• Sthlmsthlm

Vi som är gravida efter ÄD 2017

Hej!
    Jag tjuvstartar en tråd för oss som är nyligen gravida efter äggdonation med BF under andra halvan av 2017.

Hoppas jag får sällskap!

• Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017
  • UndrandeSökare
    Sus4nne skrev 2017-04-25 17:15:19 följande:

Jag hade en ytterst liten blödning igår morse när jag kissade på morgonen, det var inte mycket men lite rött på papperet blev det, sen inget mer under hela dagen. Idag kom det också lite blod på papperet när jag var på toa nu under eftermiddagen. Jag har inga som helst känningar idag, ingen molande värk eller lite ryggont som jag känt av tidigare. Jag vet ju att så här små blödningar egentligen inte är något som man ska oroa sig över, men det är lättare sagt än gjort!

Känner mig bara lite nere idag och har en känsla av att det inte kommer gå vägen.
    Man vill ju det här så otroligt mycket.

Jag ska försöka hålla ut till på fredag och ta ett nytt graviditetstest. På det första jag tog den 22 april stod det 2-3 så jag hoppas på att det ska stå 3-4 eller kanske 3+ på det då, så man ser att det går framåt.

Om du har spottings/blödningar så kontakta direkt din klinik och berätta det !!!
    Jag hade spottings och kontaktade direkt min klinik och fick då omedebart höja min Progynondos från 3 tabletter dagligen till 4 och alla spottings försvann. 
    Blödningarna berodde alltså på östrogenbrist !!!!!
  • Sus4nne
    UndrandeSökare skrev 2017-04-25 18:38:57 följande:
    Om du har spottings/blödningar så kontakta direkt din klinik och berätta det !!!
    Jag hade spottings och kontaktade direkt min klinik och fick då omedebart höja min Progynondos från 3 tabletter dagligen till 4 och alla spottings försvann. 
    Blödningarna berodde alltså på östrogenbrist !!!!!
    Jag hörde av mig till RMC nu via mina vårdkontakter så förhoppningsvis svara de imorgon.
    Jag kollade även upp werlabs och tyvärr verkar de inte finnas i Växjö.
  • anja72

UndrandeSökare

TACK fina du!

Satte in 2 st blastocyster, 5 dagars.

Ivi Valencia. Vi är nöjda med dem, lite längre resa dock och sjukt dyra.

I vilken vecka är du?

Kram

• Maran73

Hallå allihopa!

Håller med Undrande, vi är ju så att säga tillsammans i det här med oro över allt från spottings, från- eller närvaro av konstiga symtom (vilka i mitt fall idag fått mig att googla vilt på utomkveds, enbart pga ett milt molande/stickande känsla, stööön!) till svamp och eventuella hotande missfall.. Man är glad och skräckslagen samtidigt, i alla fall jag!! Lätt är det INTE.

Skönt att kunna skriva av sig här! <3

Själv har jag återigen fått spottings nu när jag försökt ta progesteronet vaginalt, har kommit överens m kliniken att växla mellan att ta det oralt (tar Utrogestan) och vaginalt för att låta slemhinnorna vila emellanåt. Annars... fryser HELA tiden, trött (eller snarare letargisk?) och en aaanings ömmande bröst idag. Annars rätt ogravid som det känns. VUL om tre veckor är ordern, en eeeeevighet!!!

• Maran73
    Radar7 skrev 2017-04-25 15:27:24 följande:

Hej!

Tänkte höra om det är fler som haft/har kramp i gallgångarna? Det är väldigt obehagligt. Läser på "Fråga doktorn" på nätet att kosten gör ingen skillnad. Att få krampanfall i samband med graviditet är något som vi ofta ser och sannolikt sker det en kontraktion i gallgången precis som vi sammandragningar i livmodern och mekanismen är därmed troligen densamma.

