblem och underliv problem. ..
  • Linda2barnsmamma

Kan tillägga att jag pratat med gyn idag och har en telefontid om.ev operation av polypen den 7 feb så lite framåt går det

• Livetsgång
    Linda2barnsmamma skrev 2017-01-11 10:23:42 följande:
    Hej och tack !

Jo polypen är 1 cm just nu o sitter inne i livmodern. Vet inte riktigt vart men det såg ut som den satt typ i mitten ? Så kanske högst upp? Där den helst INTE ska sitta. .. haha

Ja ja har telefontid 7 feb med en annan läkare där vi ska diskutera barnfrågan o operation av polypen. Ringde dom idah faktiskt

Samma läkare som opererade min mamma.för cellförändringar. Så henne känner ja :)

Nej ja hade inga cellförändringar . De va utan anmärkning :) därför jag tycker det är konstigt att dom inte såg eller märkte av polypen. Men den kanske bara ses via vul ? Vad vet ja.. haha

Sedan runt klitoris och inne i slidan har gett med sig lite. . De kunde dom heller inte svara på va de va då ja ej har någon UVI. Kanske bara torrt , så ska börja smörja med olja efter duschen sa dom :)

Ja ja får akut smärta i njuren i mellan åt , men tar då en voltaren o dricker mycket vatten o då blire bättre :)

Usch skiten tar aldrig slut. .. HaR snart gått igenom alla problem man får efter 50 års ålder ju.. haha

Ja ditt fortsätter med hör ja... haha vi kanske kan starta en tråd med hälsoproblem och underliv problem. ..
    Linda2barnsmamma skrev 2017-01-11 12:57:24 följande:

Kan tillägga att jag pratat med gyn idag och har en telefontid om.ev operation av polypen den 7 feb så lite framåt går det

Ahh va bra du ringde :) Kan ju va bra att få bort den om du ska ha fler barn menar jag på men då va ju även polypen inte så farligt stor heller :) 
    Men tur du fick samma läkare som din mor då är det lättare med att prata kring just det :)

Jag fick för mig du nångång nämnde du hade nått med celländring men kanske är helt ute och cyklar haha. Men skönt att där inte är nån förändring gällande det och att det va utan anmärkning :)

Ja man brukar få föra vul vad jag läst mig till

Haha ja skiten ger sig aldrig jag känner så väl igen mig.
    Och ang det du sa om UVI haha jag har fått läkarna att klia sig i huvudet i flera år :P

Alla mina urintester visas innehålla vita och röd blodkroppar och är positiva samt lite andra urinprover som ibland är positiva men UVI testet visar neg, njursten visar neg och odlingarna visar ingenting. Tror dom har gjort 4-5 olika odlingar som är helt blanka :P

Har haft avvikande urinprover sen 2008 :P

Svar på tråden BIM 5-15/1 januari