Pratade med bm idag som sa att förra veckans blodprover på lever, galla och bukspottskörtel har bra värden, och inget som påverkar barnet (än?). Jag är i

v 22 och haft dessa kramper sen v 12. Bm sa det är vanligt och brukar kunna gå över efter graviditet. Det finns smärtlindrande att få om det blir värre. Blir jag gul måste vi agera!

Har en väninna som fick kramp 3 mån efter hennes barn kom ut, hon fick opereras.

Undrar om någon haft liknande och i så fall har tips på något sätt? TACK på förhand. Krämpor verkar höra till Annars mår jag bra.

Hej! Detta måste du förstås kolla m din läkare, men jag kan verkligen rekommendera Papaverin, ett läkemedel som verkar kramplösande i glatt muskulatur i mag-tarm kanalen. Tog det mot gallvägsspasm som utlöstes av morfin-innehållande hostmedicin (Cocillana) och det försvann direkt! Eftersom cocillana är det enda som hjälper mot rethosta mer el mindre tvingade jag min läkare att skriva ut både den och Papaverin därefter. Gaaaaammalt läkemedel men SÅ effektivt tycker iaf jag. Ok att ta som gravid också (klass A - inga kända risker) men som m alla läkemedel vid graviditet ska man ju ta så lite som bara möjligt.
  • anja72

Maran73

Idag har jag känningar vaknade spydde, mådde så illa, mådde illa på tunnelbanan och sedan avtog det.

Men magen är så svullen men det beror nog mest på all lutinus. Men igår däremot inga känningar alls, kände mig helt ogravid som du skriver. Brösten däremot känner jag av. Så när jag inte har känningar på andra ställen så klämmer jag på brösten bara så jag säkerställer "aha bra de gör ff ont" haha man blir ju lite galen.

När jag började blöda så sa kliniken att jag genast skulle dubbla dosen lutinus, inget med progynon. Olika bud från olika kliniker verkar det som.

Har fortsatt med dubbla lutinus. Gud vad trött man är på smygandet av lutinus på jobbet hahaha..nu kan man det här med lutinus.

• Radar7

Tack Maran73. Skall verkligen kolla upp! (vet att mot torrhosta finns Noskapin, som jag inte tål. Och det sa en apotekare är morfin i, så antagligen tål inte jag det för jag hängde dubbelvikt med magsmärtor efter Noskapin)

• anja72

Sus4nne

Konstigt att de inte har i Växsjö, gick också in och kollade och verkar inte finnas där. Kan du inte ta blodprovet via kliniken annars vårdcentralen.

Håller med, ring kliniken kolla vad du ska göra, om du behöver ta mer progynon eller lutinus. Oroa dig inte, vila dig. Kram

• Sus4nne
    anja72 skrev 2017-04-25 20:34:46 följande:

Sus4nne

Konstigt att de inte har i Växsjö, gick också in och kollade och verkar inte finnas där. Kan du inte ta blodprovet via kliniken annars vårdcentralen.

Håller med, ring kliniken kolla vad du ska göra, om du behöver ta mer progynon eller lutinus. Oroa dig inte, vila dig. Kram

Jag ska kolla med vårdcentralen om de kanske kan ta ett blodprov.
    Vi gör behandlingen på RMC i Malmö så det är tyvärr lite för långt att åka för ett blodprov, även om jag ibland tycker det skulle vara värt det.

Ska försöka att inte oroa mig och stressa upp mig så, förhoppningsvis är det ingen fara och med tanke på allt jag googlat verkar det ju väldigt vanligt med lite små blödningar i början av graviditeten.
    Tålamod är tyvärr inte min starka sida och så fort jag inte är sysselsatt så grubblar, funderar och känner jag efter lite för mycket!
    Kram
  • UndrandeSökare
    Sus4nne skrev 2017-04-25 19:42:29 följande:
    Jag hörde av mig till RMC nu via mina vårdkontakter så förhoppningsvis svara de imorgon.
    Jag kollade även upp werlabs och tyvärr verkar de inte finnas i Växjö.
    Det stämmer, de finns inte där men de finns i Kalmar och Halmstad om du kan ta dig till någon av de städerna?
Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017